יום שלישי, 27 ביולי 2021

מי שמאמין לא מפחד

בויקיפדיה מצאתי כי פירוש השם משמעותו אמונה קדושה, ועוד בטרם יבשה המקלדת בה תיארתי את חוויותיי עם האחות הגדולה (הפליסייד), קיבלתי לסוף שבוע ארוך עוד נציגה למועדון שבעה נוסעים, יונדאיי סנטה פה.

ואכן זו כבר השנה ה-21 בה מוצגת עוד גרסה של הדגם.

דגם סנטה פה היה אבן דרך בתוכנית הארגון מחדש של חברת יונדאיי בסוף שנות התשעים, מכיוון שרכב  זה היה להיט בקרב הקונים האמריקאים.

הרכב בעל יכולות השטח היה כל כך פופולרי עד כי לעתים, יונדאי התקשתה לספק את הביקוש. סנטה פה הפך במהרה לרב המכר של יונדאי ותרם להצלחה של יונדאי בארצות הברית.

עכשיו תחת ידיי אני אוחז בדגם דור רביעי להצלחה, זה שיש לו בישראל ארבע רמות גימור שונות, ואני בוחן את רמת גימור עלית, הנמצאת בפסגת רמות הגימור, וזו שיש לה הנעה כפולה שמאפשר באמת ירידה מהאספלט.

עד כמה זה אפשרי נבדוק במהלך סוף השבוע.

עיתונאי הרכב שמדלגים תדיר בין אין ספור רכבים חדשים צריכים להסתגל בכל פעם לדקויות של כל רכב חדש, וגחמות המעצבים והיצרנים, ולשמחתי היות ורק נפרדתי מהפליסייד לא נזקקתי לזמן הסתגלות.

אותו דבר, באחד על אחד, רק יותר קטן, אך במה שקשור לכפתורים, צגים ותפעול הכול הועתק מדגם אחד למשנהו.

בחירת מצבי נהיגה

וכאשר אומרים אחד לאחד רק יותר קטן,מכיוון שגם  הסנטה פה יכולה להוביל שבעה נוסעים, זה מבהיר כמה הפליסייד הרבה יותר גדול, והסנטה פה יותר הגיוני.

רמת הגימור שלהלן מאובזרת בכל פינוק אפשרי, (ברמות מחיר שכאלה) ובבטיחות זוכה לציון המקסימאלי (8), בניהן נמצא מערכת אקטיבית למניעת פגיעה ברכב חוצה בעת נסיעה לאחור, מערכת אקטיבית לזיהוי ומניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, וכמובן את "הלהיט" התורן במערכות האקטיביות, והחשובות, מערכת אקטיבית המתריעה על שכיחת ילד\נוסע במושב האחורי.

מיכל הדלק עצום ומכיל 71 ליטרים המאפשרים  קרוב ל-800 ק"מ בין תדלוקים, מה שמאפשר מרווח נשימה גדול לכל סוף שבוע, ובכלל.

לסנטה פה מנוע 2.2 ליטר טורבו דיזל כל כך שקט שקשה להאמין כי פעם היו אלה מנועים רועשים שמזהים מרחוק.

במפרט הטכני אני מוצא כי מנוע זה מפיק 202 סוסים ו-45 קג"מ אשר מבהירים כי יש לפנינו רכב נמרץ שיכול לתת בראש, ואכן על הכביש המהיר הסנטה פה משייט בנינוחות, ובתוך העיר יש תחושה של רכב זריז, ולמרות גודלו יכול להתחרות בקלות בכל מרוץ רמזורים.

שפע המצלמות ההיקפיות משמש להדגמת האיומים בכל פעם שיש אופציה לכזה.

אפרופו מצלמות, דגם העילית מצויד (כמו בסונטה היוקרתית) באפשרות הפעלת מצלמה צידית בכל הפעלת וינקר, עם תצוגה שמופיעה על לוח המכוונים במקום השעון הייעודי.

בהחלט פיצ'ר חביב שקל להתחבר אליו.

וינקר ימני מפעיל מצלמה ימנית

החלטנו בבוקרו של יום שישי לתת לזו שמייצגת את הבירה העתיקה ביותר בארצות הברית (משנת 1610), לקחת אותנו אל בירתנו הנצחית.

ירושלים, היא עיר שלו הייתה בחו"ל כלשהו היינו לבטח נשפכים מרוב אטרקציות תיירותיות אשר נדמה שלא נגמרות אף פעם.

בכל ביקור ונסיעה אנו מוצאים עוד ועוד מקומות בהם טרם היינו או שעברו חידוש והתאמה.

גם דרכי הגישה עוברים מהפך, ומה שהיה מוכר וידוע, משתנה ברוח הזמן.

בחרנו הפעם להתחיל עם ביקור בכנסיית כל העמים שנמצאת בגת שמנים

"... גת שמנים הוא הגן בו, על פי המסורת הנוצרית והמתואר בברית החדשה, התפלל ישו בלילה שלפני צליבתו את תפילתו האחרונה, והתייסר, קודם להסגרתו לידי הרומאים על ידי יהודה איש קריות. הגן נמצא במורדות הר הזיתים בירושלים, ומשקיף על נחל קדרון שלמרגלותיו ועל הר הבית שלמולו. במקורות המקראיים היהודיים מזוהה המקום כעמק יהושפט. השם גת שמנים רומז על האפשרות שבתקופת בית שני פעלה במקום גת לייצור יין ובעיקר בית בד לייצור שמן זית. גם היום עתיר הגן וסביבתו עצי זית עתיקים מאוד ומרשימים..."

גת שמנים - ויקיפדיה

התמזל מזלנו, ובשל חוסר תנועת התיירים הייתה חנייה זמינה ממש מול הכנסייה, דבר שבימים כתיקונם (מתי כבר יחזרו?) לא אפשרי בכלל.

החניה (בתשלום פנגו) הינה במפרץ חניה בכביש הצמוד לגן בית העלמין הר הזיתים.

כאן, סמוך לחנייה יש מרפסת תצפית על ערוץ עמק יהושפט והקברים המסודרים בצפיפות, וממנה הותקנה הנגשה נוחה לאתר.

אנו חוצים את הכביש ועם הסקרנות פונים שמאלה אל מתחם נמוך שמדרגות אבן מובילות אליו.

אין כאן שום שלט או הסבר למבנה עם סממני נצרות עליו.

למזלנו אפשר למצוא את כל מה שמסקרן באינטרנט. וככה כתוב על כנסיית קבר מרים

"... כנסייה מהיפות ומהמרתקות בירושלים השוכנת למרגלות הר הזיתים ובנחל קדרון הוא עמק יהושפט. הכנסייה מציינת את קבר אמו של ישוע היא מרים, המדונה

בתחתית נחל קדרון שוכנת מערת קבורה ענקית, שהכניסה אליה עוברת דרך גרם מדרגות ארוך ורחב. מערה זו שימשה לפני כ-1500 שנה כקריפטה של כנסייה ביזנטית, שנהרסה על ידי הפרסים בשנת 614 לספירה. בתחתית המערה מצויים כמה קברים קדומים, המתוארכים למאה הראשונה לספירה. זוהי, על פי המסורת הנוצרית-אורתודוקסית, מערת קבורתה של מרים..."

כנסיית קבר מרים

הירידה אל עומק הכנסייה תלול ורצוף הרבה מדרגות אבן.

הכנסייה (יוונית אורתודוקסית) אפלה ובתקרתה מאות מנורות המשתלשלות  ממנה כלפי מטה. ובוודאי מאוד מרשים כאשר כולן דולקות.

יש משהו מעורר כבוד בביקור במקומות כל כך עתיקים בדברי ימי העולם.

יצאנו משם ופנינו שמאלה במעלה רחוב אל מנצוריה, שם דרך שער ברזל נכנסים אל כנסיית כל העמים.

כאמור הדרך אל הכנסייה חוצה את גן עצי הזית העתיקים (חלקם עצומי גזע ויפהפיים), ואל המבואה הגבוהה מתחת לגג עם הציור הצבעוני .

הכנסייה שנבנתה ונהרסה מספר פעמים במהלך ההיסטוריה והכיבושים השונים, עברה תהליך שיקום ארוך בשנת 1924, ומכיוון ש-16 מדינות שונות תרמו כספים לתהליך, היא נקראת מאז בשם כנסיית כל העמים.

פרטים נוספים ניתן למצוא בדף הויקיפדיה

כנסיית כל העמים - ויקיפדיה

ביציאה החלטנו לחפש את כנסיית מריה מגדלנה הרוסית שצריחיה מוזהבים ונמצאת במעלה ההר.

הדרך למעלה ההר עוברת בסמטאות צרות, אשר לעיתים יכולות להכיל רק מעבר של רכב אחד.

לצערנו הכנסייה הייתה סגורה לביקורים, מצד שני אומר המשפט הידוע כי כאשר דלת אחת נסגרת שנייה נפתחת, ליד מלון יריחו הממוקם בפסגת ההר נמצא מצפה ירבעם המשקיף על כל הר הבית, העיר העתיקה  ורחבי ירושלים רבתי.

בהיותנו שם קיבלתי במפתיע מסר על מתחם DCITY  החדש שנפתח ממש בימים אלו.

היות ומדובר במספר דקות נסיעה, לא היססנו לרגע והפננו את חרטום הסנטה פה אל מישור אדומים.

אמריקה נחתה בישראל, ודווקא מדובר בפן חיובי.

מתחם בילוי נופש וקניות ברמה גבוהה, מפואר (אך לא מידי) ידידותי ונגיש הוקם במקום שיהיה לדעתי להיט בקרב תיירים (כשיחזרו) ומקומיים . כרגע מרבית החנויות עוד לא ממש מתפקדות ולא מלאות סחורה, אבל זה עניין של ימים, בינתיים אפשר ליהנות מגלידה ושיטוט במקום המקסים הזה.

על מנת להיווכח עד כמה הסנטה פה הזה הינו רב שימושי ובעל יכולות, הזמנתי לטיול שבת את חברי גל ורעייתו שלומית לטיול שלא נותן הנחות, למרות מזג האוויר החם.

החזאי שהבטיח בוקר שבת אפרורי עמד במילתו, וכזה קידם את פניי כשיצאתי מהחניה.

יהיה חם אבל מתון.

בדיוק מה שמתאים למסלול הטיול שהכנתי לנו. בהמשך היום נהיה חם מאד.

כבר לפני שנה לערך סימנתי לי במפת הטיולים שלי את שמורת ים גדור הנמצאת צפונית למכמורת כמקום שאני רוצה להגיע אליו.

היום החלטתי נתמודד עם דרכי הגישה הלכאורה בעייתיות.

כביש האספלט המוביל למושב וחוף מכמורת היה גדוש רכבים כבר בשעה מוקדמת זו של היום.

הכביש מסתיים באזור חנייה חולי בקצה המושב, וממנו מתחילה דרך חולית.

כאן העברתי את חוגת מצבי הנהיגה לזו שמתאימה לחול (יש גם לשלג ולבוץ), לחצתי על דוושת הגז ולא הרפיתי עד שלאחר דקות רבות של דפיקות לב מואצות נחתנו על משטח קשה של כורכר כבוש.

הסנטה פה שייט בחולות העמוקים בקלילות יוצאת דופן. אמנם לא חיפשתי דיונות עמוקות אלא נסעתי רק בשביל המחורץ בעקבות אלו שעברו שם לפניי, אבל הופתעתי מעוצמת המנוע, גמישותו ויכולתו לצלוח את קשיי הדרך כאילו כלום.

"... ממש כאן, במכמורת, מסתתרת לה חלקת הים המושלמת של שמורת הטבע חוף גדור. המים בצבע טורקיז (כמעט), המצוקים מהפנטים כמו בחו"ל ואפשר למצוא לא מעט נקודות נסתרות ופרטיות. ככה בדיוק מרגישים כשהולכים לים בפעם הראשונה.

שמורת הטבע חוף גדור היא אחת מרצועות החוף היפות ביותר בישראל. לא רק בגלל שהיא יפה בכל קנה מידה, אלא בעיקר בשל ההפתעות שהיא מזמנת.."

שמורת גדור

גלים גבוהים היכו בחוף, ובשילוב עם האפור הזה, ועם הלחות לא היה זה לטעמי יום לים, אך יש אנשים שחושבים אחרת ממני, ונכנסו לטבול.

אנחנו הסתפקנו, בהמלצות וסבבנו בינות לסלעים המפורצים, טיפסנו אל מרום תל גדור המתנשא  מעל החוף במצוק  גבוה ומסוכן, והרגשנו כמשתתפים בתפאורה של סרט הרפתקאות.

מבט צפונה מתל גדור

יודעי דבר מגיעים למקום דרך גבעת אולגה ולא מסכנים עצמם בשקיעות בנתיבים חוליים עמוקים.

לאן עכשיו? שאלו אורחיי. נמשיך על קו החוף ונראה מה נמצא. עניתי.

על כביש מנם בגין שצמוד לקו החוף המשכנו לכיוון צפון.

על כביש הגישה לפארק נחל חדרה יש שער ברזל צהוב גדול ודרך הפונה שמאלה לכיוון הים.

כאשר ראיתי על מגרש חולי רכבים רבים עומדים ובניהם משאיות וקראוונים, שמתרבים בשנים האחרונות על החופים, הבנתי כי יש כאן סיבה לעצור.

חוף הדייגים של חדרה מזכיר במקצת את זה שנמצא בג'יסר א זרקא הצפונית. רק ששם מדובר במפרץ טבעי יפהפה, ופה קצת פחות, ועדיין סירות הדייגים, המתנדנדות אל מול הים השוצף היו מראה מרנין ומיוחד.

כאן, על המצוק הכורכר הרוח והים חצבו צורות סוריאליסטיות יפהפיות.

חזרנו לרכב רק על מנת להמשיך עוד מספר דקות נסיעה אל פארק נחל חדרה.

"...

בשתי גדותיו של שפך נחל חדרה מצוי פארק יפהפה בו מדשאות, פינות ישיבה, מתקני משחקים וכושר וחורשת אקליפטוסים. שדרת דקלים מוליכה אל מדרגות היורדות אל המזח ואל מסלול הליכה עד חוף הים. ניתן לחצות את הנחל על גשר המיתרים המחבר בין שתי גדותיו. מידי שנה בתחילת החורף מגיעים לשפך הנחל כרישים המהווים תופעה ייחודית. בנוסף ניתן לראות להקות של קורמורנים שמגיעים מאזור הים השחור..."

פארק נחל חדרה

מספר מבלים נכנסו למים לצנן את עצמם מחום היום, ואנחנו הסתפקנו בצעידה על גדת הנחל עד נקודת המפגש עם הים.

למקום יש פוטנציאל ענק לבילוי נעים, אך כאמור היום פחות נעים להיות סתם כך בחוץ.

על מנת להעניק לטיול גם אופי יותר מענג המלצתי לאורחיי שניסע עכשיו אל עין אביאל.

גיליתי את המקום בשנה שעברה ואני בטוח כי אף הם יהנו ממנו.

כאשר התחבורה נוחה הדרך נעימה, הסנטה פה מאוד נעים ונוח בנסיעות שכאלה,

כאשר הרכב מלא נוסעים ייהנו נוסעיו לגלות כי לא יחסרו להם נקודות טעינה לכל מכשיר שיביאו, שכן הסנטה פה מאובזר ב- (שימו לב לרשימה )

חמישה חיבורי  USB,

נקודת הטענה אלחוטית,

שני שקעים של  12 וולט,

ואפילו שקע חשמל ביתי 220 וולט.

(ציון 10 במדד דר' וולט).

בשורה השלישית יכולים לשבת אפילו מבוגרים, אבל לא לאורך זמן. לילדים מן הסתם יהיה קל יותר.

כאשר השורה הזאת מקופלת, לסנטה פה יש תא מטען גדול מאוד שיכול להכיל כמעט כל ציוד לכל טיול משפחתי.

לעין אביאל מגיעים אנשים רבים, אבל ערוץ המים הקרירים מאפשר לכל אחד למצוא את פינת החמד שלו. יש מי שמביא שולחנות ויושב בתוך המים עצמם (במקומות שה אפשרי) ויש מי שמסתפק בצעידה בתוך הסבך הירוק.

על מנת לעשות את הדרך מעניינת יותר, את הדרך חזרה למרכז אני מעדיף לעשות דרך נסיעה על דרך עפר על גדת נחל תנינים היבש בעונה הזאת של השנה, לכיוון מזרח.

נסעתי כאן בחורף האחרון כשהדרך הייתה בוצית, ורציתי לראות את התנהגות הסנטה פה בדרך הזאת שיש בה מהמורות ובורות קטנים.

זו שישבה מאחור החזיקה חזק לא התלוננה, משמע הסנטה פה יכול להוביל את נוסעיו גם בדרכים לא סלולות, ללא מאמץ או תלונות.

מיכל הסולר הענק מאפשר טווח ארוך בין תדלוקים, ונסיעות מתונות יצליחו מן הסתם להוציא יותר מ- 11.4 ק"מ לליטר שאני השגתי.

אם יש משהו שהסטנה פה מציג הרי שזו הרב תכליתיות שיש בו.

ימי טיול שכאלו שהקיפו 431 ק"מ של דרכים שונות הבהירו ללא כל ספק כי הסנטה פה המשובח הזה נכון לכל משימה, ולכל דרך.

אם לי היה כיף גדול ביומיים כאלו מי שירכוש אותו ייהנה מן הסתם הרבה יותר.

ירון הולנדר (שירה, גל ושלומית).

יולי 2021.

יודאיי סנטה פה, רמת גימור ELITE.

מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר.

הספק 202 כ"ס.

מומנט 45 קג"מ.

צריכת דלק (במבחן) 1:11.4 ק"מ\ ל'.

מחיר: 304,619 ש"ח

הר הזיתים.

כנסיית קבר מרים.

כנסיית כל העמים  גת שמנים.