יום ראשון, 15 באוגוסט 2021

פעם שלישית גלידה.

 



 

בעיון מעמיק בארכיון הפרטי שלי אני שם לב כי בדיוק של פעם בשנתיים, בערך בתקופה הזאת, מגיע אלי למבחן דרכים דגם חדש של סאניונג רקסטון.


אני לא בדיוק בטוח מה זה מעיד על קוראיי, אבל אני לגמרי יודע מה זה עושה לי, ואני לא לגמרי מופתע שזהו עוד רכב בעל שבעה מושבים, וכבר כתבתי לא מזמן, כי נראה לי כי זוהי נישה גדולה ומתפתחת של ציבור גדול שמה שהוא צריך, זה רכב גדול עם שבעה מושבים.

ומכיוון שזאת כבר הפעם השלישית, אקדים ואצרח גלידה, כאשר נמסר המפתח הגדול לידי.

אכן, רקסטון בפעם השלישית.

(למעשה זהו דור חמישי בכלל למודל, אבל מי סופר?)

מה כבר יכול להיות חדש?

אז מסתבר ש...

יש חדש תחת השמש.

למרות שהיצרן לא הצהיר על דגם ממש חדש, הרי שמתיחת הפנים הזאת עברה סעיף סעיף, ומה שדרש עדכון, התעדכן. (כמו מערכות בטיחות אקטיביות הבאות כסטנדרט, עם ציון 7 הגבוה), ומה שדרש שינוי, השתנה (עיצוב ברוח הזמן), ומה שדרש חדש, התחדש, וכך הרקסטון הנוכחי בא לעולם עם מנוע חזק יותר, נמרץ יותר וככל הנראה גם עם יכולות גבוהות יותר, ולא שהדגם הקודם בקושי גירד מדרכות.


פנים הרקסטון מרשים מאד, יש תחושה של איכות ועמידות. החומרים מהזן המשובח, ורק טרוניה אחת יש לי, ואני לא מאלה שמחפשים מה לא בסדר, מדוע גג השמש כל כך קטן? לרקסטון הזה מגיע, בזכות, גג פנורמי מלא וגדול.

ואם זה הדבר הכי שלילי שיש לי לומר על החבילה כולה, כנראה שזה לא מה שיעצור את רוכשי הרקסטון להסתער ולהזמין כזה בדיוק.


כפי שיש ברכבים אחרים שדגמתי, גם כאן אי אפשר להתחיל נסיעה לפני שחגורים. הרכב פשוט מסרב לזוז.

בעיני זהו גימיק בטיחותי פשוט וחשוב. בעיקר כשמדובר ברכב שמיועד לנסיעות שטח.

גימיק נוסף (וחשוב אף הוא) נמצא על לוח השעונים, ומראה בדיוק לאן מכוון ההגה בכל רגע נתון.

לאן ההגה שלי הולך?

אני מכיר לא מעט אנשים שזה נועד בדיוק עבורם.

ברקסטון הותקן מנוע 2.2 ליטר טורבו דיזל ממנו בוקעים 202 סוסים מגזע חזק, ומומנט בשרני ועוצמתי של 45 קג"מ, וכל הטוב הזה מתנייע בעזרת 8 הילוכים, ובסיוע בורר מצבי נסיעה בהתאם לדרך.

 

בורר מצבי נהיגה, כביש - שטח

כאשר מתניעים את הרקסטון מנוע הדיזל שקט מאד, במגע הראשון עם ההגה מבינים כי למרות הגודל יש כאן משהו אחר. שילוב ידית ההילוכים (ותודה לאל המעצבים שהשאיר כאן ידית, ולא הפך לחוגה או כפתורים כמו יצרנים אחרים), למצב נסיעה קדימה, מזיזה את הרקסטון הכבד (קרוב לשלושה טונות), ברכות שהזכירה לי חתול שמנמן ומפונק במיוחד.

הוא זז כל כך בקלות שיש פה איזה דיסוננס לא ברור בין הגודל והקשיחות המצופה, לבין קלות התנועה.

קל מאוד להתחבר, וגם אנשים הבאים מרקע של רכב קטן יותר, ויחששו ממה שלא מוכר להם, ימצאו את עצמם מאד מהר נוהגים בו במיומנות ובקלילות, כאילו כבר שנים הם ככה, בזוגיות הזאת.

גם בהתנהלות עירונית קל מאד להשתלב בתנועה, בעיקר בשל הגובה מעל הכביש, ונמרצות המנוע שמאפשר זגזוג בין נתיבים.

 

כאשר בוחנים את הגרסה השלישית לאותו דגם, הגעתי למסקנה כי את הפעם הזאת צריך לעשות אחרת, ולראות עד כמה עמוק השינוי והעדכונים שהתבקשו.

הרקסטון שתמיד היה אופציה זולה מול מותגים יקרים בהרבה, שבסופו של דבר הגיעו לאותם מקומות בדיוק, רק בהפרש מחיר של מאה וחמישים אלף שקל, פחות, עבר מהפך מתחייב, וכתוצאה מזה גם המבחן שלי צריך להיות עם כללים הרבה יותר מחמירים. אבל, בידיעה מראש עד כמה רחוק אפשר ללכת איתו.



מכיוון שהחוק הראשון של טיול שטח הגון אומר שלעולם אל תכנס למקום ממנו לא תצליח לצאת לבדך, במקרה של... ארגנתי לעצמי הזמנה נדיבה של אתר השטח הישראלי 4x4, להצטרף אל אחד מטיולי השבת של החברה, הבאתי איתי את חברי עודי שוחר ההרפתקאות, וככה גם אהיה בחברה טובה (תרתי משמע), וגם אוכל לאתגר את הרקסטון אל יותר קרוב לגבולות המעטפת שלו.(ולא שהתכוונתי בכלל לנסות להגיע אליהם).


 

כמו לדרבי בכדורגל, גם לטיול ג'יפאים (שם ערך כולל לכל טיול של רכבים עם יכולות שטח) יש חוקים משלו.

ככה זה כשיש זמן לארוחת בוקר וצהריים על הדרך, ועוד עצירות להסברים מלמדים, וכפי שלעיתים אנו מוכנים לקבל על עצמנו טיול מאורגן לחו"ל בו אנו מורידים מעצמנו כל עומס ומטלה אירגונית, כך גם בטיול מהסוג הזה.

 

התקבצה לה חבורת חובבי אתגר, אשר חום צפוי של 40 מעלות באמצע אוגוסט קטן עליהם, והתאספו בתחנת הדלק במישור אדומים ליציאה אל המדבר בשבת בבוקר.

אנו עוברים היכרות קצרה בין כל המשתתפים, ויחיאל המדריך מסביר ומפרט על המסלול הצפוי לכל היום,עם הבטחה למסלול מעניין שיהיו בו אטרקציות ועניין.

 


תריסר רכבים מדגמים שונים יוצאים היום לטייל במדבר יהודה, על תא שטח לא גדול במיוחד לטיול שבת בנתיבי עפר וסלע,

ברור שטיול שכזה עם סוגי רכב שונים צריך להיות כזה שיתאים לכולם, ואכן הנתיב הצפוי לא אמור להתקיל אותנו בקשיי עבירות קשים במיוחד.

 

אנו יורדים מהאספלט בקצה אזור התעשייה של מישור אדומים, אל דרך עפר. (במפה טופוגרפית מסומן ציר שחור), תחילתו של הנתיב עבירה למרבית כלי הרכב, ובהמשכו הופך למחורץ מרובה אבנים, ומתאים יותר לכלי רכב גבוהים. זה כמובן לא מה שמפריע לבדואים תושבי הפזורה שאנו רואים את בתי הפח ואוהליהם פזורים על הגבעות, להתרוצץ כאן עם רכבים נמוכי גחון ועתיקין יומין.

אחד שלא שרד

אולם הרקסטון כבר בשלב הזה לא ממצמץ ולא מראה שום קושי, מתייחס לשבילים האלו באדישות.

סמוך לישוב קידר אנו פונים לציר אדום ועוצרים ליד באר רועים חצובה בסלע ומבוטנת.





יחיאל מדגים את הטכניקה של אגירת המים, ושאיבתם לצורך השקיית העדרים.

במקומות בהם הקדמה טרם הגיעה, משתמשים עדיין בשיטות שהתחשלו באלפי שנות קיום קשות.

דרך העפר ממשיכה ומתעקלת בין גבעות נמוכות בכל גווני צבע חום, למדבר יש יופי משלו.

התחנה הבאה במסע היא במקום הנקרא מרפסת מונטר. (במפה אפשר למצוא אותה גם תחת השם תצפית חושן).

כאן במקום הרם הנישא מתחת להר מונטר, אנו שומעים על העזאזל שאליו נשלח בימי המקדש השעיר (תיש זכר) שנבחר לכפר על עוונות העם.

"... שִׁילּוּחַ שָׂעִיר לַעֲזָאזֵל הוא מצווה שהייתה מקוימת ביום הכיפורים בתקופת בית המקדש. במצווה זו, באופן יוצא דופן היו משלחים תיש למדבר, ולא היו מקריבים אותו כקורבן על גבי המזבח כנהוג..."

שעיר לעזאזל

הדרכים שאנו חוצים מרובות מהמורות, אשר רכבים אחדים בקבוצה מרימים בהם גלגל או שניים בהצלבת סרנים קלאסית, נדמה לי כי אנשים מסויימים בטיול הזה החליטו על טיול חסכוני ועל מנת למנוע בלאי מואץ לצמיגים שלהם הם דואגים לנסוע כאשר אחד מאלו נמצא תדיר באוויר.

 


מנוע הדיזל עתיר המומנט בא לידי ביטוי בכל שיפוע וטיפוס. במדרונות אני מפעיל את כפתור הקסם של מערכת בלימה במדרון שבולמת את הרכב בעצמו וחוסכת שימוש בבלמים.

הרקסטון לוגם את השטח בנינוחות ומשרה ביטחון רב בכל מצב.

הציר האדום מוביל אותנו אל הצוק ממול מנזר מאר סבא הבנוי בדופן ההר שממול.
הקבוצה שלנו מול המנזר

"... את יופיו של המנזר היווני-אורתודוקסי המוקף חומה אפשר לראות מנקודת תצפית על מצוק נחל קדרון... המנזר הגדול והמרשים ביותר במדבר יהודה, פועל ברצף כבר למעלה מ-1,500 שנה... הנזיר סבאס הקדוש, העניק למנזר הגדול והמרשים ביותר במדבר יהודה את שמו. סבאס נולד בקפדוקיה שבמרכז טורקיה בשנת 439. בגיל 18 עשה את דרכו לארץ ישראל עד שהגיע אל אבתימיוס, אבי תנועת הנזירות במדבר יהודה.

 


את דרכו התחיל בתקופת הכנה ולאחריה יצא לתקופת התבודדות במדבר, במערה שנמצאת על מצוק מול המנזר. לאחר מות אותימיוס התיישב במערה בנחל קידרון. עם הזמן הגיעו אליו תלמידים והוא הפך לדמות חשובה בנצרות האורתודוקסית כולה ולאחד הנזירים החשובים שפעלו בארץ ישראל..."

מנזר מאר סבא - טיולי

המדבר שוקק חיים, על אף החום הכבד פגשנו בדרכנו גמלים משועממים, עדרי כבשים ועיזים, חמורים משוטטים וילדים בדויים קטנים שמנופפים שלום לשיירת הג'יפאים המאובקת.

 



אנו יורדים ממצפור המאר סבא אל דרך עפר נוחה למרבית כלי הרכב שהוסדרה כאן ממש בשנה האחרונה, מגיעה אל כביש האספלט שמגיע מצפון מנבי מוסא, אנו חוצים את הכביש ונכנסים אל בקעת הורקניה.

כאן דרכי העפר הרבות  החוצות את וואדי א-סמארה הופכות קצת יותר אתגריות, במקומות בהן יש קושי יורד מכוון קרקעי שעוזר בניווט ומניעת פגעי גחון, וכקבוצה נעים באופן זהיר ומתון.


43 מעלות נמדדות כאן עכשיו והחום הכבד לא פוגם בהנאת הטיול.

יחיאל מביא אותנו על קצה מצוק העתקים ממנו נשקף נוף מדהים.



כפי שכתב המשורר החביב עלי מאיר אריאל כי לשתות משהו קר בלב מדבר זה כל העניין, כך אנו מתיישבים מול הנוף המהפנט של ים המלח, קו ראשון לים, כמו שאומרים, ואפילו שהים רחוק ונמוך, אבל מכאן אין שום דבר שחוצץ בנינו.

 


מטיילי השבת שאוהבים את יפי ארצנו הם אנשים חיוביים חייכנים ומזמנים.

פה שולף מישהו גלידה מפתיעה, וכאן מציע מישהו בירה צוננת.

האווירה של קבוצה אקראית שנפגשו רק לצורך העניין המשותף מולידה סיפור של חיבור חברתי נעים.

אחרי הפסקת מנוחה, לצורך הרגעות ומנוחה אנו חוזרים אל הרכבים על מנת לחצות את הבקעה לצד השני ועל הכביש המוביל החוצה אל כביש 1 אנו עוצרים ליד הגשר מעל נחל אוג לשיחת סיכום, ומילות פרידה.


תודה מיוחדת ליחיאל דניאל על הסבלנות, ההדרכה המקצועית והעזרה שהגיש לכל מי שנזקק לה. היה לנו לעונג להכיר ולנסוע בחברתך.







אני ועודי בוחרים לקחת את עצמנו מכאן לעוד דקות נסיעה אל גן לאומי עיינות צוקים (עין פשח'ה).

כאן במים הצוננים של הבריכה הגדולה, אנו מורידים את אבק הדרכים, ומתרעננים לקראת הדרך חזרה למרכז.

 


אז איך היה לנו? ומה גילינו?

רמת הגימור המפוארת שבין השתיים של הרקסטון  מציעה מושבי עור מעוצבים, נוחים מאד, ותומכים כל חלק ופינה.

מבחן של מושב נוח במיוחד בא לידי ביטוי בנסיעות ארוכות וטיולים מטלטלים(והיו לי כאלו), מהם יצאתי מהרכב בדיוק באותו מצב אליו נכנסתי.


זה ברור בנסיעות על אספלט בלבד, ופחות ברור מאליו בסוף יום טיול מאומץ, ובהחלט מגיע שאפו למתכננים שיצרו רכב עם חוויה תמידית כערך מוסף.

גם זה לא מובן מאליו, כמובן.

 


הרקסטון התגלה, גם בפעם השלישית כפרטנר נוח ביום יום, וכחבר שכיף לטייל איתו בסוף שבוע, ולא משנה בכלל לאן נוסעים.

אפשר לסמוך עליו שיוביל אותך בביטחון, באמינות, ובהנאה מרובה.

כיף גדול היה כאן.

ויהיה כזה לכל מי שבוחר ברקסטון, גם אם זו הפעם השלישית.

 


ומילת סיום מיוחדת על חברת אתר השטח הישראלי 4X4.

חברה זו מרכזת מזה שנים מסעות מיוחדים לאנשים שאוהבים לטייל, טיולי אתגר  ואקסטרים, וטיולים נינוחים.

בין אם זה בארץ ואם בחו"ל. החברה מתמחה בהדרכות מטעם יבואנים לרכבים חדשים במגוון מסלולים ודרכים להכרת הרכב. החברה מוציאה בכל סוף שבוע מסעות מודרכים על ידי אנשי מקצוע משובחים, שיביאו גם את מי שכבר חשב שיודע וראה את הכול למקומות חדשים ומעניינים.

את כול מה שיש לחברת אתר השטח הישראלי להציע אפשר למצוא בקישור הבא.

https://www.4x4.co.il

 

ירון הולנדר (ועודי)

אוגוסט 2021

סאניונג רקסטון PREMIUM

מנוע 2.2 ל'.

הספק 202 כ"ס.

מומנט 45 קג"מ.

צריכת דלק במבחן כ 11 ק"מ לליטר בתנאי דרך שונים

מחיר" (דגם נבחן) 290,255 ש"ח

 

קידר.

באר מים במדבר.

מרפסת המונטר.

מנזר מאר סבא.

בקעת הורקניה.

וואדי א סמארה

מצפה צוקים.

נחל אוג.

גן לאומי עיינות צוקים.

2 תגובות:

  1. יפה,
    בעניין גג פנורמי,
    אם אני לא טועה ברכב 4x4 אסור להתקין גג פנורמי, זה תקינת בטיחות,
    אבל אולי אני טועה.

    השבמחק
  2. מרשים מאד גם הרכב וגם הטיול .כך לומדים להכיר את הארץ. למה צריך לטייל בחו"ל? במיוחדעכשיו

    השבמחק

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל