יום חמישי, 12 בינואר 2023

שישה ימי שבתא ועוד אחד

 

 שנה חדשה אך החלה ואני מקבל לידי רכב שלדעתי האישית בא לכאן לעשות גלים (גבוהים) בבריכה החשמלית.

יש לדעת כי הדגם המתקדם והחדיש הזה של קיה, קוצר תשבחות ותהילה ברחבי העולם בשנה שהוא משווק בשווקים שמעבר לים, ולאחר שזכה בפרס מכונית השנה באירופה בשנה שעברה.



 היבואן המקומי ארגן הקצאה נאה של כמות רכבים, ההשקה התקיימה בשבוע האחרון של שנת 2022, והנה הגיע זמני להניח ידיים על ההגה המוכר של קיה, להימתח במלוא איברים, ולצרף ליום חוויות את חברי מועדון הגמלאים, אגף הגברים, לטעימה מהסוכריה הזאת שיש בה כל כך הרבה דברים טובים, שנפתח את השנה החדשה בדברים טובים. ואם אתה פותח  הכי חזק, אמר קרמבו, בסרט הקאלט "מבצע סבתא", פשוט מכאן תגביר את הקצב.

ולמען המטרה החיובית הזאת הועמדה לרשותי הגרסה החזקה שבין השתיים. זאת  אשר הושתלו בקרבה צמד מנועים המפיקים יחד 325 כ"ס שיביאו אותנו קרוב לקו הרקיע תוך חמש שניות. מניסיון עם דגמים אחרים מונעי חשמל עם עוצמת מומנט דומה (62 קג"מ להלן), אני יודע איזו דחיפה חזקה בגב עתידה לתת את בעיטת הכניסה לשנה הזאת.

ככה פותחים שנה.

לחיצה חזקה ו...ווואוו של צרחות גיל.



ה- ev6 (סעמק עם היצרנים שבוחרים קומבינציית אותיות ומספרים משל היה זה סיסמת הכניסה של יו"ר הדירקטוריון לרשת החברתית, איפה השמות האקזוטיים, איפה הדמיון?? סליחה על הסטייה הייתי צריך לשחרר את המועקה הזאת), ובכן הרכב האמור משדר נוכחות מרשימה, ועם הצבע הנכון (אפור ירקרק מט, (היחיד שדורש תוספת תשלום), כפי שעומד האקסמפלר באולם התצוגה), עושים אותו יפה שבעתיים.


הכנפיים האחוריות התפוחות, מכסה המנוע המרשים מלפנים, והמידות הפרופורציונליות יגרמו לכל מי שרואה את האיווי הזאת בקרבתו, לסובב את הראש, וללחוש בשקט, קיה?? זאת קיה??

ולהוסיף בהערכה שקטה, WTF.

(ומי שיודע, יודע).

לא בכדי קונצרן קיה-יונדאיי ניצב היום בין שלושת היצרנים המובילים בעולם.

עבודה קשה, שיפור מתמיד של הדגמים, וטיפוס איטי בגריפת אהדה גדולה למוצרים אמינים, חדשניים, וטובים.

אתה לא תהיה במקום ההוא אם אין לך את המרכיבים הללו, והאיווי 6 הזאת היא בדיוק מה שהיצרן היה צריך.

הדגם הנכון בזמן הנכון.



זאת שתיקח את ההובלה מכאן והלאה ותכתיב את המגמות האופנתיות והנדרשות בעולם שעובר מהפיכה.

לצערי, הזמן העומד לרשותי להיכרות הדדית קצר מהרגיל, ולכן נצא מוקדם אל הכבישים, על מנת לנסות ולהספיק כמה שיותר.

 

היצרן מצהיר כי דגם זה, הבכיר שבין השניים, יכול לגמוע טווח של 484 ק"מ בין טעינות, אבל נהגים שנסעו ברכב 3,000 ק"מ לפני, לא חסו על הדוושה, ואני יכול להבין את מי שרוצה לחוש את העוצמה המתפרצת, כך שאני מתחיל עם טווח מקסימלי העומד על 414 ק"מ, כך מודיע לי הצג עם 100% סוללה בבוקרו של יום.

על מנת שלא יעבור עלי גל חרדת טווחים צוידתי בשלושה צ'יפים של חברות מובילות בתחום עמדות הטעינה הציבורית, ובאוושה חרישית יצאנו אל הדרכים.

מידותיה הנאות של ה-ev6 מאפשרות לכל אורח המתיישב באגף האחורי לשבת בנוחות רבה.

מרחק 290 ס"מ בין הסרנים מאפשר זאת.

מכיוון שהאיווי הזאת (ונתייחס מכאן והלאה בלשון נקבה), חדשנית ומתקדמת, הנוסעים שאיתה ייהנו מלא פחות שלושה חיבורי USB ליושבי השורה הראשונה פלוס חיבור 12 וולט וכן משטח טעינה אלחוטי, יושבי השורה השנייה יוכלו להתחבר אל  שקעי טעינה הנמצאים בצידי המושבים הקדמיים, וכן נקודת 12 וולט נוספת בתא המטען, אבל ה-שוס הגדול מגיע עם מחבר גדול המאפשר בזמן חניה (פיקניק, קמפינג וכו') חיבור מכשירי חשמל ביתי (220 וולט) אל הרכב שישמש כסוללה ניידת גדולה. ניתן כמובן להגדיר מראש עד כמה מאחוזי הסוללה נאפשר זאת, כדי לא להגיע למצב של סוללה ריקה לגמרי.


אדם חזק המודע לכוחו לא צריך להוכיח את זה, וגם כאן למרות עוצמת המנועים החזקה, אני לא חייב להתפרץ ולהוכיח, נהפוך הוא, קיבוע מהירות בכביש המהיר (מלבד שניות של בחינת הכוח), גם יהיה יותר בטוח לרישיון הנהיגה שלי וגם יאפשר לי לשמור על אותם 400 ק"מ פלוס.

לפני שיוצאים אל הדרך יש לדעת מספר דברים.

א.  כל שימוש במזגן, הורדת הטמפרטורה ו\או הגברת עוצמת המפוח, יורידו קילומטרים מטווח הנסיעה.

ב.  מעבר בין מצבים (חסכוני, נורמלי וספורט), יגרעו גם הם מהטווח,

ג.    אם בוחרים במצב ספורט ומזגן שעובד חזק על קירור, למשל, הטווח ירד בכמה עשרות ק"מ !!!

ד.   מאידך, ניתן לבחור בארבעה מצבי אחזור אנרגיה, כאשר האחרון מאפשר נהיגה ללא שימוש (כמעט) בדוושת הבלמים, אבל במצב זה לא ניתן להשתמש בבקרת השיוט.

 

חיברנו את הטלפון בכבל אל הרכב על מנת להתחבר לאפליקציית אנדרואיד אוטו, (מתי כבר לכל הרוחות לא נזדקק יותר לחיבור הפיזי הזה?), בחרנו מוזיקה מהעולם הגדול, וכיאה לאנשים שזמנם בידם פנינו צפונה.

בחרתי להיום מסלול שיש לו (ככל הנראה, לא יודע) פנינה מענגת בסופו, אבל בינתיים נהנה מיום חול רגוע.

 

על המפות ראיתי כי אמת המים המפורסמת של קיבוץ לוחמי הגיטאות נמתחת יותר צפונה ודרומה, המקטע הדרומי שלה נמצא בקיבוץ שמרת ליד בית העלמין.

ניתן להיכנס לקיבוץ, אבל הדרך המובילה אל בית העלמין חסומה בשערים הנפתחים רק לאלו שיש בידם הקוד, מאידך, היות ויום חול כאמור, שער הכניסה אל לוחמי הגיטאות היה פתוח, וכך השער אל חניון המוזיאון.

אותי יותר מעניינת הרחבה הגדולה בסמוך לאמת המים, שמאפשרת לנו לתת רקע הולם לנסיכת היום שלנו, הבאה לחדד את החדש מול הישן.



משום מה, ואולי בשל ההיכרות שלנו עם אמת המים המפורסמת בקיסריה, תמיד נטיתי לחשוב כי גם לאמה זו אחראים הרומאים.

 

"...אמת המים הסמוכה לקיבוץ לוחמי הגטאות הינה אמה עות'מנית, מימיו של סולימן פ'חה, משנת 1814. היא מתחילה ממעיינות כברי ומגיעה באמצעות מערכת של תעלות, חלקן חשופות וחלקן מכוסות [כדי למנוע זיהום וגניבת מים], ומספר סיפונים [שימוש בחוק כלים שלובים להעברת מים מעל נחלים] לאמת המים ליד לוחמי הגטאות ומכאן באותם האמצעים לבריכת אגירה גדולה הנמצאת מתחת למסגד אל ג'זאר [סגורה כיום לקהל] בעכו.

 האמה פוצצה במבצע בן עמי, תוך המצור על עכו, שופצה לאחר מלחמת העצמאות והשימוש בה הופסק על ידי חברת מקורות קצת לאחר מכן בגלל בעיות של תחזוקה וגניבת מים על ידי חלק מבעלי השטחים שהאמה עברה בשטחם..."

אמת המים בלוחמי הגיטאות


 וואלה למדנו משהו.

על מנת להשלים את הלוקיישנים לצילום דילגנו הלאה אל קיבוץ רגבה הסמוך, שם ניצב חלק ארוך של אותה אמה, במפלסים יותר נמוכים, ובקצה האמה גן ייעודי מוקף גדר, אך שערו פתוח.

 


"... הרעיון העומד מאחורי המקום המקסים הזה הוא להסביר על מקורות המים הקיימים וניצולם באופנים השונים: לשתייה, חקלאות, הפעלת טחנות קמח וכלים נוספים. בנוסף להסבר על מי ישראל תוכלו למצוא כאן הסבר גם על החקלאות באזור. למעשה מדובר על סיור של שעה וחצי, בו עוברים בין תצוגות, מתקנים, חדרי המחשה והרצאות בנושא המים באזור ובישראל כולה..."




מקורות המים. קיבוץ רגבה

היות וכבר נגענו במים חשבתי כי יהיה זה נחמד לשוטט גם באתרי הטבע השונים בסביבה, ולכן כיוונתי את ההגה אל עין געתון.

אולם, ערוץ יבש מחד ודרך עפר בוצית מאידך, שכנעו אותי הפעם לוותר.

נבוא בפעם אחרת.

עצירה בצד מחצבת געתון על מנת לחפש את המאגר המרהיב בו ביקרתי בעבר לא הניב תוצאה רצויה. גם הרחפן שהרמתי לשמיים לא גילה המצאות כזה, בדיעבד, ולאחר הטיול גיליתי מידע באחד האתרים, כי המקום עובר שיקום ובנייה לקליטת מי שיטפונות בטרם יגיעו לנהריה, וישמש כאגם לנופש ובילוי, וכיום סגור לביקורים.

צילום 360 פרוש
היות וכך, ונשארנו עם תאוותנו למים, כיוונתי את ההגה הרך והנעים מאד למגע, אל גן לאומי אכזיב.


להפתעתנו, לא נדרשנו לשלם דמי כניסה לאתר, כנראה בשל מיעוט מבקרי אמצע שבוע, והגן היפה, המיועד בעיקר לפיקניקים התגלה ריק לחלוטין,

".... גן לאומי אכזיב משתרע על פני 450 דונמים. האתר הוכרז גן לאומי בשנת 1968.

הגן שוכן לחוף הים התיכון, כחמישה ק"מ מצפון לנהריה. הכניסה מכביש 4.

היישוב במקום החל בתקופה הכנענית במאה ה 18 לפסה"נ, וחשיבותו הרבה נבעה מהיותו נמל ותחנת דרכים על "דרך הים", שעברה לאורך החוף.

במקרא אכזיב היא עיר כנענית שבני שבט אשר לא כבשוה, עדות לחוסנה: "אָשֵׁר לֹא הוֹרִישׁ אֶת יֹשְׁבֵי עַכּוֹ וְאֶת יוֹשְׁבֵי צִידוֹן, וְאֶת אַחְלָב וְאֶת אַכְזִיב" (שופטים א' 31). בתקופת מלכי ישראל שלטו הפיניקים באזור. הם פיתחו את נמל אכזיב והוא שימש להם בסיס חשוב במסעות המסחר הימיים שלהם. הפיניקים שכללו את תעשיית הזכוכית ויצרו אריגים צבועים ארגמן, צבע שהפיקו מחלזון ימי.

מקורות אשוריים מעידים שסנחריב כבש את העיר במסעו השלישי לפיניקיה ולארץ ישראל (701 לפסה"נ)..."

גן לאומי אכזיב


 מעבר לפארק רחב הידיים והטופח, מגיעים אל צדו המערבי, ליד מבנה אבן עם כיפה בראשו, פה נמצאת מרפסת הצופה אל החוף הנמצא במורד המדרגות ושולחנות עם נוף מהפנט.

זוהי אחת מרצועות החוף היפות ביותר בארץ, וכאן במרחבי הגן תחום החוף בבריכת אבן גדולה היוצרת במקום לגונה צלולה להדהים רדודה ומרהיבה.

השקט והשלווה בחוף הים הקסום של הגן הלאומי אכזיב, ביום חול שמשי יכולות להוות תחרות הולמת לחופי תאילנד.

פרסומת סמויה לחוף ים 

המים הצלולים ללא כל אדווה קוראים למבקר לטבול בתוכם, חבל שלא הגענו ערוכים בהתאם (וגם מזג האוויר ).

אני בטוח כי בימים חמים יותר הומה החוף הזה בנופשים.

יצאנו מהגן ונסענו לאורך הטיילת שתמיד יפה, ובזכות הקפדה ובניית מכשולים נשארת במצבה הטבעי ככל האפשר.

רצועת החוף מאכזיב עד ראש הנקרה היא מהייחודיות בישראל, וראוי לשמר אותה ככזאת.





עכשיו, אחרי שקצת שבענו נופים וטבע הגיע הזמן להתחיל לטפס בהר.

הכבישים המהירים לקחו אותנו אל סמטאות כפרים המיושבים במיעוטים המוסלמים, הנוצרים והדרוזים.

חלק גדול מהיישובים הנ"ל בנויים תמיד על ההר, כך שיש לנו תמיד נקודת התבוננות של התמודדות הרכב שאיתנו בעליות תלולות.

האיווי הכחולה שעימנו אפילו לא מצמצה בזוויות החדות שמצאנו עבורה (לא שחששתי בכלל), וכך, לאחר שיטוטים רבים הגענו אל גני אלמונא בכפר ג'וליס.




הרחבה הקטנה והשלט הדהוי לא מכינים את המבקר לעתיד לבוא.

"... גני אלמונה נמצאים ביישוב הדרוזי ג'וליס שבצפון הארץ, הגנים המטופחים הם מבין המקומות הקסומים והמיוחדים שיצא לנו לבקר בהם. מספר מדרגות יובילו אתכם ישר לתוך עולם קסום מלא באלמנטים ציוריים, צמחייה מטופחת ובעיקר אווירה מהאגדות רק כדי להמחיש את העניין נספר לכם שבשנת 2014 הגן זכה במקום השני מבין הגנים היפים בעולם..."

גני אלמונא-ג'וליס



ברגע בו דורכים על מפתן הגן צוללים אל תוך עולם פנטזיה של צבעים, צמחים, מים וחפצים המפוזרים כאילו בבלאגן, אך בתשומת לב, והמספרים את סיפורו של המקום הציורי והמיוחד שהקים נאג'י עבאס לזכר הוריו וסבו, שהיה כך הוא מספר לנו, זה שחתם על השותפות הדרוזית-יהודית עם דוד בן גוריון בימיה הראשונים של המדינה.

הגן הזה, הכול כך מיוחד אחר ושונה, מפעל חיים של ממש, שכול כולו יצירה ופרי מחשבה של שלושה דורות שעסקו בטיפוח ובניית המקום, מקום שכל פינה בו משדרת מסר והסבר, בטוב טעם אמנותי, ומשמש מעבר למקום עצירה חובה למי שבוחר לטייל כאן, גם למקום למסיבות ואירועים, ואתר צילומים לזוגות לפני חופתם, ועוד.



היות וכיוונתי שמחה לכלת היום, שמחתי להכיר את המקום המדהים הזה, ולשמוע ממקור ראשון סיפורים של היסטוריה וערכים הנטמעים זה בזה.

חבריי הצועדים איתי בדרכים יודעים כי לא תמיד נזכה ללעוס משהו בימים עמוסים, אבל אחרי החוויה הזאת, אך טבעי הוא שנבחר לסיים עם בטן מלאה.



חומוס אבו אדהם בכפר יאסיף הסמוך, הוא בהחלט ברירת מחדל אהובה, וכבר ביקרתי במקום לא פעם.

המחירים כאן נעצרו בכאלו שהורגלו להם לפני מספר שנים, אבל החומוס הטרי והריחני מחזיר אותנו הנה שוב ושוב.



ברחוב הסמוך קינחנו בממתקי אלוואליד אלאסלי. אין כמו כמה באקלוות וכנאפה טרייה לסיים יום כל כך מתוק במתיקות נוספת (וחסר לי שרופא המשפחה שלי ישמע על זה).

 






הזמן הקצר (מידי) שבילינו יחדיו לא הספיק כדי לגלות את כל סודותיה הנסתרים של איווי 6 (ויש כאלו כמו סיוע בחניה, ועוד), ואולי נשאיר קצת גילויים לזמן אחר.

לפני עשור (למי שזוכר) עברה קיה מהפך כשהסנונית הראשונה לבשר זאת לעולם היה הספורטאג' (דור 3), שלקח את המותג כולו על כתפיו, כאומר כי היצרן עובר מיצור רכבים אנמיים, לאלו המביאים איתם יופי ותשוקה.

המהפך התבטא באיכות חומרים ויצור טובים יותר, והרכבים שהגיעו מקוריאה הציגו קו עיצוב עדכני ומודרני, והסמל האליפסי הרגיש פחות ופחות צורך להתבייש.

רכבי המותג כבשו פעם אחר פעם את ראשי טבלאות המכירות, ואף בישרו על שינויי מגמה של מעבר ממכוניות משפחתיות לזן חדש שנולד, הג'יפון המרווח והמוגבה.

הטבלה לא משקרת יודע כל חובב סטטיסטיקה, וכך אני יכול להעריך ולהתנבא בזהירות (על סמך ניסיון העבר), כי האיווי שש היפה, המאובזרת והחדשנית תיקח את צמרת הטבלה בסגמנט שלה, ואילולא רף המחיר, ומגבלת אספקה סדירה יש לה את כל הנתונים להיות מלכת המכירות.

במאה אלף שקל פחות (פלוס מינוס), זה היה קורה ללא ספק.

ה-ev6 הזאת נותנת לך את התחושה הזאת של שבת, יום שכולו נחת נועם רכות ושלווה, ואם כל יום בחברתה הופך להיות כזה, מה רע? שיהיו כאלה שבעה בשבוע.

 


ירון הולנדר (אבי מושיק ועודי)

ינואר 2023

 

קיה EV6  GT LINE AWD

2 מנועים חשמליים.

הספק 325 כ"ס.

מומנט 62 קג"מ.

טווח נסיעה (יצרן) 484 ק"מ.

צריכת חשמל (במבחן) 17.7 קווט"ש לכל 100 ק"מ.(כ-12 ₪)

מחיר (דגם במבחן) 299,000 ש"ח

 


 

 

 






בית עלמין קיבוץ שמרת

אמת המים לוחמי הגיטאות.

אמת המים ברגבה.

גן  מתקני השקיה, רגבה.

עין געתון

מחצבת געתון

גן לאומי אכזיב

ג'וליס, גני אלמונא

חומוס אבו אדהם

ממתקי אלווליד אלאסלי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל