ישנם אנשים
שגימיק ייחודי יהיה זה שיקבע עבורם האם לרכוש רכב כזה או אחר, ולו זה היה בהחלטתה,
כנראה שהגברת הנכבדה הייתה מתפתה בקלות, ושמצידה הרכב יעמוד בחניה בלי לנסוע, רק שימשיך
הרטט המענג הזה שעושה קיצ'י קיצ'י בגב.
והג'ילי
החדשה מגיעה עם מערכת עיסוי חזקה ונעימה.
אחרי
שהאחות הגיאומטרית כבשה פסגות ואהדה, כשהיא מבוססת על פלטפורמה שתוכננה לרכב עם
מנוע בעירה פנימי, מגיע דגם חדש מבוסס על פלטפורמה. GEA חשמלי מלא.
תעשיית
הרכב עוברת כיום טלטלה עם כוחות חזקים ומטלטלים.
קפיצות
ותהפוכות טכנולוגיות, בשילוב של בינה מלאכותית ושימוש בענן לתחזוקה ושימושיות, וגם
סוגי ההנעות משתנים.
לצד השינויים
הטכנולוגיים משתנים גם כוחות השוק, ומשתנים גיאופוליטיים. מלחמות ושרשרת האספקה פוגעים
בשיווק הישיר. הרגולציה משפיעה על מיסוי ותקינה.
כל המשתנים
גורמים לאי וודאות בשוק ומאתגר.
בשוק כזה
מי ששורד ומתקדם הם אלו ששולטים בשרשרת האספקה ויודעים להתמודד עם פיתוח והתאמה מהירה,
ויש להם חוסן פיננסי.
25% מהמכירות בישראל בשנה הקודמת היו של רכבים חשמליים.
ג'ילי
הוא קונצרן ענק (תשיעי בגודלו בעולם), מכליל המון חברות שונות בתחומים שונים ובין היתר
עשרה מותגי רכב.
לחברה
יש 170 לוויינים פרטיים לטובת החברה ולקוחותיה.
לג'ילי
יש מרכז פיתוח לטכנולוגיות חכמות, יצור שבבים וטכנולוגיות הנעה חדשות.
לקוחות
ג'ילי מדווחים על שביעות רצון גבוהה.
בתוך
נתונים אלו מגיע הדגם החדש הנושא את השם בעל היחוד 5EX.
(וכבר
הזכרתי כמה נמוכה ההשראה לשמות בדגמים הסיניים),
ומה
כל כך מיוחד בדגם הזה?
הרכב מאובזר מאד ומופעל עם מערכת הפעלה flyme של מאייזו בעברית, וכל הטוב של הסאונד עובר דרך 16 רמקולים.
בסיס גלגלים של 275 ס"מ מבטיח מרחב נדיב בתא הנוסעים, וריפוד המושבים בעור "טבעוני" שזו מילה מכובסת למשהו שאינו טבעי ואינו לקח ממקור חי, אבל מעניק תחושת יוקרה כלשהי.
לרכב
אין מתג התנעה, הוא מזהה את נושא המפתח, ומרגע שנכנסים לרכב צריך לשלב להילוך
קידמי או אחורי ולצאת לדרך.
אבל,
נושא
הקישוריות עוד לא ממש בשל כאן, ומי שבונה על שימוש בטלפון שלו לצורך ניווט או
הוצאה וקבלת שיחות בטלפון צריך לעבור סוג של "מסע להכרת המסך" בכל
תחילת תנועה, שכן, האופציה היחידה שהכול יעבוד באופן הקרוב ביותר לכפי שכבר
התרגלנו, הוא באמצעות שיקוף הטלפון אל המסך.
1. זה
דורש להפעיל במכשיר הטלפון את הנתב האלחוטי.
2. לתת
לרכב לזהות את הטלפון.
3. להפעיל
את האפליקציה על המסך של הרכב.
4. לעבור
לטלפון, לאשר את הרכב, ולהפעיל את האפליקציה של הרכב בטלפון.
5. לחזור
למסך הרכב, להפעיל בתוך האפליקציה את חלונית שיקוף הטלפון.
6. להפעיל
בטלפון נניח את הניווט של ווייז, ואז על המסך ישתקף מסך הטלפון על מחצית מסך
המולטימדיה.
ואת
התהליך הזה צריך לבצע בכל נסיעה מחדש.
זוכרים
שפתחתי בגימיק שאנשים מתחברים אליו כסיבה לרכוש את הרכב?
אז זה
ה"גימיק" שירחיק לדעתי את הרוכש הפוטנציאלי.
![]() |
מה שרואה הטלפון רואים על המסך |
כאילו,
למה לסבך את החיים אחרי שכבר התרגלנו שהכול נוח ופשוט?
במערכת
המולטימדיה אגב יש אופציית ניווט מובנית, אבל היא אינה דוברת עברית, ושוב, אחרי
שרובנו משתמשים בווייז על בסיס יומי, ומרבית כלי הרכב המגיעים לישראל מאפשרים את
השימוש בין אם באופן אלחוטי ובין באופן חוטי, אנחנו כאן חוזרים אחורה כמה שנים
טובות.
ויש
למערכת הניווט הזאת עוד "בעיה קטנטנה".
האם הצעתי
לג'ילי נישואין? כי היא נוהגת להעיר כמו הזוגית החוקית, בכל פעם שאני חוצה את המהירות
המותרת (ומי לעזאזל נוסע 70 באיילון צפון?).
בקיצור,
וייז.
ה-5EX מגיעה בשתי רמות גימור,
כאשר הדגם הזול נוסע לטווח רחוק יותר ב-20 ק"מ, אך לא נהנה מגג שמש פנורמי
ענק, למשל.
שתי
רמות הגמור חולקות אותה סוללה אבל יש בניהן הבדל זניח במשקל, דבר המשפיע על צריכת האנרגיה.
פער
המחירים בין הדגמים עומד על כ- 6,000 ₪, ולו הפרש הטווחים היה גדול יותר הייתי
ממליץ על דגם שנוסע יותר. הפערים הללו מאפשרים לכל לקוח להחליט מה טוב בשבילו.
בכל
אופן, רכב המבחן מגיע בצבע חיצוני ירוק – טורקיז, וריפוד הפנים לבן בהיר.
מאד
אהבתי יש לומר.
רמת
הגימור הבכירה מציעה גם תצוגה עילית ניתנת להזזה, אך מקצת הפונטים (של בקרת השיוט למשל)
קטנים מידי לעיניו של הבוחן המקשיש.
![]() |
הרכב לפניי שימש רק כרקע |
דגם
הגיאומטרי של היצרן עמד בדרך כלל בהבטחה והקפיד לשמור על נתון קרוב מאד לזה שכתוב
במפרט הטכני שלו, על כן באתי עם ציפיות.
ביום שאני
מציין בו תאריך היסטורי של הרבה שנים מאז שהתגייסתי לצה"ל, אני לוקח את עצמי לטייל
במקומות שהצבא לקח אותי.
בניתי
לנו תכנית ליום טיול ארוך לצפון, במטרה להגיע עד מטולה, ובחזרה.
חובבת
העיסויים כאמור, הצטרפה בבוקר, בחרתי לנו פלייליסט שיאפשר לשישה עשר הרמקולים
להפגין נוכחות מרשימה, הסברתי לאורחת שלי על תהליך שיקוף הטלפון במסך, שמא תזדקק
לו, ועם הרבה אופטימיות זהירה יצאנו מהמרכז כאשר הסוללה טעונה במלואה.
המרחק
לצומת מחניים מביתי עומד על כ-150 ק"מ.
ומדוע
דווקא לשם?
בתחנת
הדלק של צומת מחניים יש עמדות טעינה של שני ספקים, ומספר עמדות מהירות לכל אחד
מהם.
![]() |
101 קווט"ש, מכובד מאד |
בשעות הבוקר, העמדות פנויות, וטעינה של כחצי שעה בזמן שנשתה קפה תמלא את יתרת הסוללה בחזרה עד הקצה ותאפשר לנו לטייל בראש שקט.
244 ק"מ
נותרו בטווח ו- 58% סוללה כאשר הגענו למחניים וזה כמעט מגיע לטווח המובטח. (אני בהחלט
מוכן לקבל סטיה קטנה של 10-15 ק"מ).
שמתי
לב במהלך הנסיעה כי במצב חסכוני ישנה תחושה של היגוי ותאוצה יותר נוקשים מאשר במצב
נוחות.
התחנה הראשונה שלנו ביציאה ממחניים נמצאת במרחק
כמה דקות נסיעה על כביש 90.
"...עין תאו, שמכונה גם עין ג'חולה, נמצא במערב עמק החולה ומזין בריכה מרשימה, שנחפרה על ידי בני קיבוץ כפר גלעדי כדי לספק מים לשדותיהם בשנות החמישים (המקום הוכרז כשמורת טבע בשנת 1967). טמפרטורת מי הבריכה גבוהה יחסית, ומאפשרת במקום קיום של שלל מיני חי וצומח, ובהם גם כאלו נדירים, כמו נופר צהוב וקרנן טבול, שנמצא בסכנת הכחדה בארץ, וכן דגי נאווית כחולה שהן מין אנדמי לארץ. סביב הבריכה ישנה צמחיית מים עשירה: עצי תאנה, פטל קדוש גומא הפפירוס ועוד.הכניסה לבריכה אסורה, כדי לשמר את הצמחייה ובעלי החיים הנדירים!
עין תאו הוא מעיין העתק, כלומר מי תהום זורמים עד שהם מגיעים לסלע לא חדיר למים שמתנתק (נעתק) ממקומו, ושם הם זורמים במעלה הסלע ופורצים החוצה בנקודת הנביעה של המעיין... בסמוך לשמורה נמצא מתקן שאיבת מים של קיבוץ כפר גלעדי, ולצידו בריכת מים קטנה שבה מותר להתרחץ. הבריכה מוצלת ומוקפת בצמחיית מים יפהפייה. לצידה יש מקום לעשות פיקניק או לנוח בצל..."
מגיעים לכאן אחרי שפונים שמאלה בצומת כ"ח, ומיד ימינה על כביש אספלט סלול.
מי שפחות חס על רכבו יפנה ימינה לדרך עפר (עבירה
לכל רכב), שתביא אותו ישירות לבריכה, האחרים ימשיכו על שלט המציין את גבול השמורה,
יחנו בצל (אם יש), וירדו בשביל בין שיחי הפטל.
![]() |
איך אפשר בלי? |
לאחר בוסט הצינון אפשר להתחיל לטייל הלאה.
מטולה, המושבה
הצפונית בישראל סבלה מאד בשנה וחצי האחרונות, תושביה פונו, תקופה ארוכה היה המקום שטח צבאי סגור, ועכשיו
אפשר לחזור ולטייל בכל הסביבה.
".
לאחר שנקנה המקום על ידי הברון רוטשילד, הציע אליעזר בן־יהודה לקרוא למקום "עם
סגולה" על ובתים במושבה נפגעו מטרור השכנים.
"...בתחילה היה במקום כפר דרוזי בשם "אל-מֻטַ֫לַּה", שפירושו "התצפית" לאחר שנקנה המקום על ידי הברון רוטשילד הציע אליעזר בן יהודה לקרוא למקום "עם סגולה" על שם הילדה הראשונה שנולדה בישוב. שם נוסף שהוצע היה "מצפה בנימין", על שם אברהם בנימין אדמונד ג'יימס דה רוטשילד. שמות אלה ואחרים היו כולם בעלי שתי מילים, כמו שמות כל שאר היישובים שעזר הברון רוטשילד להקים: פתח תקווה, ראשון לציון, זכרון יעקב, מזכרת בתיה ועוד. לבסוף, נשאר עד היום העִברוּת של השם הערבי "אל-מֻטַ֫לַּה" – בעבר: מתולה, וכיום: מטולה..."
מאז שצה"ל הגיב באופן אגרסיבי, אין יותר שכנים רעשניים מעבר לגדר, תושבים חזרו אל ביתם, וגם תנועת המטיילים הסקרנים אט אט חוזרת לאזור.
עלתה ברכב השאלה האם אנחנו "סקרני פורנו
אסונות" או האם הביקור שלנו בא להביע הזדהות ולחזק את תושבי המושבה. כיוון
שלא הגענו להחלטה מה נכון יותר כנראה אנחנו כאלה וגם כאלה.
![]() |
חו"ל זה כאן ממש ממול |
האורחת שלי ששמעה בעברה על "הגדר הטובה",
אך לא ביקרה בה, הביעה רצון לבקר.
היות ואנחנו כאן קפצנו לראות מה השתנה במקום שהיה
מפורסם שנים רבות.
במקום בו בעבר היה שער פאטמה דרכו עברו לבנונים רבים לישראל, למטרות שונות הוקמה אנדרטה גדולה.
"המעבר הוקם ביוני 1976, ביוזמת שר הביטחון שמעון פרס במסגרת מדיניות "הגדר הטובה", מדיניות של סיוע רפואי וכלכלי לתושבי דרום לבנון שנפגעו במהלך מלחמת האזרחים בלבנון...האנדרטה לזכר חללי צבא דרום לבנון היא אנדרטת מלחמה הנמצאת בסמוך למטולה שבישראל. האנדרטה מנציחה את זכרם של חללי צבא דרום לבנון שנפלו במערכה ברצועת הביטחון וזאת במהלך שיתוף פעולה עם צבא הגנה לישראל.
העבודות על האנדרטה החדשה החלו בסוף 2020 והסתיימו ביולי 2021... האנדרטה כוללת רחבת הנצחה, אזור תצפית, חורשת עצים ומתחם חנייה למבקרים. גודלה של האנדרטה הוא כ-2,800 מ"ר. האנדרטה עשויה מבטון חשוף ומכילה מוטיבים שנלקחו מהאנדרטה המקורית, שהייתה בסמוך לכפר מרג' עיון שבדרום לבנון אך פוצצה על-ידי כוחות חיזבאללה לאחר הנסיגה מלבנון ב-2000. ברחבת ההנצחה מוצב עץ זית כסמל לתקווה ושלום..."
אם אנחנו כבר כאן, שבנו וטיפסנו במעלה הכביש אל מצפה
דדו, ממנו רואים למרחקים את השכנה מצפון, ואת כל הכפרים החרבים.
מטוס? כאן? איפה? שאלה, ואני שלא ממש יודע מיקום
מדויק, אמרתי לה, שסיפרו לי כי בקיבוץ כפר גלעדי הסמוך יש מטוס גדול.
באחד האזכורים מצאתי הכוונה, שלאחר מעשה התגלתה כמדויקת.
סבבנו בכל שבילי המשק שנם את שנת הצהרים ולא ראינו אף אחד שניתן לשאול, עד שבמקרה הגענו, ולמען אלו שיגיעו אחרינו למקום, אספר כי מיד לאחר שעוברים את שער הכניסה לקיבוץ, פונים שמאלה, אל דרך הנוסעת צמוד לגדר ההיקפית.
כאשר מגיעים לרחבה גדולה אשר מעליה נמצא בית הספר
רואים את חרטום המטוס מבצבץ מבעד לעצים.
"...פינת המטוס בכפר גלעדי – אנדרטה שהוקמה לזכרו של נפתלי פורת מקיבוץ כפר גלעדי. נפתלי היה טייס בחיל האוויר ונפל בעת תקיפת תחנת מכ”ם בירדן בימי מלחמת ההתשה. במקום הוצב מטוס מדגם “ווטור” ממנו יש נוף עוצר נשימה..."
כמרבית בני גילי (ילידי שנות השישים), הרכבתי
ובניתי דגמי מטוסים מפלסטיק שהיו נפוצים באותה תקופה והווטור הצרפתי שהיה מגיבורי
מלחמת ששת הימים, זכור במיוחד.
המפגש עם גיבור ילדותי, הפעים אותי במיוחד שכן לא
ידעתי עד שנפגשנו כי מדובר במטוס גדול באמת.
לא רק שהוא גדול, הוא גם צבוע ושמור מאד, וניכר
שיש יד הדואגת למנוע הזנחה באתר כולו.
ותודה לידידי היקר זאב שטיין שבזכותו הכרתי את המקום.
האורחת שלי מפתיעה אותי ומכוונת אותי אל פינה
קסומה בקיבוץ, שלא הכרתי בכלל.
"...שביל הלולים הוא חלק מאתרי המורשת של קיבוץ כפר גלעדי.
ייעודו
הראשון היה שביל שמשני צידיו שכנו לולים קטנים ובקצהו הייתה מדגרת אפרוחים ומכאן שמו
“שביל הלולים“.
היום משמשים
מבני הלולים לגלריות של יוצרות מקומיות.
מדגרת האפרוחים הפכה למבשלת שיכר (אודי'ז), שמייצרת בירה ישראלית משובחת, וניתן לשבת בה על כוס בירה וסושי תוצרת המקום.
(לצערנו המקום סגור).
בקרוב
יתווסף לרחוב בית קפה בהפעלה של משפחת חברים מקומית.
בקצה הרחוב,
תמצאו אורוות סוסים שפועלת משנת 1924, והיום היא אורווה טיפולית.
אם תמשיכו ללכת בשביל הירוק תגיעו לחצר הראשונה של הקיבוץ, ובה מבנה הרפת הראשונה – רפת א’, הסליק ובית הראשונים. באזור זה יש גם חנות ספרים ותקליטים יד שנייה..."
אני חייב לציין כי זו הפתעה מהסוג הנעים של מקום
כל כך שלו ופסטורלי שמחייב כתבה נפרדת, ובעיקר בגלל קפה קוקיה החביב הנמצא
במעלה השביל. (שכבר נפתח מאז נכתב עליו באתר הקיבוץ).
יתכן כי בשעות הערב או בימות חול המקום יותר פעיל
והומה, כי בשעת צהרים חמה מרבית החנויות היו סגורות ורק מעטי מטיילים נראו סביב.
ואם כבר אמרנו שעת צהרים חמה, באזור שיש בו כל כך
הרבה מים בד"כ, ניתן למצוא עוד מקום שיצנן אותנו לפני שנפנה את החרטום דרומה.
בריכת המנחת היא
בדיוק מה שאנחנו מבקשים.
"...לאוהבי הטבע, השלווה המקום הזה בדיוק בשבילכם. בריכת המנחת בקרית שמונה, הצמודה לפארק המטוס. היא למעשה בריכת מים טבעית הנמצאת על ערוצו של נחל עיון בקטע הדרומי שלו... לא מדובר רק בבריכת מים בטבע בה ניתן לטבול, אלא מסלול הליכה רטוב לאורך הנחל המאפשר רחצה בבריכות שבדרך שלמרבה הפליאה הן בעומקים שונים, מ-30 ס"מ ועד מטר...אם אתם אוהבי רביצה ופחות בקטע של טיול, תוכלו לשבת מתחת לגשר שהוצב בפארק ותהנו הן מזרימת המים ומהמפלונים הלבנים הקטנים הנוצרים בעקבות מפגש מרתק ומרהיב בין המים הזורמים לבין הסלעים הניצבים ללא ניע בקצה הבריכה..."
בריכת המנחת, קריית שמונה
הפרענו את מנוחתו של זוג שהקדים אותנו, מה שלא הפריע לנו למצוא פינה נעימה מתחת לצל העצים, לשלוף את הבירה הקרה ולתת (שוב) לדגיגונים קטנים לנקר את כף הרגל בסוג של מניקור תאילנדי.
גם כאן מפלס נמוך של המים הזורמים מאפשר ישיבה בתוך המים במקום העמוק ביותר שמגיעים עד למותניים בלבד. בימים טובים יותר עמוק יותר והזרימה חזקה בהתאם.
![]() |
פרסומת סמויה לבריכת המנחת |
על מנת לבדוק את עצמנו וגם לנצל את הזמן, חזרנו
אל תחנת הדלק מחניים, שבשעות כאלה מפוצצת כולה בעיקר באנשים רעבים, יש תחלופה
מהירה בעמדות הטעינה המהירות (והיקרות יותר), כך שבזמן ששוב הטענו עד למלוא קיבולת
הסוללה חיכינו בתור עד שההזמנות שלנו להמבורגרים המצוינים של "כביש 90"
המפורסמת יהיו מוכנים, ובזמן שהרכב לגם אלקטרונים אנחנו בלסנו קציצת בשר טובה עם
צ'יפס מעולה.
![]() |
ארגז הכלים המופלא של כביש 90 |
גם מכאן יצאנו עם סוללה מלאה, ובדיוק באותה דרך בה נסענו בבוקר חזרנו בשעות אחר הצהרים.
בבית, מד הטווח סימן כי נותרו עוד 260 ק"מ ו- 62% בסוללה.
מי
שיראה כמה היה בבוקר על אותו מרחק בדיוק יבין כי אני בנאדם עקבי מסתבר.
וכך
גם הג'ילי הזאת. עקבית, ומאד מדויקת.
למרבית
האנשים, במרבית הזמן הטווח של הגילי יספיק די ויותר. בנסיעות ארוכות יותר (מעל 300
ק"מ) יידרש תכנון נסיעה ועצירה להטענה, למען השקט הנפשי.
הג'ילי
היא מסוג המכוניות ההופכות את מלאכתו של הבוחן לקלה. קל מאוד לזהות את כל החוזקות של הרכב וגם את החולשות שלו ואחר כך
שכל אחד יחליט מה נוח לו ומה פחות.
הרכב מרווח
מאד.
הג'ילי
רכה לנהיגה, ומשתלבת בזריזות בין הנתיבים.
מהירה אם רוצים, ועקבית בצריכת האנרגיה.
בעוד הפעלת
עוצמת המיזוג נעשית על המסך, אך בגישה נוחה, הסטת התריסים הינה פיזית וקלה.
תודה לאל
על חסדים קטנים.
זה והעיסוי. (תשאלו
את אפרת).
ירון הולנדר (ואפרת)
אוגוסט 2025
ג'ילי 5EX
רמת גימור TECH
מנוע חשמלי קדמי 214 כ"ס.
מומנט 32.6 קג"מ.
אחריות
לרכב 6 שנים או 150 אלף ק"מ.
לסוללה
8/ 150 אלף ק"מ.
צריכת אנרגיה (יצרן) 16.6 קווט"ש לכל מאה
ק"מ.
צריכת אנרגיה (מבחן) 15.4 לכל מאה ק"מ.
מחיר (רכב מבחן) 170,384 ₪.
תחנת
דלק צומת מחניים, עמדת חברת EV EDGE.
עין תאו.
מטולה.
אנדרטת
הגדר הטובה.
מצפה דדו.
פינת המטוס
בכפר גלעדי.
שביל הלולים.
קוקיה
בשביל, קפה חביב שצריך לדגום.
מבשלת
אודי'ז כפר גלעדי, סגור.
ברכת המנחת
קרית שמונה.
המבורגר
כביש 90.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל