בערב החג קיבלתי הצעה שלא יכולתי לסרב לה.
קח את ID.7 למבחן, אמר הקול שמעבר לקו. תודה, אמרתי,
אבל אילוצים שונים מאפשרים לי להחזיר את הרכב לאחר יום נוסף, אם זה מתאים לכם.
אין בעיה, ענו לי. תהנה.
פולקסווגן נכנסה לעולם החשמלי באיחור ניכר, ומאז
מנסה לתפוס את השוק.
בתחילה הגיעו דגמי הפנאי 4 ו-5, והחור שנוצר עם היעלמות הפאסאט הגדולה ששימשה משפחות ומנהלים, התבקש להתמלא באחות חשמלית, שתכנס למידותיה הגדולות.
ואכן, זו המגיעה עם המספר 7 בירכתיה, מצטיינת
במידות נאות.
עם
אורך הקרוב מאד לחמישה מטרים, מדובר ברכב ארוך מהרגיל.
רוחב
של 186 ס"מ ובסיס גלגלים גדול 297 ס"מ יאפשרו מרווח
נוח לחמישה מבוגרים לנסוע בנוחות.
הקווים החיצוניים באים טוב לעין מבחינת פרופורציות, ומשדרים אלגנטיות מכובדת, כיאה למעמד אלו הרוכשים את הרכב. (שהעיצוב הזה ממצב אותם באיזה מדרג סוציו-אקונומי).
![]() |
רכב שמגדיר אותך |
מה שכן, בנסיעות ארוכות מובטחת פה שהות נעימה.
לטובת הנסיעות הארוכות המדוברות דגם זה מגיע עם שתי קיבולות סוללה, ושתי אפשרויות הנעה.
![]() |
GTX כפולת המנועים והמחיר הגבוה |
יכולתי
לבחור בין גרסת הבסיס 286 כוחות סוס, עם הסוללה "הקטנה" שיש לה קיבולת
82 קווט"ש, אשר על פי נתוני היצרן תיקח אותי עד ל-609 ק"מ נסיעה בין טעינות,
לבין הגרסה החזקה כפולת המנועים עם 340 סוסים.
ההבדל
בניהן בטווח העדיף, (עוד 60 ק"מ) לטובת גרסת הבסיס, מול פער ענק של 1.1 שניה במיאוץ
מאפס למאה לטובת האחות החזקה.
אותי זה פחות שכנע, הפעם.
בכסף,
גרסת המנועים הכפולה עולה 80 אלף שקל יותר, וזה פער גדול מידי בשביל הבדלים מינוריים מידי.
בין שתי
גרסאות אלו נמצאת גרסת ביניים עם סוללה גדולה 92 קווט"ש המספק טווח עד 651 ק"מ
ומחירה 363,265 ש"ח.
![]() |
סוללה גדולה טווח עצום |
באולם התצוגה נמצא דגם בצבע כחול-טורקיז מקסים
המבליט את קווי המתאר הנאים של השבע, בעוד שצבעים שבלוניים כאפור או לבן עושים לה
עוול מסוים, לטעמי.
כאשר מתיישבים בכיסא הנהג הרחב והנוח מבחינים
בשני דברים הפוכים מהמקובל.
![]() |
הגדול והפצפון |
במרכז הדשבורד ניצב מסך מולטימדיה ענקי, חד וברור.
תפריטיו ואייקוניו מובנים וקלים להבנה מהירה.
מנגד, לוח המכוונים שנמצא מאחורי ההגה צר וקטן ויש בו מידע בסיסי בלבד, אבל לטובת
הנהג מגיעה תצוגה עילית גדולה וברורה הנעזרת במציאות רבודה לטובת ניווט, רק כאשר
רואים את שתי התצוגות עובדות ביחד מבינים מדוע אין צורך בלוח מכוונים גדול יותר.
בפעם השנייה
תוך שבוע אני נתקל בעוזרת אישית דוברת עברית.
בפעם הבאה
שזה יקרה כנראה כבר אפסיק לציין ולהתלהב.
כאשר מתקילים את הגברת בבקשה כלשהי שהיא עוד לא
יודעת לבצע (כמו מעבר בין סוגי הנסיעה (חסכוני, רגיל או ספורטיבי)), היא מתנצלת
בחביבות "אוי, את זה אני עוד לא יודעת לבצע", אך מה שהיא כן יודעת היא
עושה בקורקטיות אירופאית.
מאידך, שימוש באנדרואיד אוטו (התממשקות אלחוטית מהירה וקצרה), מאפשרת שימוש קולי עם העוזרת היעילה של גוגל, אשר אמנם אינה שולטת ברכב, אבל בכל מה שקשור באפליקציה היא שימושית ויעילה.
כמקובל ברכבי הדגמה, אלו שנהגו כאן לפניי לא באו
מתוך כוונה לחסוך, ונתנו בגז, מה שמשליך על טווח נחות מזה שמצהיר היצרן, ואילו אני
לוקח על עצמי להיות זה שיחזיר את השפיות לנתונים, אנהג כפי שצריך ואפשר, ואגיע
לתוצאות טובות יותר, עם שאיפה להתקרב ככל האפשר לנתון הרשמי.
ניתן לאבחן את הלקוחות הפוטנציאליים של ID.7 שאמנם
בוחרים ברכב חשמלי חדשני, אולם באופיים יהיו יותר שמרניים ובאים ממקום של רווחה
כלכלית. שכן, כאשר מדובר בגרסת בסיס שמחירה מעל 320 אלף שקלים ברור כי לא מדובר
ברכב זול, כך שלא מדובר בלקוח המחפש את החיסכון הכספי בשימוש ברכב חשמלי, אבל כן
רוצה להגיע ללא כל בעיה לכל מקום ולהיות פחות תלותי בטווח החשמלי, על כן אופי
הנהיגה שלו (או שלה) יהיה מתון ורגוע, ועם 286 סוסים שדוחפים מאחור יש כאן מספיק
בשביל לא להרגיש חלש גם אם נוסעים בקו העליון של המהירות החוקית.
מלבד נסיעות הכרחיות הנובעות מאופי החג, אקח את
השבע הזאת לטיולים ארוכים במגוון כבישים.
![]() |
תאורת אווירה פנימית מעניינת |
![]() |
סימון חיצוני על הכביש עם פתיחת דלת או התקרבות לרכב |
אל הטיול הראשון, בשבת, הזמנתי את האורחת שלי, שכבר ראתה רכב או שניים, ואשר
שתי דקות לאחר שהתיישבה שואלת, כיצד יתכן כי
ברכב כל כך מכובד אין עיסוי במושב?
בוודאי
שיש, עניתי, זה אני ששכחתי להפעיל אותו עבורך.
וכך אנו
מפליגים בכביש המהיר כאשר בועות משתנות בגב המושב ממריצות לנו את מחזור הדם בעונג רב.
מתחם ביג כרמיאל מספיק גדול כדי להכיל 6 עמדות מהירות, ועל מנת להיות בצד הבטוח של החיים, אני עוצר כאן למילוי והתרוקנות, ובזמן שהרכב בולס אלקטרונים במהירות 80 קווט"ש, אנו שותים קפה בסניף ארומה הסמוך.
מכאן נוכל
להתחיל לטייל בנינוחות בתא השטח מרוכז
חבר משותף של שנינו, המליץ לי פעם על ביקור בכפר
ראמה, הנמצא על כביש 85 ליד כרמיאל.
חיפוש מדוקדק במפת גוגל העלה מספר מוקדים העשויים
לעניין אותי.
נכנסנו אל הכפר השלו, ושמנו לב לאיזו התנהלות
שונה. שתי ניידות משטרה חסמו גישה לאחד הרחובות, קבוצות אנשים שנהרו אל אותו רחוב
שכנעו אותנו לעצור ולהצטרף. ההחלטה קלה אך הביצוע קשה יותר, שכן נקלענו לסמטה צרה
במיוחד, ועם אוניה גדולה קשה להתנייד כאן, אבל שילוב של אנשים טובים ואדיבים, עם
נכונות לעזור, סייעה לנו למצוא מקום.
מה קורה כאן היום? שאלנו, ולמה חסמו את הכביש?
יש עכשיו תהלוכה בכפר, אמרו לנו, לרגל חג הפסחא.
"... כפר ראמה הוא יישוב ערבי בגליל העליון, הממוקם כ-5 קילומטרים מכרמיאל בבקעת בית כרם. הכפר מתנשא לגובה של כ-600 מטר מעל פני הים ונחשב לאחד היישובים העתיקים באזור, עם היסטוריה עשירה המתפרשת על פני אלפי שנים... נכון לסוף פברואר 2023, מתגוררים בראמה כ-8,589 תושבים. האוכלוסייה מגוונת וכוללת כ-50.6% נוצרים, 30.4% דרוזים ו-19% מוסלמים. הכפר מאופיין בשיתוף פעולה בין-עדתי ובחיים משותפים של הקהילות השונות... בכפר מספר כנסיות בולטות, ביניהן כנסיית סנט ג'ורג' האורתודוקסית שנבנתה על ידי הרוסים בשנת 1886, ונחשבת לאתר מרשים בזכות קיר האיקונוסטאזיס המעוטר שלה. בנוסף, ניתן למצוא בכפר כנסיות קתוליות ולטיניות, המהוות עדות לעושר הדתי וההיסטורי של המקום..."
התושבים שיצאו לצפות במצעד התלבשו חגיגית במיוחד,
ועמדו נרגשים במורד הרחוב.
המצעד הזה כולו של חברי תנועת הצופים (בגילאים
שונים), שסניף ראמה הוא הגדול ביותר במגזר (ע"פ דיווחי התושבים), וכל הנגנים
לומדים לנגן חינם על ידי כאלו שכבר יודעים, יוצא מחצר הכנסייה האורתודוקסית,
ומתחיל עם חבורה גדולה (כ-30 לערך) של נגני חמת חלילים.
זהו כלי נגינה שנדיר לראות ולשמוע בישראל, על אחת
כמה וכמה על ידי כמות גדולה כל כך של נגנים, והם מושכים אחריהם נגני תופים,
חצוצרות וכלים אחרים. יחד עם צועדים רבים ללא כלי נגינה אך עם גאווה והתרגשות
גדולה.
ההמולה החביבה הזאת מדגישה את הקהילתיות הנעימה
שיש בכפר, ונאלצנו לדחות הזמנות למאכל ומשקה על הדרך מאנשים הרוצים לחלוק את רוח
החג עם זרים.
בחרנו להיכנס אל הכנסייה העתיקה והפשוטה
יחסית. אין בה הידור יוצא דופן וניכר בה פונקציונלית שימושית.
שוטטנו בין הסמטאות, התעצבנו לראות כי אולם הנצחה לחללי הכפר היה סגור ואין ציון לשעות פתיחתו, ומסעדות שחשקנו בהן היו סגורות גם כן בשל החג.
המלצה מקומית שלחה אותנו למסעדת עזבה השוכנת בכניסה לכפר.
למרות שהמסעדה הנחמדה הזאת הייתה ריקה מאד נשאלנו
אם הזמנו מקום (תמוה, לא?), התיישבנו והזמנו חומוס, סלט חובייזה (כן, כן זאת
מהטבע), ושיש ברק (שהם כיסוני בצק ממולאים בשר ושוחים במחית יוגורט).
![]() |
סלט חובייזה מפתיע |
![]() |
שיש ברק מצויין |
החומוס היה מיותר ותפל, אך שתי המנות האחרות היו טעימות לעילא ולעילא.
מנות שלא נמצאות (כמעט) במסעדות מזרחיות-ערביות,
כאן לקחנו הימור שגרם לנו למצמץ בהנאה.
![]() |
הכניסה לסאג'ור |
בשכנות לראמה נמצא הכפר סאג'ור שכל תושביו
דרוזים.
"... סאג'ור
שוכנת בגובה של כ-344 מטר מעל פני הים, באזור הררי וירוק בגליל העליון. היישוב קרוי
על שם העיר הקדומה "שזור", אשר התקיימה באזור בתקופת המשנה..."
ומדוע
נכנסתי לכאן?
בתחומי
הישוב יש שלושה קברי תנאים יהודים עתיקים.
"... רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול היה תנא וכהן גדול המוזכר בדברי חז"ל. לפי תיאור דמותו בספרות חז"ל, היה רבי ישמעאל בן אלישע מראשי הדור הראשון של התנאים, ושימש ככהן גדול בבית המקדש השני. נזכר במקורות כאחד מעשרת הרוגי מלכות, והוצא להורג יחד עם רבן שמעון בן גמליאל הזקן..."
מדובר
במבנה אבן המכיל אולם תפילה, ובמרכזו ציון הקבר. המקום פתוח למבקרים ומתפללים בשעות
היום.
כמאתיים מטרים משם נמצא קבר רבי שמעון שזורי שהיה תנא בדור הרביעי. חברם של ר' יהודה, ר' מאיר, ר' שמעון ור' יוסי. רבו היה ר' טרפון. נקרא 'שזורי' על שם הכפר בו חי – שזור, או על שם מלאכתו – שזירת חבלים.
לצד קבר התנא יש קבר של חייל דרוזי אלמוני.
עוד
מאתיים מטר הלאה, בלב כרם זיתים נמצא ציון התנא רבי שמעון בן אליעזר.
"... רבי שמעון בן אלעזר היה מתנאי הגליל במאה השנייה לסה"נ...במקורות רבים אחרים במשנה ובתוספתא מצאנו את רבי שמעון בן אלעזר כשהוא חולק על חכמי דורו וביניהם רבי יהודה הנשיא, רבי יאשיה ורבי נתן..."
והיה אם ישאל הקורא, מה לכל אלו עם הגרמנייה הנאה?
כאן
ניתן לבקר גם בכנסייה יוונית, גם לסעוד אוכל ערבי, וגם להכיר את שורשינו באזור,
ועל מנת להוסיף עוד יופי ליום הטיול חזרנו אל כביש 85 ופנינו מערבה, עד הפנייה אל דרך
נוף יער אחיהוד.
"... דרך נוף יער אחיהוד בגליל המערבי משקיפה על
התפר שבין הגליל העליון לגליל התחתון. המיקום הגאוגרפי מעניק למטיילים אפשרויות לתצפיות
נוף נאות... דרך הנוף של יער אחיהוד משתרעת לאורך כ-8
ק"מ. חניון גילון מציין את הקצה המזרחי של הדרך ובקצה המערבי נמצאים חניונים נוספים.
הדרך מסומנת בצבע ירוק לכל אורכה. הדרך כבושה ומתאימה לכל רכב.
הנסיעה בדרך הנוף של יער אחיהוד מעניקה תצפיות לעבר מפרץ חיפה, הכרמל, גוש שגב ועמק זבולון..."
גם
כאן הגענו אל מגדל תצפית של קק"ל הסגור למבקרים, מטעמי כסת"ח
בטיחותי. (במקום לדאוג לתחזוקה נאותה וקירוב הקהל אל הטבע, מעדיפה הרשות לחסום
גישה, וחבל).
כמובן שלו רציתי, יכולתי לעבור את היום הזה ללא
טעינות נוספות שכן הרכב היה עומד בטווח הזה בנסיעה מהמרכז ובחזרה, אבל כדי לאתגר
את השבע למעלה מזה, בחרתי להצפין הכי רחוק, ועם מזג אוויר קצת יותר קיצוני, ולראות
כיצד השבע תתמודד עם ההבדלים.
![]() |
לפני טיול גדול תמלא עד הסוף |
על כן התעוררתי ממש מוקדם, ובשעה שמונה בבוקר כבר
התייצבתי בתחנת הדלק מחניים למילוי מצברים תרתי משמע. שעה וחצי לאחר מכן הגעתי לחניון
התחתון של אתר החרמון לטיול מיוחד שקיבל אישור מהדרגים לרגל החג והמציאות
הביטחונית שהשתנתה.
קשת יהונתן ממדרשת הגולן קיבלה
על עצמה להוציא קבוצה שנרשמה מראש אל אתר ברית בין הבתרים שידוע למתי מעט.
הגישה לאתר חסומה מרבית השנים ומוגדרת כשטח צבאי
סגור, ההיתר הזמני לטייל במקום אולי ישנה את הגישה וזה יהפוך לנחלת הכלל.
נופי החרמון, נחל שיאון והסביבה הינם
בתוליים ופראיים ויש בהם מגוון רחב של חי וצומח שזוכה כאן לעדנה בדיוק בשל התנאים
המאפשרים זאת.
את ההדרכה מוביל ליאור מחברת (דרך השלף ), שמפגין בקיאות רבה בטבע ובאזור הגיאו פוליטי, שהשתנה עם השנים, ומרתק ללכת
בקרבתו.
היות וזוהי קבוצה גדולה המונה כ-200 מטיילים,
נחלקנו לשתי קבוצות כאשר אחת מתחילה באתר ברית בין הבתרים ושנייה במצפה רצועת הביטחון, ובאמצע
התחלפנו.
המרחק הפיזי בין שתי הנקודות סמוך מאד, אבל לאתר הברית יש צורך בהליכה בתוך הסבך, במסלול מסומן.
הכביש המוביל לשתי נקודות אלו הוא כביש 999
העולה סמוך לכפר רג'אר, ומסתיים סמוך לחרמון, זהו כביש אספלט צר מאד ומפותל
והתנועה בו איטית במיוחד.
"... צמוד למוצב, הוקמה נקודת תצפית מסודרת על רצועת הביטחון בדרום לבנון, חבל ארץ שהיה עבור רבים מאזרחי ישראל מוקד השירות הצבאי בשנות ה-80 וה-90. אזרחים שמעוניינים לבקר באזור יוכלו לעשות זאת בתיאום עם צה"ל, ובצורה מאורגנת...המקום בו הוקם המצפור שימש במשך שנים עמדה של טנק. בחצי השנה האחרונה עמלו אנשי החטיבה על הכשרת השטח, הצבת סלעי ענק ועליהם שלטי הסבר על מוצבי צה"ל וצד"ל בשטח רצועת הביטחון. שמות שכיכבו פעם בכותרות העיתונים ומהדורות החדשות, כמו אל חיאם, מוצב דלעת, הבופור ועוד. בצד הפונה ללבנון, הוצבו שולחנות-מפה, בהם ניתן להתמצא בשטח ולזהות את העמדות והמוצבים השונים..."
למרות שתנאי הראות היום לא מזהירים (אבל מזג
האוויר היה ממש לטובתנו), ניתן להשקיף למרחקים אל אותם מקומות ושמות שאנו מכירים
מדיווחי חדשות וקרבות.
הנוף פשוט מרהיב, וכל אזור צפון הגליל ודרום
לבנון מונח מתחת לכף ידך.
דילגנו כאמור אל האתר השני המצריך הליכה (לא קשה) במשך בחצי שעה.
"... בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים היא סיפור מקראי מכונן בחיי אבות האומה של בני ישראל, הנזכר בפרשת לך לך בספר בראשית פרק טו. במעמד הזה, ה' התגלה אל אברהם וכרת עמו ברית חד צדדית שבה בישר לו שזרעו יירש ארץ המשתרעת מנהר מצרים עד נהר פרת. כמו כן, שזרעו ישועבד בארץ זרה ולאחר מכן יזכו לירושה זו... הר הבתרים היא אחת הפסגות של כתף שיאון. שמו של המקום בעברית מבוסס על אחת המסורת היהודיות שטוענת שזהו המקום שבו נערכה ברית בין הבתרים בה אלוהים כרת עם אברהם ברית על הארץ המובטחת...במקום מבני קברים ולידם מאגרי מים ועצי אלון עתיקים..."
זהו טיול מומלץ בחום לכל מי שרוצה לראות נופים אחרים ומיוחדים בישראל.
אבל,
מרגע שהתנעתי את זו שהמתינה בסבלנות, ולא נגרע
כוחה מהטמפרטורה הנמוכה יחסית (6 מעלות בבוקר), הופתעתי לטובה.
הטווח שנותר לי על המד הורה על 380 ק"מ עם
81% סוללה.
בחרתי במצב נסיעה חסכוני (לאו דווקא איטי) ובגשר
בנות יעקב הורה אותו מד על טווח שנותר לי העומד על 480 (!!!) ו-83% סוללה.
משמע, נסעתי כחמישים ק"מ על אוויר, והטווח
החשמלי רק עלה.
אכן פלא הנדסי, הקשור לנהיגה חכמה ורגועה.
וזו אולי שורת הסיכום עם הרכב הזה שנסעתי בו מאות
רבות של קילומטרים.
ה-ID.7
חפה מגימיקים ושטויות (למעט וו גרירה נשלף חשמלי).
זוהי מכונית
משובחת חד וחלק.
חזקה,
נוחה, בטיחותית ועם טווח נסיעה שמאפשר שקט נפשי לכל כיוון.
מי שיסע
כמוני ויקפיד על כללי נהיגה נכונה, יראה טווח אמיתי של 550 ק"מ אם לא למעלה מזה,
בקרבת נתוני היצרן.
השבע תקרוץ
במיוחד לאנשים בגיל מסוים (שלא לומר קשישים בגילי), משכבת מעמד חברתי ברור, וכאלו שלא
ימהרו לשום מקום אם אין לזה צורך ממשי
הקפדתי
בכל פעם שנסעתי למרחק גדול, למלא את הסוללה כאשר הגיעה לאזור 60% קיבולת, למלא עד הפקק
ולא לסחוב עד להתרוקנות כללית.
טיפ חשוב של מנוסה - בנסיעות ארוכות עדיף להטעין בתחילת יום טיול ארוך לאחר שעברנו כברת דרך משמעותית, מה שמבטיח כי בדרך חזרה אל המרכז, לא נעמוד בתור של כאלו שנסעו כל היום ועכשיו הם צריכים איזה בוסט כדי להגיע הביתה.
7.ID הינה מכונית טובה, מיצרן מוכר שיודע ליצר
רכבים. יש לה אלגנטיות מרשימה, 9 רמקולים מבטיחים סאונד משובח שילווה כל
דרך. נסיעה רכה וקלה, מערכות בטיחות שעובדות היטב, הסוללה (אפילו זו הצנועה),
מבטיחה שקט נפשי והגעה לכל מקום, וכאשר הכול בסדר אין שום סיבה להתלונן.
אולי על המחיר עבור כל זה?
ירון הולנדר (שירה, עומרי ,נועה ואפרת).
אפריל 2025
פולקסווגן 7.ID
רמת גימור .PRO
הנעה אחורית חשמלית.
הספק 286
כ"ס.
מומנט 55 קג"מ.
טווח
(יצרן) 609 ק"מ.
סוללה
82 קווט"ש.
צריכה מצטברת (יצרן).
צריכה
מצטברת (במבחן) 14.9 קווט"ש למאה ק"מ.
מחיר
326,706 ש"ח כולל אגרה.
![]() |
מחיר גרסת הביניים |
ראמה
כנסיה
יוונית אורתודוקסית.
אולם הנצחה לחללי הכפר,
מסעדת
עזבה
סאג'ור
קבר רבי
ישמעאל כהן גדול
קבר רבי
שמעון שזורי
ציון התנא
רבי שמעון בן אליעזר
דרך נוף
יער אחיהוד
שמורת
הר גמל
מגדל אחיהוד
נחל שיאון
בקעת מן
בקעת אגס
שלוחת
החרמון
שלוחת
השיאון
ברית בן הבתרים
כביש
999
עמדות טעינה מהירה (של חברת אפקון ON EV)
תחנת דלק דבירה
תחנת דחק מסובים
ביג כרמיאל
מחניים
כביש 6 צפון, תחנה מערבית
· מאפיינים
עיקריים של סימפוניה:
מבנה:
לרוב מורכבת מ־4 פרקים (אך יש יוצאים מן הכלל), וכל פרק שונה באופיו – לדוגמה:
פרק ראשון
– מהיר, לרוב בצורת סונאטה.
פרק שני
– איטי ומלודי יותר.
פרק שלישי
– בדרך כלל מנואט או סקרצו (קצבי וקליל).
פרק רביעי
– מהיר, מסכם ומרשים.
ככה
הרגשתי לכן ככה בחרתי.
ירון זה עמיחי עוזאי ממקוה ישראל כמה שנים מעליך. למה מבקשים ממני להזדהות כדי להגיב? אני מעדיף להיות אנונימי. ולעניין הכתבה אתה מפיח רוח חיים אפילו במכוניות של שער הגיא ההן שצבועות בחום כהה. יופי של טיול ושל כתבה מפרגנת.
השבמחק