תודו שכמו כל מותג סיני שלא הכרנו קודם לכן,
אנחנו קודם כל מופתעים. נדמה כי השטף של התוצרים המגיעים מן המזרח לא עוצר.
חיזוק לכל הפתיחה הזאת שמעתי מאוחר יותר.
הרגו אותנו
הסינים האלה, הפטיר אחרי שהצלחתי למצוא עבורו היכן פותחים את דלת תא המטען, (רמז, רק
אם מעבירים את ידית ההילוכים למצב חניה, זה אפשרי), עוד מבט בוחן לתוך חלל הרכב והוא
מאפשר להיכנס.
הצאנגן
דיפאל שהושקה לקראת סוף שנת 2024 (יבוא מכשירי תנועה), היא מסוג המכוניות מושכות המבטים.
ובעיקר
אם אלו הדגמים הצבעוניים.
אני קיבלתי
דגם לבוש טורקיז מטאלי מהמם, כאשר ריפוד הפנים הוא עור (או תחליף מוצלח) בצבע קרמל
מרהיב.
מאיפה זה בכלל מגיע (וכן, אני יודע שמסין, אבל שם, מה החברה הזאת?)
שאלתי את מי שיודע וכך גיליתי.
תעשיית
הרכב הסינית צ'אנגן אוטומוביל (Changan Automobile)
היא אחת מיצרניות הרכב המובילות והוותיקות ביותר בסין. החברה, ששמה הרשמי הוא Chongqing Changan Automobile
Co. Ltd.
פועלת תחת קבוצת צ'אנגן, ונחשבת לאחת היצרניות הגדולות במדינה. להלן סקירה של החברה.
צ'אנגן
נוסדה בשנת 1862 (!!!) ונחשבת לאחת החברות הוותיקות בתעשיית הרכב העולמית. בתחילה,
החברה התמקדה בייצור ציוד צבאי, ורק במאה ה-20 עברה לייצור כלי רכב.
![]() |
חריתה על תחתית השמשה הקדמית |
מאז שנות
ה-50 של המאה ה-20, צ'אנגן החלה לייצר כלי רכב, כולל דגמי משאיות, מכוניות פרטיות ומיני-ואנים.
צ'אנגן
מתמקדת בייצור מכוניות נוסעים, כלי רכב מסחריים ורכבים חשמליים. היא שמה דגש בשנים
האחרונות על חדשנות, טכנולוגיה ירוקה ופיתוח רכבים חכמים.
![]() |
תצוגה עילית |
החברה
משקיעה רבות בפיתוח רכבים חשמליים (EV)
והיברידיים.
צ'אנגן
היא אחת מחמשת יצרני הרכב המובילים בסין ומדורגת בין Top 10
של יצרני הרכב החשמליים בסין. היא מתמודדת בתחרות קשה מול מותגים סיניים
נוספים כמו BYD,
ג'ילי ו-Great
Wall
צ'אנגן
הצהירה על תוכנית שאפתנית להפסיק לייצר רכבים המונעים בדלק פוסילי עד שנת 2030 ולעבור
לייצור רכבים ירוקים בלבד.
וכבונוס קיבלתי גם הסבר על הקשר בין דיפאל
לצ'אנגן.
דיפאל הוא חלק ממיזם משותף בין צ'אנגן, ענקית הסוללות
CATL
(Contemporary Amperex Technology Co., Limited), וענקית האינטרנט הסינית Huawei.
CATL
אחראית על ייצור הסוללות המתקדמות שמניעות את רכבי המותג.
מטרת המותג
דיפאל:
דיפאל
הוקם במטרה לייצר רכבים שמתחרים במותגים המובילים בשוק העולמי והסיני כמו Tesla, BYD ואחרים. הוא מתמקד בעיצוב מודרני,
טכנולוגיות מתקדמות ואבזור עשיר, כדי לפנות לקהל שמחפש חוויית נהיגה מתקדמת.
דגמים
כמו ה-Deepal S07 (רכב פנאי חשמלי) הם חלק
מהמאמץ של צ'אנגן להפוך את דיפאל לשחקן מפתח בשוק הרכבים החכמים, הן בסין והן בשווקים
בינלאומיים, כולל ישראל.
לאחר שקיבלתי את המידע והרקע, הגיע זמן לפתוח דלת
ולצלול אל נבכי הרכב הנאה.
כאמור, יש אפשרות בחירה בין מספר צבעים מעניינים,
ובנוסף לצבעים החיצוניים יש גם צבעי ריפוד במספר אפשרויות.
זה שהגיע עם רכב ההדגמה הוא בצבע פנימי חום-קרמל.
אפשר לאהוב (מאד) או לשנוא (בטירוף). אי אפשר להישאר אדיש.
דבר שני שמבחינים כאן הוא בניקיון העיצוב.
קונסולה רחבה בין המושבים הקדמיים בטובה בעיקר
כמקום אחסון. למעט כפתורים על ההגה אין ברכב שום כפתור פיזי.
ושוב, גם כאן יש מי שיאהב, ויש קשישים כמוני,
שפחות. אנחנו צריכים כמה כפתורים חיוניים.
בפינת הגימיק התורן (בד"כ אני משאיר לסוף)
מגיע המסך המסתובב. אם יש נהג הוא פונה לנהג, כאשר יש רק נוסע במושב הימני, המסך
מסתובב לקראתו, וכאשר אין אף אחד המסך ניצב ישר כמו כל מסך "נורמלי".
כל פונקציות התפעול וביטול כאלו שניתן לבטל,
נמצאות על המסך הגדול.
לנציג שמסר לי את הרכב נדרשה כחצי שעה לערך, על
מנת לעבור איתי על התפעולים השונים.
מן הסתם, לי, כמי שפוגש תדיר רכבים שונים, עם
מערכות שונות, קל לתפוס את מרבית התפעול בהסבר ראשוני, ואני בהחלט יכול להבין
תסכול של כאלו שזה קשה להם.
לטובת אלו פיתחו בצ'אנגן סרטון פשוט לתפעול
הגדרות שונות.
בנוסף לרשות הלקוחות פותחה אפליקציה נוחה המאפשרת
תפעול מהיר דרך האפליקציה, כאשר החשובה בניהן היא פתיחת הרכב ללא צורך במפתח.
היות ואין כאן כפתור התנעה הרי שתפעול הרכב יתאפשר
דרך האפליקציה, רק חשוב לדאוג שהסוללה של הטלפון תהיה עם מספיק אנרגיה לפתוח את
הרכב, אחרת תקלעו למצב בעייתי במיוחד.
הרכב מגיע עם מערכת קול משובחת המקושרת ל-14
רמקולים המייצרים סאונד נעים ועמוק.
קישוריות לרכב היא אלחוטית ומיידית.
ליושבי השורה השנייה עומד מספיק מקום יחד עם רצפה
שטוחה, ומי שאחראי לנדיבות הזאת הוא מרווח הגלגלים העומד על 290 ס"מ. עם כל
זאת, תא המטען האחורי בנפח 435 ליטרים יספיק למירב הצרכים היומיומיים.
בנוסף, בחזית, מתחת למכסה "האין-מנוע", יש תא מטען נוסף, גדול ועמוק,
בנפח 125 ליטרים, והוא בהחלט אחד הגדולים בהם נתקלתי.
קיבולת הסוללה עומדת על 80 קווט"ש, ואיתה
ניתן להגיע עד טווח 475 ק"מ.
כזכור, המילה "עד" נועדה לציין כי זה
טווח המקסימום לפי פרמטרים של היצרן, ובפועל כנראה הטווח יהיה פחות מזה, תלוי אופן הנהיגה, מזג האוויר ותנאי הדרך.
רשימת האבזור המרשימה מכילה המון פרטים קטנים כגדולים וניתן לעיין בה בקישור הבא:
הצאנגן דיפאל מגיעה בשתי רמות גימור שההבדל בניהם
הוא התקנת וו גרירה ופער של 8,000 שקלים.
לאחר שהתרשמתי מכל הנתונים "היבשים",
אפשר לשלב למצב נסיעה ולצאת לדרכים.
קיבלתי
את הדגם ללא וו הגרירה, אשר הגיע לבוש טורקיז מטאלי מהמם, וריפוד הפנים הוא עור בצבע
קרמל מרהיב.
נתון יפה והגיוני.
יצאתי
לדרך עם 475 ק"מ, בחיפה נותרו 385 ק"מ.
מאידך,
הדרך חזרה הייתה במהירויות גבוהות ומשתנות, ובמרכז נותרו 52% סוללה, וידרשו 14.5 שעות
(בעמדת טעינה איטית 2.5 קווט"ש) למלא עד הפקק.
בוקר שבת, הסוללה שוב מלאה, והכנתי יום מלא וגדוש
הפתעות.
שוב הצטרפה אלי אפרת, השותפה להרפתקאות מוטוריות
עם בקשה מיוחדת, להגיע לאתר מסוים בדרכנו, ועל כן, בניתי את המסלול על פי בקשתה.
מזג האוויר שיתף פעולה על מנת שנהנה כל היום,
ובבוקר, בדרכנו צפונה ליוו אותנו שמים כחולים ושמש זורחת. ממש קשה להאמין שאנחנו
בסוף ינואר בתקופה שיש קוראים לה "חורף".
התחנה הראשונה הינה תל יזרעאל, וההגעה
לאתר הינה דרך כביש התענכים (כביש 675), והכניסה לתל עוברת דרך הפנייה
ליזרעאל, ומשם על כביש אספלט שבור אל התל.
"... עד לפני מלחמת העצמאות היה פה הכפר הערבי זרעין, ששמר על השם הקדום "יזרעאל"- עיר מקראית חשובה שכתובה בנביאים (יהושע י"ט) כאחת מערי הגבול של שבט יששכר.
התל היה
נקודה אסטרטגית חשובה לאורך השנים בגלל השליטה שלו על מערב עמק חרוד, ועל דרך רוחב
מרכזית מתל מגידו לכיוון בית שאן, ודרך אורך מנצרת לעבר ג'נין...במהלך צעידה בשביל
נראה כי מפוזרים פסוקים מהתנ"ך שמספרים את סיפור אחאב, אליהו, נבות ואיזבל.
?למה דווקא
כאן
אחאב היה מלך ישראל, וארמונו היה ממש על התל הזה- תל יזרעאל! מתחת לארמונו (בכיוון מזרח) היה כרם (יש אומרים שהכרם הוא כרם זיתים), שהיה שייך לבחור בשם נבות היזרעאלי- לפי שמו נוכל להבין שהוא היה גר פה, בעמק יזרעאל.
אחאב רצה את הכרם לעצמו, ונבות לא היה מוכן למכור אותו. אשתו של אחאב- המלכה איזבל- לקחה על עצמה את האחריות להשיג את הכרם של נבות, ולהביא אותו לבעלה. איזבל הייתה מרשעת, ולכן פעלה בדרכים לא ישרות כדי לקחת את הכרם מנבות- היא העלילה עליו עלילות שווא שהוא קילל את האלוהים, ולכן צריך להוציא אותו להורג. אחרי ביצוע גזר הדין, אחאב מגיע לרשת את כרם נבות. אליהו הנביא, שהיה נביא העם ושליח ה' באותה תקופה, מדבר עם אחאב ואומר לו את המשפט המפורסם: "הרצחת וגם ירשת (?!)" אחאב מקבל תוכחה גדולה על מעשיו (ומעשי איזבל), והעונש הוא סיום שושלת בית אחאב..."
השביל
הסלול מוביל את המבקר לתצפית על העמק שמתחת.
אומנם מזג האוויר משחק לטובתנו היום, אבל בשעה זו של הבוקר עדיין עוטפים את העמק ערפילי בוקר, שגורמים לראות הכללית להיות עכורה במקצת.
יצאנו
מהתל, חזרנו אל הכביש ממנו הגענו, נסיעה קצרצרה עד הפנייה ימינה אל כביש 667 הלוא
הוא דרך נוף גלבוע, ומי שאינו מכיר דרך זו היפיפייה, עוברת ברובה על צלע רכס
הגלבוע, וממנה יש הסתעפויות ימינה ושמאלה אל נקודת שוות לעצירה.
העצירה
הראשונה בדרכנו היא הר שאול.
"... כתף שאול בהר שאול היא נקודת התצפית היפה
ביותר אל השדות המשובצים בגוונים שונים ואל בריכות המים שבחיבור של עמק חרוד עם עמק
בית שאן, ובצד השני עם עמק יזרעאל.
מלבד נקודת התצפית תמצאו כאן מקום נוח עם חורשת קק"ל ומתקני פיקניק בצל חורש אורנים, שמתאימה גם לעצירת קפה קצרה וגם לבילוי בחיק הטבע. בנוסף, חובבי ההליכה והנופים יוכלו ליהנות כאן ממסלול מעגלי המקיף את כל פסגת ההר, שלכל אורכו פזורים פסוקים מהתנ"ך הקשורים למות שאול המלך. שלטים נוספים מספרים על ההתפתחות הכלכלית של הגלבוע, על הישובים שבו ועל עמק חרוד. ממזרח אפשר לראות שמתקיים הפסוק: "אל טל ואל מטר": בקטע זה של הגלבוע אכן אין צמחייה, ועל פי המסורת, כאן איבד תקווה המלך שאול במלחמתו עם הפלשתים, נפל על חרבו ומת..."
ומדוע
רצוי לעצור כאן?
ראשית
בשל תחילת פריחה חורפית. מרגע שפנינו שמאלה מציר הגישה נתקלנו במרבדי רקפות בין
עצי החורש מימין, וכלניות בצבע אדום טרי, בצד הנגדי של הכביש.
קצה
הדרך מוביל אל חניון שיש לו שתי סיבות לעצירה.
הראשונה,
הנוף.
יש
כאן פתח רחב בין העצים המאפשר זווית ראיה רחבה.
הסיבה
השנייה הנובעת מהראשונה, בשל הפתח האמור מול הנוף, נקודה זו חביבה במיוחד על גולשי
מצנחי רחיפה המזנקים מכאן, תופסים זרמי אוויר חם (תרמיקות) המאפשר להם לדאות בסיבובים
עד לנחיתה בשדות שבעמק.
לשמחתנו
היו באתר מספר גולשים כאלה.
חזרנו
אל דרך הנוף והמשכנו בנתיבה.
העצירה
הבאה היא בהר ברקן.
בנקודה
זו אפשר לשוב ולתצפת אל עמק יזרעאל, אך אם מטפסים מהחנייה בשביל העולה למקום שפעם
עמד כאן מגדל יערנים רואים נוף אחר.
"... בפסגת הברקן מצויה רחבת תצפית, אשר ממנה ניתן
להשקיף על עמק יזרעאל, עמק חרוד ועמק בית שאן על יישוביו השונים. מדרום מזרח ניתן לראות
את ג’נין ואת הכפרים הערביים השוכנים בצפון השומרון.
מרחבת התצפית שעל ההר יוצא מסלול מעגלי המקיף את פסגת ההר. במסלול ניתן לראות בורות מים, גת עתיקה ושרידים ליישוב עתיק ששכן באזור..."
שוב חזרנו אל דרך הגישה הראשית וכיוונתי את המדריכה אל מצפה דובי וערן שמיר.
מצפה
זה שוכן בנתיב השבשבות הענקיות המפיקות חשמל מהרוח.
"... פינה קסומה על רכס הגלבוע, עם תצפית פנורמית מרהיבה על הרי הגלעד ועמק בית שאן.
מקום מתאים
להפסקת קפה על הספסל בעיקר בחודש מרץ, עם פריחת האירוסים.
המצפור
הוקם לזכרם של דובי – האב, וערן – הבן, במהלך שירותם הצבאי. דובי היה בן קיבוץ שדה
אליהו שנהרג בדרום במהלך שירות מילואים. ערן, שגדל במזכרת בתיה נהרג במארב מחבלים בלבנון.
במקום מסבירן שמספר את סיפוריהם..."
בכל ביקור שלי במקום (והייתי כאן לא מעט) מתגלה אתר מושקע ויפה במיוחד.
כמה
צילומים מתחייבים של החשמלית התורנית מתחת לכנפיים הענקיים, והגעתי להחלטה כי ראוי
להוסיף קצת אלקטרונים לקיבה שלה. העמדה הקרובה, המהירה והפנויה מן הסתם תהייה בבית
שאן, על כן ירדנו מההר, ותוך פרק זמן מהיר כבר ניצבנו באזור תעשייה צים בפאתי העיר
בית שאן.
וכאן אשים כוכבית.
בית
שאן היא עיר עם אוכלוסייה דתית, אבל אזור התעשייה נמצא מחוץ לעיר.
עמדת
הטעינה הייתה פנויה, כמצופה, אך רמקולים בחנייה השמיעו מוזיקה צורמת וחזקה, כאשר
כל החנויות במתחם סגורות (כולל מקדונלד'ס ובתי קפה), ורק חדר כושר פעיל.
ועכשיו שאלה (או שתיים).
אם
המקום מחוץ לעיר, למי יפריע אם יהיו עסקים פתוחים בשבת?
אם
חדר כושר פעיל, ויש עמדות טעינה, שזה קהל שבוי ממילא, לא ראוי שיהיה לפחות
בית קפה אחד בשביל הצדיקים?
זה
כסף מונח על הכביש.
ושאלה
אחרונה - למה השירותים הציבוריים סגורים?
לאחר
שמילאנו די צרכנו, נסענו בחזרה אל העיר בית שאן אל הגן הלאומי בית שאן.
כשהייתי
כאן בפעם האחרונה זה היה בקיץ. ומי שחווה אי פעם את האזור בקיץ, יודע שזאת לא
חוויה מרנינה במיוחד.
הפעם, הגענו במזג אוויר נפלא, וקל לשוטט ברחבי העיר הקדומה שהייתה כפי שמתואר, פורחת ושופעת מים.
שרידי
העיר ששוחזרה מעידים על עיר גדולה שוקקת חיים. בקצה הרחוב הראשי מתנוססת גבעה רמה
שגרם מדרגות ארוך מוביל אל פסגתה.
ספרתי
191 מדרגות מטפסות אל התל הצופה על העיר העתיקה. אלו 191 מדרגות שוות במיוחד,
והנוף מרהיב.
בנוסף
יש כאן שרידי ארמון השליט, המיוצגים בקירות עביר במיוחד שהבטיחו חיים נעימים בכל
עונות השנה.
נכנסתי
במתכוון לכאן על מנת להגיע אל הגאנד פינאלה כאשר יהיו באתר פחות אנשים, אם כי,
ברור שלא משנה מתי נגיע יהיו פה המון.
כחצי
שעה נסיעה מביאה אותנו אל הכביש היורד אל חמת גדר.
לשמחתי הגדולה למרות "המצב", השער הצהוב היה פתוח, והכביש צמוד גדר הגבול עם ירדן, היה פתוח לרווחה, וכך נסענו בעקבות אלו שהקדימו אותנו.
![]() |
גדר הגבול מימין |
חניית
רכבים רבים, עמדה לצד הכביש במקום שפעם היינו מגיעים ברגל מהחנייה הצמודה לחמת גדר.
מרבית
הבאים באים לכאן בשביל להשתכשך במים החמים של עין ג'ונס, אבל הרגעתי את
שותפתי המתלהבת, שהגיעה לכאן לראשונה בחייה, והבטחתי לה שתיכף תעוף לה הלסת, כי
אקח אותה למקום מהמם.
מי שיודע איך, ייקח את עצמו אל העתיקות הרומיות של חמת גדר.
בחמת גדר,
השוכנת בדרום רמת הגולן, נמצאים שרידים מרשימים מהתקופה הרומית-ביזנטית, בעיקר בתי
מרחץ גדולים ומפוארים. המקום נודע במעיינותיו החמים, ששימשו את הרומאים לרחצה וטיפול
רפואי.
השרידים
הרומיים הבולטים בחמת גדר:
מרחצאות
הרומיים – נבנו במאה ה-2 לספירה ושימשו כמוקד בילוי וריפוי. מערכת המרחצאות כללה בריכות
בטמפרטורות שונות, חדרי קיטור (סאונות), אולמות רחצה מפוארים וצינורות להובלת מים חמים
מהמעיינות.
קשתות וקירות אבן מסיביים – שרידים ממבני ציבור גדולים המעידים על טכניקות הבנייה המתקדמות של התקופה.
כתובות וממצאים ארכיאולוגיים – נמצאו כתובות בלטינית וביוונית, המעידות על חשיבות המקום ועל השלטון הרומי באזור.
תיאטרון קטן – משוער שהיה חלק ממכלול הבילויים של המקום, אם כי שרידיו פחות בולטים.
לאחר התקופה הרומית, האתר המשיך להיות בשימוש בתקופה הביזנטית ואף בתקופה האסלאמית הקדומה.
השרידים הללו מדהימים ומפעימים כל מי שמגיע לכאן לראשונה.
ה
באחת
הקצוות ישנה בריכה של מים צלולים במיוחד אבל החום שלהם לא מאפשר רביצה של אנשים
נורמליים, אחרים מסתכנים בכוויות.
לאחר
ההתרשמות דילגנו אל הבריכה הגדולה והציבורית, המים כאן עכורים יותר אבל החום שלהם
גורם לגוף להתרפות מכל מתח, וממש אין חשק לצאת מהם.
מכאן,
אחרי הרפיון הזה אנו פונים בחזרה למרכז.
וככה
לסיכום בחרתי הפעם לתת את שתי הזוויות החיוביות ואלו שקצת פחות (לטעמי האישי
בלבד).
בצד החיובי:
תצוגה
עילית ברורה.
מנוע חזק
ושקט. מאיץ בשניות,
הרמקולים
ברכב נשמעים וואו.
עיצוב
הפנים רגוע ואלגנטי. מסייע לנהיגה בהתאם.
מרווח פנים גדול מהמקובל.
יש מי
שיתחברו לצבע החום קרמל של רכב המבחן וחלק פחות.
אני מאד
בעדו.
בצד שאהבתי
פחות:
בקרת השיוט
קוראת שלטים, ומאטה את הרכב באמצע נסיעה מהירה, אפשר לנטרל את זה, אבל זו אי נוחות
מטרידה, בעיקר כמובן באמצע נהיגה.
התראות
שונות, כנ"ל. חלקן מעצבנות ומחייבות השתקה בכל תחילת נסיעה.
פחות מידי
כפתורים פיזיים, כגון תפעול אורות.
הכול על
המסך.
לחצנים
שעל ההגה שטוחים, ואי אפשר לדעת על מה לחצתי רק על פי התחושה. צריך להשפיל מבט
להגה.
לדעתי
רצוי שתהיה בליטה או סוג של מנוף לפעולות ללא מבט.
צ'אנגן דיפאל 07S היא
מכונית שקל להתחבר אליה בשל נקודות החוזקה.
אנשים חובבי טכנולוגיות. סטייל, רצון להראות כלפי
חוץ ככאלו המאמצים טכנולוגיות חדשות, ואלו שאינם חוששים מרכב חשמלי בכלל, וכזה
המגיע מעבר לחומה הגדולה בפרט, והמחיר עושה להם שכל, הם בדיוק קהל המטרה שיראה
בדיפאל רכישה ראויה ונכונה עבורם.
אחרים יחפשו מדוע הרכב הזה מתאים להם אל מול
המתחרים, וכאשר יגיעו להחלטה מן הסתם לא יצטערו.
ירון הולנדר (ואפרת)
ינואר 2025
צ'אנגן
דיפאל 07S
רמת גימור פרמיום טק.
מנוע חשמלי, אחורי.
הספק
218 כוחות סוס.
מומנט
מירבי 32.6 קג"מ.
קיבולת
הסוללה 80 קווט"ש.
טווח
(עד) 475 ק"מ.
צריכת
חשמל (יצרן) 18.6 קווט"ש למאה ק"מ.
צריכת חשמל (במבחן) 16.8 קוו"ש למאה
ק"מ.
מחיר 202,663 ₪.
תל יזרעאל
דרך נוף
גלבוע
הר שאול
מצפור
הר ברקן
עמדת
טעינה ג'ינרג'י אזור תעשייה צים, בית שאן.
גן לאומי
בית שאן
עתיקות
רומיות חמת גדר
עין ג'ונס
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל