בשבוע החם ביותר באוגוסט (וכפי הנראה השנה, בכלל,
עד שיגיע נורא מזה), נמסר לידי אריה ים שכבר עושה גלים בבריכה החשמלית.
מאז הושק הדגם (שמגיע בארבע רמות גימור שונות), לפני כשלושה חודשים, מרעיפים עליו עמיתיי עיתונאי הרכב תשבחות לרוב.
אבל, מכיוון שאני לא מאמין לאף אחד בשום דבר, אם לא בדקתי בעצמי מכל הכיוונים (עצה טובה לחיים בכלל), קיבלתי על עצמי לקחת את SEALION מספר שבע, למרות החום הכבד, ועל אף הסטיגמות (אם היו בכלל כאלו), ולהוציא מסקנות משל עצמי. (אם זה מעניין מישהו).
על מנת להקצין עוד יותר את כל העניין, החלטתי
הפעם לחרוג ממנהגי, ולהזמין להצטרף אלי ליום טיול ארוך, את בן דודי חגי הוברמן,
עיתונאי וותיק ועורך השבועון "מצב הרוח" המופץ במגזר הסרוג , למסע משותף
בחבל ארץ שאיני נוהג לפקוד, השוכן מזרחית לבית שמש.
ומדוע החלטתי את כל זה?
ראשית חגי, בן דוד אהוב, שיש בנינו יותר דברים
מקרבים מאשר מפרידים, ניחן בידע רב בהיסטוריה וגיאוגרפיה של הארץ הזאת, הוא מכיר
אנשים רבים שיתכן ונפגוש בדרכנו, וייקח אותי למקומות פחות מוכרים לי מטבע הדברים.
אמא שלי (שהיא דודה שלו, כמובן), נישאה לאבא שלי שהיה חייל של אחיה, אפרים, שהכיר בניהם, והוא אביו של חגי.
ואותה אמא בהיותה בת 18-19 הצטרפה לגרעין של קיבוץ
עין צורים שעלה לקרקע בשנת 1946 ושרדו כשנה וחצי עד שנכנעו במלחמת השחרור, יום
לפני הכרזת מדינת ישראל, ונפלו בשבי הירדני.
על כן, חגי, הבקיא בתולדות גוש עציון כולו, ישמש כמדריך אישי מתוקף היכרותו האישית עם כל הצדדים.
חברים נוספים שהצעתי להם להצטרף ליום המיוחד הזה,
התחבאו מאחורי סטיגמות ותירוצים, ומי ייתן וכתבה זו תהיה כזו שתסיר פחדים וחששות,
שאין בהן ממש.
(ספויילר, גם מרכב חשמלי, וסיני, כנראה).
לפני שהכרתי לחגי את הכלה, עשיתי לה היכרות אישית,
איתי.
ואני משתף מה למדתי עליה בפרט, ועל הוריה בכלל.
BYD הינו מותג סיני וותיק בן 30 שנות פעילות שייצר
מעל 10 מיליון רכבים מחושמלים.
(ברגע שאני שומע על מישהו שייצר כמות אסטרונומית
של משהו, אני מוריד בפניו את הכובע, ומבין שיש כאן מישהו שיודע מה הוא עושה,
וכנראה גם משתפר לאורך כל הדרך).
בנוסף, BYD הוא אחד מחמשת היצרנים הגדולים בעולם, עם יותר
ממיליון עובדים.
כמו כן, BYD הוא יצרן של טכנולוגיות רבות בכל תחומי החיים.
כול מערכות
הרכב מיוצרות על ידי חברות של תאגיד BYD, ולכן לצורך יצור הרכבים אין צורך בספקים חיצוניים,
ולא נוצר תלות במי מהם. סוללת הבלייד (להבים) המהפכנית היא פרי המצאת BYD,
והיא משמשת דגמים רבים של
היצרן. סוללת הלהבים היא בעלת תוחלת חיים ארוכה ובטוחה
ביותר.
בטיחות
חשובה מושגת בשילוב מתקדם בין הסוללה לשלדה,
אשר מוסיף בטיחות משמעותית לרכב.
(ומי
מבין אלו הרוצים לרכוש רכב חשמלי לא טרוד בעיקר בשאלות רבות סביב הסוללה שהינה
הרכיב המשמעותי והיקר ביותר ברכב?).
מכיוון
ונמסרה לי הגרסה הבכירה המאובזרת, החזקה והיקרה ביותר, אני יכול כאמור להתייחס לכל
מה שהיא מביאה כנדוניה, ומי שיתעמק במפרט הטכני יגלה לבד את ההבדלים בין הדגמים.
זהו הדגם
השביעי בגרסאות האוקיינוס. (הכרנו כבר את דולפין, כלב ים
וכו').
לרכב
יש שפת עיצוב משלו, צללית של רכב קופה, גבוה, צמיגים גדולים, קו מותניים בהשראת גל,
נורות אחוריות כטיפות מים.
או כפי שמתאר זאת טוב ממני ידידי צ'אט האומר כך:
" העיצוב
שואב השראה מתנועת גלים – חזית עם מוטיב "X-Face", פנסי LED
בצורת U,
קווים זורמים וגג בסגנון פאסטבק. מאחור – פס תאורה רחב בעיצוב טיפות מים. כל אלה מעניקים
לרכב מראה מודרני וספורטיבי. "
מי אני שאתווכח איתו?
לטעמי, העיצוב לוקח את הרכב אל מקורות השוואה יקרים פי כמה, וזו מחמאה גדולה.
בסיס גלגלים
בעל נתון של 293 ס"מ, אומר שמי שיושב מאחור ייהנה ממקום רב ולא יתלונן על
צפיפות.
מעל ראשי גג פנורמי ענק עם וילון גלילה חשמלי. (נפתח באמצעות מתג או בפקודה קולית).
מערכת
סאונד של דיין אודיו (שכבר הכרנו בדגמים ומותגים סיניים נוספים) אחראית על צליל
נקי וצלול.
שמשות
עם שכבה כפולה אחראים להפחתת רעשים חיצוניים.
תצוגה
עילית (ברמת הגימור הזאת) ברורה מאד.
ככלל, הרכב מיוצר באיכות גבוהה, וזה ניכר בפריטים רבים כמו המושבים העשויים עור נאפה (ברמת אקסלנס),
איכותי ונאה, וכך גם תחושת החומרים הכללית.
ואם כבר הזכרתי את המושבים, שני המושבים הקדמיים
בנויים כיחידה אחת בסגנון מושבי רכבי מרוץ.
לרכב אזורי
אחסון רבים ועמוקים.
רוכשי
הרכב ייהנו ממפתח דיגיטלי בטלפון ייחודית רק ל BYD
כמו
כן ישנם גם מפתחות לבישים. (צמיד וכו')
שיפורים
מתמידים דרך האוויר (כלומר, אין צורך להגיע במיוחד למוסך לצורך עדכוני תוכנה) למערכות
הרכב.
כמו
רכבים רבים גם כאן ניתן להשתמש באפליקציה ייעודית לרכב עם פיצ'רים רבים.
17 חיישנים
מכל הסוגים אחראים להתראות ובטיחות. (מה שמבטיח קונצרט שלם של צלילי
התרעה שונים, אבל עם אפשרות השתקה).
5 כוכבי ריסוק, וציון בטיחות 8.כולל 9 כריות אוויר.
גרסת האקסלנס כאמור היא החזקה ביותר, שכן סוללה
בקיבולת 91 קווט"ש וזוג מנועים חשמליים מעניקים לה עוצמה של 531 כ"ס,
שיעיפו אותה ממצב עמידה, בארבע וחצי שניות, אל קו מאה קמ"ש נכספים, ואם
ממשיכים ללחוץ מד האוץ יגיע ל-215 קמ"ש ולא ירחיק מזה.
הסוללה הגדולה תספיק עד לטווח 502 ק"מ.(מודדים
תמיד כאשר המזגן כבוי).
גרסת המנוע הבודד (עם אותה סוללה) תגיע רחוק
יותר, אך במבחן התאוצה תזדקק לשתיים וחצי שניות נוספות, וזולה בעשרים אלפי שקלים,
לערך.
רכב מבחן
מגיע בצבע באפור-סגול, וככה יראה במשך היום כול מזג האוויר בחוץ.
חם
מאד, עם ראות מוגבלת והאוויר מרגיש דחוס וערפילי, בעיקר כאשר נטפס גבוה מקו החוף,
אל מקומות מהם מובטח נוף יפה וכל שנראה הוא אופק אפור עכור.
ראות
מוגבלת אגב יש גם מתוך הרכב החוצה דרך השמשה האחורית, אשר משתפלת אומנם במעין
קימור נאה מבחוץ, אך מבפנים רואים פס צר שאינו מאפשר
לפרטים רבים להיראות.
![]() |
מראה לאחור דרך המראה |
![]() |
מראה לאחור כאשר וילון גג פתוח |
![]() |
מראה לאחור כאשר וילון גג סגור |
המצלמה האחורית חושפת הרבה יותר בנסיעה לאחור.
עם כל
שפע הנתונים הללו אפשר להתיישב בנוחות על המושב המפנק והגבוה (נטול פונקציית עיסוי
מתבקשת), להתממשק אלחוטית על הטלפון, ולצאת ליום אחר ושונה לגמרי.
כאמור לשם יצירת עניין פניתי בהצעה אטרקטיבית אל חגי,
עם כוונה ליצירת
טיול לשבירת סטיגמות ודעות קדומות.
שלי, שלו ובכלל.
תזהר מהסינים
האלה, הם מצוטטים לתקשורת העוינת. אמרתי לו מייד כשנפגשנו, כי אם יש
משהו שעיתונאים חוששים יותר מכל זה מחשיפת מקורות, ואם לראשי הצבא יש חשש מזליגת
מידע, אפילו אנו הזוטרים שבכתבים צריכים להישמר.
שנית, לאחר שהתרשם מהרכב החשמלי הראשון בחייו, עומדים
לפנינו 502 ק"מ אפשריים, בוא נראה לאן וכמה נוכל למשוך לפני שגם סוללה גדולה
וחזקה תרים להב או שניים בכניעה.
אוושת המזגן הייתה הרחש היחיד הנשמע בחלל
הנוסעים, עד שהוספתי פלייליסט לבקשת הנוסע, שכלל שירים שהנכדים של יוצריהם כבר
הפסיקו לקבל עליהם תמלוגים.
אל גוש עציון ניתן להגיע מירושלים ולנסוע
דרומה, או מאזור המרכז דרך עמק האלה ומזרחה.
וזו הדרך בה בחרנו להגיע.
למרות שזה יום חול, וחם, הכבישים היו פנויים מעומסים, המהירות נקבעה בבקרת השיוט היעילה והנוחה, כך שיכולנו לשוחח בענייני דיומא, ולא לנסות להיכנס לבורות פוליטיים.
הדרך מתחילה להיות מעניינת כאשר פנינו לכביש 367
שנוסע מזרחה אל מצפור הל"ה, וממשיך הלאה מעבר לקו הירוק, חולפים ליד
ג'בעה (כפר ערבי), והכביש מתחיל לטפס אל הגבעות הירוקות, רכבים עם לוחיות רישוי
בצבעים שונים מתחילים להיראות בתדירות גבוהה יותר, אך אין שום תחושת חוסר ביטחון.
בכניסה לישובי הגוש אנו פונים שמאלה עם הכביש ונוסעים לפי ההכוונה אל העץ הבודד.
וכאן אני מעביר את זכות ההסבר למדריך שלי חגי.
"... עץ אלון
הזה, הוא עץ אלון עתיק בין משוער 600 שנה שהוא בשנים שלפני מלחמת העצמאות יש פה באזור
4 קיבוצים, 3 של הקיבוץ הדתי כפר עציון, עין צורים שעוד מעט אנחנו נגיע למקום שהוא
היה ומשואות יצחק של הקיבוץ הדתי וקיבוץ רבדים של השומר הצעיר.
עץ זה היה עץ בודד והוא שימש כצומת מרכזי. תמחק רגע בדמיונך את כל מה שאתה רואה. מסביב אין פה כלום.
הילדים
שחיו בגוש עציון לפני המלחמה, התגעגעו אליו כאשר הגוש היה בידי ירדן במשך 19 שנה. בכל
שנה הם היו עולים לאזור רמת רזיאל, צופים לעבר הגוש, והדבר היחיד שהם יכולים לראות
זה את העץ הזה.
העץ היה
משמש נקודת ציון עבור תושבי האזור במשך עשורים, ועד היום הוא מזכיר את המורשת וההיסטוריה
של המקום, במיוחד בתקופות קשות. מאז מלחמת ששת הימים, כאשר שוחרר הגוש, קיבוץ כפר עציון
והישוב השני הוקמו מחדש, אך עץ האלון נותר סמל לעבר ולזיכרונות של התושבים.
עץ האלון משקף את הקשר ההיסטורי והרגשי של התושבים לארצם ולזהותם, ויש לו חשיבות תרבותית רבה באזור גוש עציון."
כילד, גדלתי עם סיפורים על גוש עציון וגם על העץ שהיה חקוק בזיכרונה של אימי, ולאחר מלחמת ששת הימים זכור לי טיול שערכנו לכאן וכמובן נרשמה התרגשות בצל ענפי העץ שעמד בודד על גבעה רמה.
היות
וכך. אנו נכנסים בשערי אלון שבות הסמוך, ולאחר חיפושים מצאנו את אנדרטת
עין צורים הנמצאת סמויה מהעין, מאחורי מבנה חדר האוכל, ללא שילוט הכוונה וללא
גישה נוחה במיוחד.
וכך סיפר
שוב חגי באנדרטה, לאחר שבין הצילומים החקוקים בסלע הצלחנו לזהות את אמא בצילום
מיום השחרור מהשבי.
" קיבוץ ראש צורים הוקם על מקומו של קיבוץ עין צורים, שעמד שנה וחצי עד מלחמת העצמאות. הוא נפל יום אחרי כפר עציון, מה שהוביל לכניעת שלושת הקיבוצים האחרים בגוש.
![]() |
אנדרטה שמגיע לה יותר התייחסות |
![]() |
צילום חגי הוברמן |
לאחר הכניעה,
כל הגברים והנשים נלקחו לשבי הירדני. הנשים שוחררו לאחר שלושה שבועות, והגברים שוחררו
לאחר תשעה חודשים.
אמו של ירון, הייתה בין הנשים שנלקחו לשבי. ואני תוהה כיצד נודע למשפחה, במיוחד לסבא, על שבי בתו, ולצערנו המשותף כבר אין מי שיענה על השאלות שצצו."
מכאן
אנו מדלגים אל כפר עציון הסמוך, ומפתיע לראות עד כמה סמוכים הישובים הללו ברצף
אחד.
בניהם
אגב נמתחת טיילת הליכה המשקיפה לנוף, אותו כאמור אנחנו לא רואים.
חגי
שהצטרף אלי היום, התגורר כאן כארבע שנים מחייו הצעירים, והוא מוביל אותי בעקבות אתרים
המרגשים אותו במיוחד.
במרכז הכפר הקודם (מאז התרחב והתחדש במבנים רבים), אנו מוצאים מספר מוקדי עניין.
ראשית
חגי לוקח אותי אל המנזר הגרמני, המשמש כיום כארכיון גוש עציון.
"... המנזר הרוסי, המוכר גם כ"מנזר דיר א-שער",
שכן בגבעה הממוקמת מזרחית לכפר עציון, ושימש כעמדת מפתח בהגנת גוש עציון במלחמת העצמאות.
המנזר שימש כבסיס לכוחות ההגנה, שהטרידו את התחבורה הערבית בכביש הראשי ירושלים-חברון.
לאחר נפילת גוש עציון, המנזר נהרס, אך שרידים ממנו נותרו, כולל שער אבן ומערות ששימשו
כבונקרים. כיום, במקום נמצא בית ספר שדה כפר עציון, וניתן לבקר באתר וללמוד על ההיסטוריה
של המקום..." (CHAT GPT).
בניין
סמוך נושא את השילוט : בית עדות למורשת גוש עציון, ויש בו קצת צילומים, תבליט סביבתי
ובעיקר סוג של הזנחה ויתכן כי רוב תוכנו עבר למיצג האורקולי הסמוך. (לא נכנסנו).
עוד בנמצא הבית היחיד שנותר שלם לאחר קרבות 48 ושוחזר לאחר מלחמת ששת הימים, ובניין נווה עובדיה ששוחזר לבניין המקורי.
![]() |
שחזור חדר בבית היחיד שנותר |
שעת
צהרים הגיעה והבטן המקרקרת שולחת אותנו בעקבות ההמונים אל המרכז המסחרי עמוס רכבים
ותנועת אנשים שאינם מתרגשים ממזג האוויר.
אמרו לי שיש כאן קפה טוב, אומר חגי, ולאחר שיטוט קצר מצאנו פטיסרי צנוע ללא שילוט בו ניתן לקבל קפה טוב (ואין כמו קפה קר ביום שכזה), עם מאפה משובח שמחיריו נשארו ב-48 לדעתי. (תל אביבים המגיעים במקרה נשארים בשוק תרבותי).
מדלן פטיסרי
מי
אמר שאין דברים טובים גם בצד הזה של החיים?
במסגרת הבקשות שלי לתכנון היום, ביקשתי גם מקום ראוי לטבילה וכך משך אותנו הגוגל אל מקום המוכר בשם "עין סג'מה" אולם כיום שונה שמו לעין יצחק.
הדרך למעיין מובילה עם כביש אספלט צר מאד המשקיף על ערוץ עמוק, וסטייה של כ-200 מטר על דרך מאובקת מובילה לבריכה מסותת אבן אך המים בצבע חום בוצי ולא מפתה בכלל.
ויתרנו
על הטבילה, ובדרך לירושלים עצרנו בפארק עוז וגאו"ן.
האמת?
אף פעם לא שמעתי על המקום.
תנועת "נשים למען עתיד ישראל", בעזרת תומכים, שותפים ותורמים מהארץ ומחו"ל הפכה את השמורה, שבעבר היתה אתר פשע והשלכת פסולת בידי ערביי האזור, למרכז חינוכי תיירותי ציוני בלב גוש עציון..."
חגי מוביל אותי אל שביל סובב הפארק, בו מוצבים שלטי הסבר על הסביבה כאשר מצוין עליהם כי הוא זה שסיפק את המידע.
סוג
של גאווה מוצנעת.
אריה
הים שליווה אותנו לאורכו של היום לא גילה התרגשות לא מגילויי ההיסטוריה הפרטית
שלנו, ולא מצריכת החשמל שלו.
עובדה
כי בירידות מירושלים עד לטרון התווספו לטווח החשמלי כ-40 ק"מ למרות שנסענו כ-30
ק"מ, וירדו בסך הכול 4% מקיבולת הסוללה.
בזמן
שעצרנו לגלידה בתחנת הדלק לטרון הוספנו 140 ק"מ לטווח (שיהיה), וסיכמנו יום
מרתק שהיה מענג למרות ועל אף.
גילנו
רכב מפנק (כמה אפשר לחזור ומלחזר סופרלטיבים?), חסכוני, עם טווח מספק, ואין פליאה
כמה תעשיית הרכב הסינית מבצעת קפיצות דור מרהיבות בטווחי זמן קצרים באיכות כלי
הרכב המגיעים אלינו, ובזמן שאנחנו מתלהבים מרכב חדש שהגיע, הדגם המתקדם והטוב ממנו
כבר עושה דרכו אלינו באוניות הבאות.
531
סוסים זה כוח חזק מאד, ומי שנזקק בחייו לאריה ים מהסוג הזה, יודע עד כמה חשוב
הכוח, כשאתה צריך אותו.
אפשר
גם פחות, אבל למה?
ירון הולנדר (וחגי)
אוגוסט 2025
BYD SEALION 7
רמת גימור אקסלנס
שני מנועים חשמליים AWD
הספק 531 כ"ס.
מומנט 69 קג"מ.
קיבולת סוללה 91.3
קווט"ש.
צריכה (יצרן) 21.9
קווט"ש לכל מאה ק"מ.
צריכה (במבחן) 21.1 קווט"ש לכל מאה
ק"מ.
אחריות
6 שנים 150,000 ק"מ.
סוללה 8 שנים או 200 אלף ק"מ.
מחיר
(רכב מבחן) 266,796 ש"ח
כביש 367
מפותל ויפהפה.
העץ הבודד.
אנדרטת
עין צורים.
כפר עציון.
המנזר
הגרמני.
ארכיון.
בית עדות
למורשת גוש עציון.
קפה מדלן.
עין סג'מה
/עין יצחק.
פארק/
שביל סובב עוז וגאו"ן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל