יום חמישי, 27 ביולי 2023

גב גבר

 


* אפתח בהבהרה מתחייבת לטובת חמש הנשים שקוראות אותי (לפעמים).

הפעם זו כתבה ברוח שוביניסטית.

קשים הם חייו של מי שכותב על רכבים, שכן תמיד קיימת התלבטות פנימית ברוח הימים, איזה מגדר מאפיין את נשוא הכתבה, ולמען השלום העולמי חייבים לשמור על כתיבה שלא תחטא בתקינות הפוליטית.

האם זו מכונית, וכל תיאור לתכונותיה יהיו בלשון נקבה, או האם זה אוטו, זכר ברור.



וכאן לעיתים זה שבוחר את שם הדגם מקל או מקשה (אוטו חיפושית זה מה??) אבל אם אנחנו מתייחסים לשם בלבד הבחירה נעשית קלה יותר.

(חיפושית, אורה, אביזה, קורולה, למשל, מול גלדיאטור, BRZ, ברונקו וכו'. ברור לא?)


כבר הזכרתי בעבר כי נבחרת הדגמים של ג'נסיס ממוספרת 60-70-80, ובניהם יש את גרסאות הסלון המסומנות באות G, והגרסאות המוגבהות נקראות GV, וכאשר אני רואה מול מה אני ניצב ברור שזה גב, גבר שבגברים, ומכאן והלאה תהיה ההתייחסות.

 


וואו, מאיפה מתחילים?

אחרי שעברתי על (כמעט) כל הנבחרת של ג'נסיס הגיע הזמן לקחת למבחן את הגדול, החזק, והיקר ביותר.

בין שפע המנועים החדשניים מונעי החשמל במלואו או כתוספת למנועי בנזין, הולך ומתכווץ מקומם של לוגמי הסולר, והנה המגודל הזה שבראיה לאחור נגלה את אהבתו לליטר סולר לכל עשרה קילומטר, בערך, מגיע עם מנוע עוצמתי של שלושה ליטר (הסבר להדיוטות- זהו נפחם הכולל של ששת הצילינדרים המייצרים את פעולת המנוע), ממנו רצים עדר של 278 סוסים, במומנט עצום של 60 קג"מ, כאומר מראש,

מותק, יש לך כאן עסק עם בחור גברתן שלא מתרגש מקשיי הדרך, ואם יש כאלו נעבור אותם בקלילות ובנוחות.


ואכן, מרגע שנפתחת הדלת מתרשמים קודם מהמראה המהודר, אחר כך מאיכות החומרים ואופן הרכבתם, מהנדסת האנוש הכללית, ומרשימת התוספות הטכנולוגיות והאבזור האין-סופית, ולבסוף, כאשר לוחצים על מתג ההתנעה, שומעים את כל העדר הגדול מתעורר לחיים כשואל לאיזה מרעה לכוון את עצמנו היום?

 

להזיז שלושה טונות צריך כוח התחלתי חזק, ובמקביל גם בלמים שיעצרו ויאטו את המגודל הזה מרגע שהוא מתחיל לרוץ על המסלול.

בין המושבים על הקונסולה הרחבה יש 3 חוגות שונות.

האחת, גדולה ובולטת תפקידה לברור נסיעה קדימה או אחורה.

הגדולה השטוחה היא זו איתה מנווטים על מסך המולטימדיה, בין התפריטים השונים.

הקטנה בניהם מסווגת את אופי הנהיגה (חסכוני, נוח, ספורט ומתואם), וכן אפשרות לנסיעה בבוץ, שלג וחול, כאשר באופציה זו ישנה הנעה לכל הגלגלים.

הצמיגים הרחבים יבטיחו אחיזת כביש טובה ורכות נסיעה.

שנצא לדרך?

 


ברגע בו נבחר מצב ספורט, למשל, נחוש כי באזור המותניים המושב משנה את תמיכתו, מתכווץ ומחבק את הנהג ככל שילחץ על דוושת הגז, וכאשר יאט, אותה חביקה תתחלש, ודומה הדבר לכיווץ שרירים במאמץ, והרפיה שלהם כשמשחררים את העומס.

בכלל, לחיצה על הגז מזכירה סאונד נשכח של מנוע אמיתי, כזה של פעם, ואתה יודע כי זהו קול הרעם.

ועם הרעם תגיע הסופה.

 


מול פני הנהג, על השמשה מופיעים נתוני הנסיעה החיוניים בתצוגה עילית, שכבר הופכת לסטנדרט מתחייב ברמה הזאת של הרכבים, ועל ההגה כל הפקדים הנחוצים לנהיגה בטוחה מסודרים באופן ברור ומוחשי.

פתיחת שני חלקי וילון הגג מכניס אור אל חלל הנוסעים, והשמש היוקדת בחוץ לא מצליחה לחדור ולהשפיע על הטמפרטורה הקרירה שסידרתי לעצמי.

למען נעימות הנסיעה הפעלתי גם את מערכת הצינון הנמצאת בתוך המושב, (רמז לאלו שמחפשים מערכת כזו-ברגע שרואים מושב מחורר בחורים זעירים יתברר כי היא קיימת), האנדרואיד אוטו הבלתי נמנע מתחבר כאן בכבל, ועל כן המוזיקה שתלווה אותי בדרכי תהיה זו שבאה מהאינטרנט ולא דרך הרדיו, והסאונד המעולה הפורץ באמצעות 18 רמקולים של מותג האודיו Lexicon מבית Harman פותח לי את הדרך לזו שמתחילה טוב יותר.



לאן ניסע בשעת צהרים?

הסתכלתי במפת העומסים, וראיתי כי כביש החוף ריק באופן תמוה, אי לכך אמרתי לעצמי כי מזמן לא פקדתי את שפך נחל אלכסנדר, לראות מה השתנה, אם בכלל.


בספטמבר 2016 עשיתי מבחן דרכים לרכב, שהגעתי אתו לכאן, וסמוך לשפך הנחל החלו עבודות להקמת מרכז להצלת צבי הים.

הסתקרנתי מה קורה עם זה.

ובכן, העבודות להקמת המרכז הזה עודן בעיצומן, ולא נראה כי המקום הולך להיפתח בקרוב, ועברו כמה שנים מאז, כן?


גם מצבו של הנחל זהה למה שכתבתי לפני 7 שנים, ואולי המים נקיים במקורם, אבל אין שום עניין להיכנס לשכשוך קל בשל מה שיש בתוכם.

מנקודת החנייה ליד המקום בו מוקם המרכז ישנה דרך עפר (עבירה לכל רכב) העוברת מתחת לכביש ונמשכת לכיוון מזרח, בצמידות לתוואי נחל אלכסנדר.

באזור כפר ויתקין הוקם פארק נאה עם מרפסת תצפית, וכאן גם המקום בו ניתן לחזות בצבי המים הגדולים משתזפים בשמש, ולא נראה שהם מתרגשים מחום היום.


"...ערביי הארץ קראו לנחל "וואדי איסכנדיר" (או "נהר אסכנדרונה"), על שם אסכנדר אבו זבורה, בעל קרקעות עשיר וסוחר אבטיחים מצליח שחי במאה ה-19 והיה מייצא אבטיחים מאזור שכם למצרים. הוא היה משיט את האבטיחים ברפסודות ששטו לאורך הנחל עד לים התיכון, שם סמוך למושב מכמורת של היום היה "מינת אבו זבורה" (נמל אבו זבורה) שבבעלותו, ומשם הוא היה שולח אותם באוניות למצרים..."

נחל אלכסנדר


הנסיעה הקצרה הזאת באה לתת לי קנה מידה להתנהלות יום המחר, אשר בחרתי להקדיש לנגב המערבי, באזור עוטף עזה.

מזמן לא ביקרתי כאן, ומהן כמה מעלות של יום קיץ חם במיוחד, אם לא הזדמנות לקחת כמה חברים, שכבר עברו איתי אתגר או שניים? מכיוון שהם ממשיכים לבוא, כנראה שהם טרם אמרו נואש.



את האחד אספתי מביתו, והשני הגיע ממרחקים ברכבת. הם התרווחו איש איש במושבו, זה שישב מאחור נהנה מחלונות אחוריים מסוככים ברשת חשמלית העולה מתוך הדלת, וזה שלצידי הסיט לכיוונו את חריצי המיזוג שעבד על טמפרטורה משוונית.

בקרת השיוט האדפטיבית המצוינת נקבעת (כרגיל) ברף העליון והחוקי, ה-80 משייטת בנינוחות ובשקט יחסי, עד לעת בה נניח חייבים להאיץ, ואז עולה נהמה של גבר המופרע בשנ"צו, וה-80 מאיצה בעוצמה בה הגב נדבק למושב.

ככה מרגישים עם 60 קג"מ.

 

למרות שכיוונתי ליעד כלשהו, ברגע בו חלפנו על פני העיר נתיבות, שאלתי אותם האם הם ביקרו כאן בפארק האגם.

אגם בנתיבות? ראיתי גבות שהורמו בפליאה. ממתי? והאם יש קשר לאיזה בבא?



החנייה הריקה העידה כי כרגע אין כאן אף אחד. באופן מפתיע הפארק הזה תחום בגדר, ובשער, הנפתח רק בשעות מסוימות.

לשמחתנו הגענו בדיוק בשעה הנכונה, והיינו הראשונים לרדת עד קו המים.

"...פארק אגם נתיבות הוא שטח ציבורי פתוח הקושר בין העיר הוותיקה במזרח להתרחבות העיר העתידית במערב. שטח הפארק עטוף בשטחי נחל בוהו ובוואדיות היוצאים ממנו במטרה להופכו למוקד משיכה שיחבר בין העיר לנחל ויהפוך לאטרקציית מים והפנינג למבקרים. בתכנון הפארק הושקע מאמץ רב על מנת לשוות לו מראה ייחודי שמשתלב בנופי האזור והוא כולל אגם גדול, אזורי ספורט, תצפיות, נקודות ישיבה, פנאי ונופש. הקמת האגם מהווה שלב ראשון בפרויקט ענק להפיכת המרחבים הסמוכים לנחל בוהו והנחל עצמו למיזם תיירות ואטרקציה מרהיבה..."

פארק האגם, נתיבות


האישה אמרה שאם אנחנו כאן שנלך לשים איזה נר, אמר זה שהיה חייב לשתף את מיקומו עם זוגתו בזמן אמת, אבל בדיקטטורה כמו בדיקטטורה יש מי שמחליט, ועל מנת להמחיש זאת הלכה למעשה, זה שישב בכיסא הנהג החליט אחרת, ולהמשיך בתוכנית המתוכננת.

אם רציתם לקחת את האישה לפריז, אמרתי להם, תגיעו לכאן, תדליקו נר ולכו לקניון פריז בו ניצב דגם של מגדל אייפל, וככה תהרגו את כל הציפורים במכה אחת.

את היעד הבא אף אחד מאיתנו אינו מכיר, ועל כן אנו מסתמכים על הצוענייה שעל הניווט שתביא אותנו אל מחוז חפצנו.

גם בעיר אופקים לא ביקרנו שלא לצורך מילואים בבסיס צאלים הסמוך, ועברו ימים רבים מאד מאז נקראנו אל הדגל, והעיר אופקים צומחת ומתפתחת לצדדים, והכביש המוביל אל בסיס חצרים הסמוך חוצה אותה, ובדרכנו אנו רואים כיכרות מטופחות, גנים ציבוריים, והרבה רכבים ללימוד נהיגה (אולי בשל מיעוט הרמזורים והתנועה??).




פארק סיירת שקד.

"...פארק סיירת שקד המשתרע על כ-6,000 דונם שוכן בגיא נחמד שיוצר ערוץ נחל אופקים. קק"ל החלה בנטיעתו בשנת 1987, והוא אחד מאתרי הייעור המיוחדים בישראל . קרקע הלס ומשטר הגשמים, כ-200 מ"מ בשנה בממוצע, דומים לאזורים נרחבים בנגב...פארק סיירת שקד מוקדש לחללי סיירת שקד ונמצאת בו אנדרטה מרשימה לזכרם. האנדרטה כוללת סלע גדול המספר על תולדות היחידה, אתר המדמה שדה מכשולים ובו רשומים חללי הסיירת, ופסל ברזל של "נושא הלפיד", מעשה ידיו של צביקה דרדיקמן, מיוצאי הסיירת. הפסל משתלב היטב באלמנט הבולט ביותר בנוף – גשר הרכבת הבריטי.



סיירת שקד החלה את דרכה בשנת 1955 ככוח בן עשרה לוחמים, חמישה מגדוד הצנחנים, ארבעה דרוזים ובדואי אחד, הלוא הוא עמוס ירקוני (עבד אל-מג'יד חאדר). הכוח הזה פעל נגד חוליות מודיעין מצריות ומחבלים שפעלו בנגב..."

פארק סיירת שקד



כפי שציינתי איש מאתנו לא היה כאן מעולם, ולכן התלהבנו מייחודו של האתר היפה והמיוחד הזה. כאן יכולתי סוף סוף לשלב למצב שטח ולראות האם יהיה משהו שיאתגר את המגודל שעימנו, אך כלום.

נדמה לי ששמעתי את הגיחוך מבצבץ מתחת למכסה המנוע הענק.

זה הכי טוב שלך??

שניים מנושאי הרכב שעבדו שנים רבות בחברת החשמל שמחו לראות כי וועד העובדים תרם מכספם להקמת האתר, אבל מאז נדרשת תחזוקה קלה מידי פעם בשל בלייה טבעית.

בניגוד לרבים מאתרי הארץ האתר נקי מכל פסולת ולכלוך.

 

רציתי מאד להגיע אל מקום הנקרא גבעת הגיבוש, אך מסתבר כי המקום נמצא בתוך בסיס חצרים, ורק אם יש לנו כוונה להתנדב לקורס טיס אולי נוכל להגיע אל אותה גבעה מסתורית, מאידך היה קל יותר להגיע אל מצפור הרוכבים שנמצא סמוך לחנית המבקרים של הבסיס, וניתן להגיע אליו עם הרכב.

באתר של עמוד ענן (אתר ואפליקציה לניווט שטח) נכתב כך:



נקודת תצפית שנבנתה על ידי קבוצת "רוכבים ובונים" מאופקים וקק"ל לזכרו של רס"ל פטריק פרץ (פרג) הי"ד ממג"ב, יליד אופקים, שבתפקידו כקמב"צ יחידת המסתערבים איו"ש נהרג ב4.4.02 מירי מחבלים משכונת אבו-סנינה בחברון על הכוח שלו כשנשלח לתפוס מבוקש.

זוהי סוכה קטנה בראש גבעה, אשר לא מציעה הרבה מעבר לצל ומקום לקפה בין לבין.

 


בני, חבר משותף ואח לנשק ממתין לנו בחוות מו"פ דרום.

"...מו"פ דרום הוא המו"פ האזורי הראשון שהוקם בישראל. מוקד פעילותו בתחנת הניסיונות שבחוות הבשור, והוא משרת את המועצות האזוריות אשכול, שדות נגב ומרחבים, בשיתוף קק"ל, משרד החקלאות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, החטיבה להתיישבות בסוכנות היהודית, חוקרים ממנהל המחקר החקלאי, מיטב מכוני המחקר והאוניברסיטאות, ומו"פים אזוריים נוספים בארץ.


כמו מו"פים אזוריים אחרים בישראל, עוסק מו"פ דרום במציאת פתרונות הן לבעיות העכשוויות המאפיינות את החקלאות באזור, והן בפיתוח ארוך טווח בתחומים של טכנולוגיות ייצור והחדרת מוצרים חדשים, תוך ניצול היתרונות היחסיים של האזור..."

לפני הקורונה, היווה המקום אתר תיירותי, וכיום הוא בעיקרו, פועל בשם ייעודו, למחקר ופיתוח של חקלאות מתקדמת.

מו"פ דרום


החברים שנוסעים איתי תדיר יודעים (בעיקר בימים חמים) כי עליהם להצטייד במגבת ובגד ים, כי בטוח נמצא מקום רטוב אי שם במסלול, ועל כן חיפשתי היכן נוכל להשתכשך בסביבה, והמקום היחיד הראוי לכך שאינו חוף הים של זיקים הוא גן לאומי פארק אשכול.



אני לא יודע מדוע, אבל הפארק ריק היום ממבקרים, ואולי זה בשל מיעוט המים בבריכות השכשוך המובטחות, או בשל הטמפרטורה.

במקום מצאנו אגמון קטן עם מים רדודים עד 40 ס"מ עומק לערך, וחמים יחסית, ומספר ילדים השכשכו בשלולית קרירה יותר, אך קטנה.

במקום מדשאות ושולחנות לפיקניק, והפארק הזה נראה יפהפה, אבל ראוי להגיע הנה בימים פחות חמים.


חשבנו האם ראוי להמשיך עוד ועוד, או להחליט כי די במה שעברנו ביום אחד, וכך, החלטנו פה אחד כי מה שלא הספקנו יקרה כנראה בפעם אחרת, עם רכב אחר.

 


פה אחד קבענו כי ג'נסיס 80GV הוא מסוג הרכבים שקשה להיפרד מהם.

הקשיחות והחספוס יחד עם העידון היוקרה והנוחות הופכים אותו למוביל מהסוג שלא נמאס ממנו גם אם נסעת 400 ק"מ ביום בו המעלות נושקות ל-40.

לצערי לא מצאתי (ונשבע שחיפשתי), קצת שלג על מנת לבחון את מצב הנסיעה בשלג, כי על חול (ואספלט)הגבר הזה לא התקשה לנסוע.

גם נשים שיאמצו את הגבר הזה, בין אם יש גבר אמיתי בחייהן ובין אם לא, יראו כי החיים המורכבים יכולים להראות אפשריים וקלילים ללא סצנות של קנאה, אלא אם ההוא יתעקש לקחת את מושב הנהג.

ג'נסיס 80GV הוא מסוג הרכבים הנחשקים בזכות המכלול, ובזכות כול אלו קל להתאהב בו.

אפילו שהוא גב, גבר *.

 


ירון הולנדר (מושיק ועודי)

יולי 2023

 

ג'נסיס 80 GV.

רמת גימור Luxury.

מנוע (דיזל) 3,000 סמ"ק.

הספק 278 כ"ס.

מומנט 60 קג"מ.

צריכת דלק (במבחן) 1:10 ק"מ/ל'

מחיר 594,061 ₪.















נחל אלכסנדר

 פארק האגם, נתיבות.

אופקים.

פארק סיירת שקד, חצרים.

מצפור הרוכבים חצרים.

מו"פ דרום.

גן לאומי אשכול.

 

·     *   גב גבר מתייחס לסלנג בין חברים המחמיאים איש לרעהו, ובכינוי זה המעצים את תכונותיו הגבריות הבולטות של המוחמא.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל