יום שישי, 15 באוקטובר 2021

הצגת הקאמרי האחרונה.

 

למי קראת תוכי?

בפעם האחרונה (לפני כשנה וחצי) שבחנתי את הקאמרי הייתה זו מכונית שיש לה מנוע בנזין היברידי 2.5 ליטר, ו-208 כ"ס.

אני מסתכל בדף הנתונים המונח מולי ורואה כי לדגם הנוכחי יש גם מנוע 2.5 ל' אבל פורצים ממנו 218 סוסים.


האם זה כל ההבדל שעברה מתיחת הפנים של הטויוטה המלכותית?

הדגם בעל צבע חום ברונזה שקיבלתי ליומיים הקרובים יענה בדיוק על השאלות שיש לי עבורו.

הצבע החיצוני אולי אנמי מידי לטעמי האישי, אבל את ריפודי העוד הלבנים של המושבים המפנקים אהבתי ממבט ומגע ראשון.


ריפוד בהיר מכניס אור לחלל נוסעים של כל רכב, ולמרות שמתבקש כי לרכב ברמת הגימור הזאת (XLE) יהיה גג שמש פנורמי גדול, מסתבר כי בטויוטה עדיין לא מקשיבים לאחד כמוני.

הדגם הזה, שפעם הוגדר כרכב מנהלים, (סגמנט שכמעט נמחק), מציע מרחב מחייה נוח ומרווח מאד, (בכל זאת מרחק בין סרנים 282 ס"מ מעיד על מרחבים).

גם איכות חומרים משובחת, תא מטען ענק, ואפשרות לנסיעות ארוכות, (טווח בין תדלוקים מעל 700 ק"מ), בביטחון ובחיסכון תורמים את חלקם לחבילה המושלמת.

לא צריך להיות מנהל של משהו על מנת להבין כי במבחן התוצאה השימוש המוזל מאזן את הרכישה היקרה.

בקאמרי עדיין נמצא מוט הילוכים, ושלושה מצבי נהיגה, (חסכוני, נורמל וספורט),חימום מושבים קדמיים, והגה. מי שמתפלא על  נחיצות האופציה שיסע בחורף לרמת הגולן, ויברך כל רגע.

תפעול חימום מושבים
 מתחת לכוסות


נכון שבישראל החמה עדיף שתהיה גם אופציית קירור מושבים, אבל לצערנו לא הכול יכול להיות מושלם.

צרכני החשמל ימצאו ברכב לשימוש היושבים בחלקו הקדמי, שתי נקודות טעינה USB, שקע טעינה 12 וולט, ומשטח טעינה אלחוטי, ואלו מאחור יוכלו להשתמש בעוד שני חיבורי USB.

סביר ביותר,

לשמחתי הרבה, למרות שבאופן כללי אני מתעב את האפליקציה המחייבת עדיין שימוש בכבל, הרי שכאן הרכב זיהה באופן מידי את מכשיר הטלפון והתממשק איתו בצורה חלקה ומהירה, ועבד מצוין בכל ימי המבחן.

כפתור ההתנעה מעיר את מנוע שני הליטרים ומחצה, וביציאה מהחניון והלאה אפשר להשתמש באופציה החשמלית, לפי מצב טעינה הסוללה.

 


כיאה לרכב שיכול ואמור לגמוע מרחקים בקלילות, בחרתי לי נתיב טיול שיהיו בו מכל טוב.

 

מצפה הראל

הוא נקודת המוצא המומלצת לסיור בדרך בורמה. בית האבן שבמקום שימש כבית הספר של הכפר הערבי בית ג'יז. בתקופת מלחמת השחרור שכן כאן מוצב של חטיבה 7, שאבטחה את התנועה בדרך.

ליד המצפה מוצב דגם גדול, שממחיש את דרך בורמה ואתריה.

יש כאן שולחנות לפיקניק בצל עצים למי שחפץ, או נקודת זינוק לטיולים רגליים בסביבה.



בראש הגבעה, בתוך מתחם מגודר קרן קימת לישראל הצמידה למבנה האבן הישן מגדל גבוה, המשמש כנקודת תצפית לאנשי קק"ל המתריעים בקיץ על פריצת שריפות (הטיפוס לראש המגדל מסוכן ואסור בתכלית!).

אני קורא כאן לראשי קק"ל ורשות הטבע והגנים, להפסיק להטיל על מטיילים אחריות ואיסורים, ובמקום מגדל נטוש מוקף גדר ברזל חלודה, שפוצעת את הסביבה במראה העלוב, לפתח, לשפץ ולהנגיש מגדלי תצפית שכאלה שפזורים ברחבי הארץ, ביערות ובגבעות נישאות, שכן תנועת המטיילים הרבה מוכיחה כי העם צמא לגירויים, ולחידושים, וככל שירבו האתרים  הללו, כך יקרבו את המטיילים אל הטבע ונופי ישראל. זה שווה את ההשקעה.



אנו חוזרים אל הקאמרי שעוד לא הראתה לנו קמצוץ מיכולותיה על מנת להגיע אל כביש 38 שמתחיל במחלף שער הגיא מצפון, וממשיך עד צומת בית גוברין בדרום.

כביש 38 אשר היה פעם כביש צר וסואן עובר מהפך איטי, ומשנה את פניו. חלקו חדיש ורחב, עם הפרדה בין הנתיבים, וחלקו נשאר כהיותו בעבר.

החלקים החדשים יותר הם כנראה במקומות בהם התנועה רבה, (עד העיר בית שמש), ומדרום, כנראה התנועה מועטה יותר ונעה בין מושבי הסביבה, כך שהרשויות עדיין מתמהמהות בהמשך הפיתוח, והנוף בו מתברך הכביש לא נפגע.


אזור זה בישראל יכול להתחרות בקלות במקומות אחרים בחו"ל מהם אנו מתלהבים .

גבעות ירוקות, ויערות, כבישים מפותלים, חלקות חקלאיות, מטעים וכרמים, שבילי עפר ושדות פרא יוצרים כאן קולאז' מרהיב של צבעים. בחורף ובאביב יפה כאן כפליים.

אני אוהב לעבור כאן מידי פעם, להתמלא בריחות ובמראות שהעין אינה שבעה מהם, למצוא יקב חדש או מבשלת בירה מעניינת (ויש כאן מאלו ומאלו), ולהתענג על כל הטוב הזה שמקיף אותנו.

חברי מזה עשורים רבים, דוד מתגורר במושב נחושה אשר כביש אספלט צר עולה אליו.

חצבים מבשרי סתיו

כבר פעמים רבות בעבר הציע דוד שאגיע אליו לביקור, והיום אני נעתר לבקשתו.

בשל הרצון לשמור על זן פרפרים נדיר הכביש הזה אינו מואר בלילות, אבל אנחנו כאמור באור יום מלא מגיעים אל נחושה.

דוד, שבחר לפני שנים לשנות את נתיב חייו ועיסוקיו, בנה חוות תוכים עצומה, שיש בה מאות בעלי כנף בצבעים מרהיבים ובגדלים שונים,

החווה שיש בה המון כלובי מתכת בהם גדלים התוכים, משלב הבקיעה מהביצה, רוחשת צווחות ושריקות מכל סוג.

דוד, בעל  ידע וניסיון עצומים, מסביר לנו באריכות על כל גזע ומין, ומדגים כיצד הוא מנסה להנדס את הגזעים ליצירת גזעים חדשים.

מעבר לגידול התוכים יש לו בחווה גם סוגים רבים של בעלי כנף ייחודיים כמו תרנגולים מזנים לא מוכרים וטווסים.

מעבר לחווה עצמה, שגוררת אותנו לסיור מעמיק ומלהיב לזמן ארוך, סביב מושב נחושה יש אין ספור עתיקות ומסלולי שטח באזור שאני פחות מכיר.

דוד לוקח אותנו אל חאן עתיק הנמצא מחוץ לגדרות הישוב, שידוע בשמו חורבת קייט. וכך מצאתי בעמוד ענן מידע על האתר.


"...שרידי המבנה המרכזי שכאן, הם של ח'אן מהתקופה העותומנית , תצפית מרהיבה אל מורדות הרי חברון וגבעות השפלה, חורש של עצי חרוב, אלון מצוי, אשחר ארצישראלי וליבנה רפואי. שם המקום בא לו כמובן בעקבות צליל שמה הערבי של החורבה "אום אל קוטינה"(חורבת הדבלה), ששרידיה נמצאים כאן על שטח של 20 דונם. במקום עשרות בורות מים, מערת קולומבריום, מערת קבורה (20 מטר צפונית מזרחית לחאן, מעקה בטיחות)שתי מערות גדולות שבקרקעיתן נחצבו מתקני איסום ואורווה, בור פעמון עם מדרגות לולייניות)ומספר מערכות מסתור ממרד בר-כוכבא..."

החאן עצמו, ששרידיו עומדים כאן נראה מרשים מאד, ודוד מספר לנו כי כאשר הם הגיעו להתיישב כאן עדיין היו כאן ממצאים שנעלמו עם השנים שסיפרו את הסיפור של המקום.

 מי שיבחר להגיע לכאן עשוי למצוא עצמו משוטט באזור שיש בו הרבה מאד עניין ותגליות. מי שלא מכיר או יודע אזור בית גוברין רווי מערות, מחילות גתות ומקווי מים שהעידו על קיום חיים בתקופות קדומות.


היות ואין טיול בלי מקווה מים מעניין, אנו יוצאים משער נחושה, חוזרים אל כביש 38 ונוסעים בו דרומה עד לצומת בית גוברין. כאן אנחנו פונים שמאלה (לכיוון מזרח) על כביש 35.

כביש זה שמוביל אל מעבר תרקומיא הוא כביש נוף מהפנט, עם נופים שנלקחו מגלויות של ארצות ניכר. פשוט אין דברים כאלה.

במקביל לכביש עובר ערוץ נחל גוברין, דרך עפר שיורדת מהכביש לוקחת אותנו במרחק של כעשר דקות נסיעה אל בריכת צנאן.

"... בריכת צאנן היא בריכה עונתית שנוצרה במהלך שנות ה- 2000, כתוצאה מהקמתו של סכר קטן באפיק נחל גוברין.

בריכת צאנן היא בריכה קרירה ומרעננת בצורת ביצה צדדיה באורך של  כ- 5 מטרים לערך ואילו עומקה מגיע עד כמטר.

הבריכה נמצאת הרחק מפארק עדולם – פארק עם מערות רבות, עתיקות ויער צרפת, הנמצא מעברו השני של כביש 35. כמה דגשים לגבי הבריכה , ראשית אין כמעט צל פרט למספר עצים בודדים ולכן קחו בחשבון שהאזור איננו מוצל. שנית מקומות ישיבה אין, אלא אם כן הספקתם לתפוס את את אותם מעט מקומות מוצלים.

הבריכה מתאימה לכל המשפחה , המים קרים ומרעננים ביותר מסביב ניחוחות של נענע משובלת הגדלה על גדות הנחל וסביב לבריכה. הכניסה אינה כרוכה בתשלום. ניתן להגיע עם רכב עד הבריכה. מקומות נוספים הנמצאים בסמוך לבריכת צאנן : באר נאווה -באר בעומק של כ 25 מטרים. ובוסתן נחושה הנמצא בגדותיו הדרומיים של נחל גוברין..."

בריכת צנאן

אנחנו נפרדים מדוד ונוסעים אל הנקודה האחרונה במסענו.

כביש 35 ממנו הגענו ממשיך מערבה לכיוון קרית גת, אבל בצומת לכיש אנו פונים שמאלה, ודרומה אל עבר לכיש.

כאן רבותיי מתחילה טוסקנה הישראלית.

אם אזור בית שמש-בית גוברין הוא אזור יפהפה ,כאן מתחיל היהלום שבכתר.

כביש 3415 שחוצה כרמים עצומים מתפתל בין גבעות נמוכות ושדות. הצבעים של הגידולים השונים יוצרים טקסטורה מטריפה, והקאמרי שעד עכשיו התנהלה כמכונית לשינוע בכירים באופן מתון, נושמת חמצן טהור שמאפשר לכל סוסיה לרוץ, בשל מגבלות החוק אני לוחץ מתון, אבל כל סיבוב ושיפוע מלהיב.

למה אתה מחייך ככה? שואלת אותי החוקית שאיתי.

את עוד לא יודעת מה מחכה לנו, אני עונה לה בסוג של הבטחה קוסמית.

בצומת אמציה אנו פונים שמאלה אל כביש 358 שייקח אותנו עכשיו בדרך ארוכה, צמודה לגדר ההפרדה, עד שיפוליו של קיבוץ להב.

כאן הכביש פונה שוב שמאלה אל 3253 הצר יותר והמתפתל כנחש.

תחילתו במישור צחיח, והמשכו צמוד ליער סנסנה. הכביש הזה שאין בו מטר אחד ישר ואופקי יכול ללמד כל מי שבוחר, איך לנהוג וליהנות בו זמנית.

אני יכול לנסוע בכביש הזה הלוך וחזור מידי יום ביומו, ולא להשתעמם אף פעם.


המתלים הרכים של הקאמרי מרככים כל שינוי בתוואי הקרקע וכל קימור ובליטה לא עוברים אל תא הנוסעים שיכולים להמשיך ולחלום בדרכים.

כביש זה מתחבר בקצהו אל כביש 60 שמגיע אל מחסום מיתר. וממנו אל הכביש הכי הכי הכי כיפי שאנו נפגוש היום.

בדרך ליעד הבא על כביש 317, בינות לגבעות טרשים קרחות (מי שיגיע יבין), נתתי למחט הסל"ד לרקוד לפי רצונה, ואיך שהיא רקדה...

המנוע הגמיש של הקאמרי נותן קונצרט מרהיב לארבעה צילנדרים, צלילי חליל שופעי אדרנלין ואוקטן 95 מנסרים בחדווה ובגאון. פה אני מרשה לעצמי להשתחרר, מעביר את המתג למצב נהיגה ספורטיבי והלב ממריא אל על.


הכביש הריק לוקח את המבקר אל מעבר לדמיון. נופי קדומים משובצים עם עדר עיזים חולף, ודעות פוליטיות שוקעות עם יופי הנוף.

בפעם הקודמת שהגעתי לכאן זה קרה בשבת חורפית וסוערת והאתר היה סגור.

היום השמש זורחת מעל, והאתר פתוח למבקרים, ואת פנינו בכניסה מקבל יחיעם, מנהל האתר.

הגעתם לסוסיא, הוא אומר לי, עיירה יהודית קדומה, בת 1500 שנה.

ברוכים הבאים.

"... סוסיא, הנמצאת בשוליים הדרום מזרחיים של הר חברון, היתה עיר יהודית גדולה ומאורגנת שהתקיימה לאחר חורבן בית שני, מהמאה ה-4 ועד ראשית המאה ה-9 לספירה. הישוב היהודי הגיע לשיא פריחתו בסוף התקופה הביזאנטית ובראשית התקופה הערבית הקדומה.

הממצא החשוב ביותר הינו בית הכנסת ומתקני דת יהודיים שמלמדים על מנהגי ומורשת היהודים בימים ההם. שרידי היישוב היהודי העתיק בסוסיא, חושפים את המבקרים אל חיי החברה, התרבות והחקלאות והדת היהודית, של תושביו... בסוסיא העתיקה התגלה בית כנסת עתיק שהוא מהמפוארים והגדולים מבין בתי הכנסת שהתגלו בארץ. רצפתו מכוסה פסיפסים מרהיבים, המורכבים מעיטורים גיאומטריים, ציורים וכתובות בעברית וארמית.

שרידי היישוב היהודי העתיק בסוסיא, חושפים את המבקרים אל חיי החברה, התרבות והחקלאות והדת היהודית, של תושביו..."

https://www.atarsusya.co.il/   

                      

הסיור באתר הוא עצמאי, קבוצות יכולות לתאם הדרכה, באחת המערות ניתן לצפות בסרט המביא את סיפור המקום אבל ההיי לייט (יעני שיא השיאים), של המקום דווקא נחבא ונסתר מן העין, כפי שתוכן להיות.

שילוט מפנה את המבקר את מנהרת המילוט.



זה שם שמעורר אסוציאציות של פחדים  ומרדפים, ואכן השביל מוביל אל מערה חבויה ממנה מתחיל שביל תת קרקעי בגבהים משתנים. הנתיב מואר באור רך, ויש צורך להפעיל את הפנס בטלפון כדי לקבל עוצמת אור חזקה יותר. במקומות מסוימים המעבר צר מאד ורק ילדים קטנים, ואנשים גמישים במיוחד יכולים להתקדם הלאה בזחילה של ממש.




הלב פועם מהתרגשות ככל שמתקדמים, ובמקומות מסוימים כבר אין דרך חזרה, אלא רק קדימה.

מפעם לפעם מגיעים לחלל גדול יותר בו ניתן להזדקף ולקחת אוויר לקראת האתגר הבא. הנתיב מסתיים סמוך לשרידי בית הכנסת ממנו יוצאים דרך פיר צר מאד אל אור היום.

אין ביקור באתר שלם ללא מעבר במנהרה!!

יחיעם מספר לי כי האתר נחשף רק בחמישה אחוזים לערך מגודלו המקורי בשיא תפארתו.

אכן יש כאן עוד מלאכה רבה לעשות, אבל גם ככה זהו ביקור מעורר השראה, ומלהיב מאד.

יש משפחות שבוחרות לקיים אירועים משפחתיים באתר המיוחד הזה, ולצקת תוכן וחיבור היסטורי עם האירוע הפרטי שלהן.

הביקור במקום מומלץ בכל פה.

סוסיא ב360 מעלות

בשבתות וחגים האתר סגור.

הקאמרי שעברה מתיחת פנים עד לדגם חדש, ממשיכה להוביל בדרכה האצילה. כל נסיעה בה מענגת ומהנה, וככל שהדרך תתארך כך גם ההנאה.


כבישים שאינם ישרים ואחידים יוציאו ממנה, וממך הנאות לרוב. רק תן (או תני) לה לרוץ והיא כבר תראה איך גם אחת כמותה יודעת לפתוח, מהר, חזק ולאורך זמן.

לא סתם הקאמרי הוא דגם מצליח מאד ביבשת הגדולה.

אנשים שצריכים מוביל גדול ובטוח, בטוחים בבחירתם.

הקאמרי שבהגדרתה במילון זו תזמורת של קבוצה קטנה מצליחה להפיק קונצרט ענק של הנאה.

מסתבר כי גם שניים וחצי ליטרים יכולים להציף אגם גדול.

אחלה תזמורת, יופי של הצגה.

 


  

ירון הולנדר (ושירה)

אוקטובר 2021

 

טויוטה קאמרי

מנוע :2.5 ל'

הספק 218 כ"ס.

מומנט: 22..5 קג"מ

צריכת דלק ממוצעת : 1:17.5 ק"מ\ל'

מחיר:218,255 ש"ח

 


 

 

ירון ודוד, חברים מגיל 15

מצפה הראל, דרך בורמה

חוות התוכים של דוד סהאוון, נחושה  לתיאום ביקור 0526280227 (לא בשבת !!)

חורבת קייט.

בריכת צנאן, נחל גוברין.

סוסיא, עיר יהודית קדומה.

שביל המילוט.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל