יום חמישי, 8 בפברואר 2024

רכות השיגור

 

 

 קריפטון, למי שזוכר, הוא הכוכב ממנו הגיע סופרמן לכדור הארץ.

וסופרמן, הוא אדם הנראה ככל האדם, אבל בשעת משבר הוא עובר טרנספורמציה מהירה, והופך לגיבור-על המציל את העולם פעם אחר פעם.


אני לא יודע אם לזה התכוונו הסינים בבואם לתכנן את דגם זיקר 001, או אולי בכלל הם חשבו על סוכן הוד מעלתו הבכיר יותר מזה שיש לו רישיון להרוג, ולצייד אותו בטכנולוגיה המשמעותית ביותר שנעה על הכבישים בימים אלה.

כך או כך מי ומהו קריפטון 001 של זיקר, שבאנגלית בכלל היא נקראת ZEEKR, ללא E בין האותיות הסופיות?


ביום בו הוצגו לעיתונאים שני הדגמים הראשונים (מתוך חמישה שכבר קיימים) שעלו ארצה, התעכב המציג מספר דקות בפתיחת האירוע, בתיאור רמת הבטיחות והאמינות הגדולה של הסוללה עליה מתבסס המרכב של חברת הטכנולוגיה הסינית.

זיקר מובילה בשימוש בטכנולוגיות חדשניות של סוללות וכוח.

הסוללות של זיקר הן הבטוחות ביותר בעולם.



הסוללות עמדו בפני ניסויים בתנאי קיצון, ועמדו בפני חום, קור, לחץ, עומס, ותפקדו לאחר כל ניסוי ללא שום תקלה.

ומדוע חשוב כל כך לציין עובדה זו?

רבים מאלו החושבים לרכוש לעצמם רכב חשמלי מוטרדים בשאלת הבטיחות, המתחילה במילים: "ומה אם..."

ומה אם תהיה שריפה/פיצוץ/שיטפון וכו', ועל כן חשוב לחברה לציין בראש ובראשונה את עמידות הסוללה בכל פוגרום מעשה ידי אדם וטבע.


חברת זיקר באה לעולם בשנת 2021, אין מאחוריה הילת מרוצים ותהילת עבר. מצד שני, במהלך השנים שחלפו (שנתיים, להזכיר), מכרה זיקר מעל 200,000 רכבים בעולם.

מרכז העיצוב של זיקר נמצא בשבדיה והולנד, מפעלי היצור בסין, והנהלת החברה בארה"ב.

ישראל היא המדינה המערבית הרביעית שזיקר נכנסה אליה.

השם זיקר בנוי משלושה ערכים. כפי שנראה הלוגו ומשמעותו אפס פליטה חשמלי.

זיקר נהנה משני עולמות של יצרן רכב ענק וסטארט אפ חדשני.

הכול מתחיל מפלטפורמה חשמלית שהיא ארכיטקטורה חדשנית.

 




עד שנת 2020 שוק הרכב נחלק לשתי רמות.

רמת פרמיום הנשענת על מסורת ארוכת שנים, מוניטין של מותגי יוקרה.

ורמת המיינסטרים של רכבים הפונים לפלח אוכלוסייה רחב עם צרכים זהים פחות או יותר.

חברת טסלה יצרה מעמד חדש שבא לידי ביטוי ברמת הטכנולוגיה.

ואלו הם הלקוחות שזיקר מכוונת אליהם.

לקוחות המאמצים טכנולוגיות וחידושים, וחווית לקוח.

סביב רמה זו יש כבר מספר מותגים.

 





לקוחות היעד הם לקוחות צעירים היכולים להרשות לעצמם מותגי יוקרה חדשניים.

בישראל אימוץ טכנולוגיות חשמליות פרמיום גבוה מכלל השוק.

זיקר מביאה חדשנות, בטיחות וחווית נהיגה, ותציע מעטפת שירות מקיפה.

על כן, ועקב כך פתחה זיקר שלושה אולמות תצוגה (בינתיים) הממוקמים בקרבת חברות טכנולוגיה והייטק.

 

בימים הכי סוערים (עד כה) של השנה, אני נוסע לצומת גלילות, אל האולם המרווח והמואר של זיקר, ומקבל לידי את המותג שבא לעשות גלים בפלחי שוק חשמלי מאד ממוקדים.



האם ה- 001 והאיקס הם שוברי השוויון והגיים צ'אנגייר?

ורגע, מה זה הקריפטון הזה שדיברתי עליו בפתיחת הכתבה ואיך הוא קשור?

ובכן, דגם 001 מגיע בשלוש רמות גימור, ושתי רמות הינע חשמלי.

דגם הבסיס , LONG RANGE  עם מנוע חשמלי יחיד המספק 272 כ"ס, ועם טווח המגיע עד 620 ק"מ.

גרסת פרפומנס (יעני ביצועים), עם שני מנועים המפיקים 544 כ"ס,  וטווח נסיעה עד 590 ק"מ .

ורמת העל, קריפטון, הנעה כפולה, 544 כ"ס וטווח נסיעה עד 580 ק"מ.

הקריפטון מגיע גם בצבע כתום שאי אפשר להתעלם ממנו ברחוב, והכי קל למצוא אותו בחניה גדולה, אבל אלוהי הגורלות בחר בי לקבל דווקא את זה המגיע בסוג של לבן פנינה עם גג שחור.

באופן אישי אני מעדיף מכוניות צבעוניות.


כאמור דגם 001 הוא ספינת הדגל של המותג, והקריפטון הינו גרסת הקצה של דגם זה. בקרבו מושתלים זוג מנועים המפיקים יחדיו 544 כ"ס ומומנט מפחיד של 70 קג"מ.

על הניר הטווח המובטח מגיע עד 580 ק"מ.

דגם הכניסה אגב מבטיח 40 ק"מ יותר, כי הוא בעל מנוע בודד וקצת פחות סוסים.

 


ה-001 הוא הרכב הראשון בעולם המתקרב לנהיגה אוטונומית מלאה, וכדי לעמוד במשימה העתידית הזאת הוא מצויד ב-15 מצלמות, 12 רדארים היקפיים ורדאר קדמי.(אגב, לא רואים אותם וצריך להאמין שהם קיימים).

מיקי, שמוסר לי את הרכב עובר איתי בחניה על כל מה שאני צריך לדעת, ומספר לי על הגג הפנורמי הענק אשר מתכהה מעצמו בכל פעם שנחשף לשמש חזקה מידי. מראה לי כיצד להפעיל אופציית פדל אחד המאפשרת נהיגה עם לחיצה על דוושת הגז בלבד, ובלימה חזקה בזמן שמרפים ממנה, ועובר איתי על כל אותן פרטים שלא אמצא לבד. (נעילת תא כפפות עם קוד, למשל).

(רמז, לעיתים לא יספיקו גם לכתב המוכשר ביותר אותן 48 שעות, כדי לרדת לרזולוציות העמוקות ביותר של הגדרות הרכב).

על המסך הענק המון אפשרויות לכיוונונים שונים, ורצוי לזכור את הדברים הנחוצים באמת.

יצרנים רבים מנסים לאחרונה לצמצם את נוכחותם הפיזית של כפתורים רבים ולהעביר אותם לפעולה דרך מסך המולטימדיה, ולא יודעים שהקהל ברובו עדיין רוצה להפעיל את המזגן מכפתור ולא מלחיצה על מסך.

ואפרופו לחיצה ומתגים, גם על ההגה הנעים והשמנמן יש שלושה כפתורי לחיצה קטנים בכל צד, ומשטח מגע קטן המשמש פד לאצבעות, ועליו נעשות פעולות כמו קביעת מהירות שיוט, שינוי עוצמת המוזיקה ועוד.

כאשר רוצים להקל בנהיגה לא מתאמצים להפריע, לא ככה?

לעיתים מרוב רצון להיות מתקדמים וטכנולוגיים שוכחים את הפעולות הפשוטות והבסיסות ביותר.

גם כאן, כמו ברכבים אחרים שבחנתי לאחרונה יש בין המושבים הקדמיים קונסולה רחבה (מידי), שגם תוחמת את המרחב האישי של כל נוסע, וגם יוצרת עומס בעין.

לטעמי האישי, עדיף פחות גודש במרחב הזה.

לרכב ארבעה מצבי נהיגה "רגילים" (נוחות, חיסכון ספורט ומתואם אישי), ועוד שלושה למצבי קיצון שהם לא כביש - חול, שלג ושטח.

מצבי הנהיגה


המתלים האקטיביים של הקריפטון מאפשרים שינויי גובה מרכב, כמו למשל הנמכת הרכב כאשר חוזרים מקניות ורוצים יותר נוחות, מאידך, חבר גבוה ממני קיבל לא אחת את קצה דלת תא המטען בראשו בשל זווית הפתיחה הנמוכה. יתכן שניתן לשלוט גם בזה (או להחליף את החברים שלי בנמוכים ממני).

 

יצאנו ליום טיול מלא כאשר על הצג הטווח הכיל 66% סוללה ו-383 ק"מ, מתוך ידיעה ברורה כי נצטרך למצוא מקום לטעינה בדרכנו.

שני נציגי "מועדון הגמלאים - אגף הגברים" פגשו אותי עם שחר, וכדי להימנע מכל תופעות מזג האוויר המוזרות הפניתי את חרטום הזיקר דרומה, ושעטנו אל דרכנו בדממה.

כלומר, הדממה מגיעה מצד מערכת ההינע, אבל בחלל הנוסעים בין דיבורים על פוליטיקה (2:1 לטובים), לענייני היום השוטפים, בחרתי להנעים את זמננו המשותף בצלילים ענוגים הבאים מקרבם של רמקולים מצוינים של ימאהה המותקנים כאן.



מסתבר כי כאשר שמים 330 אלף שקלים על השולחן, מקבלים תוצרים שעושים נעים, לגוף ולנפש.

ובעוד ה-001 לוגם קילומטרים רבים במהירות שיוט, אני מפעיל בפקודה קולית ("היי זיקר") את מערכת העיסוי של הנהג, ובוחר לצלול אל עומק החוויה.

ועל מנת להמחיש לנוסעיי, שרגילים מפעם לפעם למעשי השובבות הבלתי צפויים שלי, מהי עוצמת מומנט המדהירה את 544 הסוסים הללו, אני מעביר את מצב הנהיגה מבלי שישימו לב, למצב ספורט, ולוחץ בכבדות על הדוושה.

איושה חרישית נשמעת כאשר ה-001 משוגר כטיל מונחה אל עבר האופק.



אין כאן צרחה מקפיאת דם, ולא הטחת הגב לאחור כפי שרכבי בעירה פנימית נוהגים לבצע בנוסעיהם, אלא פשוט, העולם החיצוני הופך באחת מאד מטושטש, והרכבים שנסעו לצידי לפני שנייה פתאום עומדים.

קצב השינוי כל כך מהיר וליניארי מחד, אבל באופן רך כל כך מאידך, שאתה מטיל ספק אם יש איזה חומר המפריד בינך לבין הכביש.

מכיוון שזה כל כך כיף יש פיתוי לחזור על זה פעם ועוד פעם, ורק רשעות מערכת המשפט מזכירה כי רישיון הנהיגה הוא לא רישיון מרוצים.

אבל, אין כאן מושלמות של עונג.

זוכרים שדיברתי על מערכות רדאר ומצלמות ניטור?



היות והרכב מזהה כל תנועה סביבו כאיום פוטנציאלי אין רגע שקט. המון צפצופים והתראות מגיעות כל כמה שניות. מערכות המכ"ם עובדות חזק ולעיתים אפילו באופן אגרסיבי, אם למשל סטית ממרכז הנתיב, חשים בדחיפה המחזירה את הרכב מצד הנתיב אל מרכזו.

צריך להיות מרוכזים ודרוכים לכל תרחיש.

יש לכך מן הסתם דרכים להימנע מכל אלו. או לכבות אותן או לנהוג באיפוק.

ולנהוג באיפוק זה הדבר האחרון שאתה רוצה שיש בידיך מכונת נהיגה חזקה ונעימה כל כך.

 

תחנה ראשונה לעצירה נמצאת במושב נבטים הנמצא בין באר שבע לדימונה.

כאן מצאתי את מרכז מורשת יהדות קוצ'ין, ובתיווך חבר מקומי, הכרתי את מירה, האחראית על המוזיאון שהמתינה לנו לסיור אישי במרכז.

סיפורה של הקהילה היפה הזאת החל במאה ה-11 לספירה עת התיישבו ראשוני היהודים בדרום מערב הודו, במדינה שמוכרת כיום בשם קרלה.

הקהילה נקראת על שם ממלכת קוצי’ן בה שכנו רוב בניה.

חברי הקהילה התפרנסו בעיקר ממסחר בתבלינים ומאוחר יותר ממסחר זעיר. מעטים עסקו בחקלאות והיו בהם גם בעלי קרקעות.






יהודי קוצ’ין היו דתיים אדוקים, וחייהם נסובו סביב בתי הכנסת שנבנו כמבנים מפוארים המעוטרים בגילופי עץ ססגוניים. אף תשמישי הקדושה זכו לעיטורים רבים ונוצרו מכסף ומזהב.

חיי הקהילה התרכזו סביב בתי הכנסת שאיחדו את הקהילות בחיי היום יום.

היהודים עסקו בעיקר בחיי מסחר זעיר, ושמרו על יחסי שכנות טובים עם סביבתם בסובלנות מלאה.

הקוצ'ינים מקפידים עד היום לשמור על מורשתם ותרבותם בדגש על בני הנוער שיכירו וימשיכו את מורשת אבותיהם.

המרכז משמר את התלבושות, המנהגים האביזרים והתיעוד שנשמר של ימי עבר שלא ישובו.

מירה מובילה אותנו אל בית הכנסת הצבעוני והמיוחד של המושב הבנוי בשילוב מוטיבים אופייניים, והוא מהיפים בישראל.





זכינו לשעה ארוכה מענגת ומיוחדת והיכרות עם קהילה קטנה שמיטב בניהם ובנותיה משולבים בכל רבדי החברה הישראלית.

https://cochin.org.il

 טלפון לתיאום ביקור 08-6238299

 

כזכור הסוללה שאיתנו לא מלאה דיה על כן פניתי לכיוון דימונה, שם באזור התעשיה, בשולי העיר, במקום די נטוש ושומם ליד חנות לבעלי חיים וגינון עומדת עמדת טעינה מהירה.


חצי שעה בה היינו במקום, ובזמן שאכלנו סנדוויצ'ים שהבאנו (אין שום מוסד מזון קרוב), הוסיפו לרכב כ-300 ק"מ ובאחוזים עלינו מ-25% ל-71%, ומבחינתי זה אמור להספיק לכל צרכינו.

 


אל אגם ירוחם הגענו תוך מספר דקות. בין ביקור לביקור שלי במקום, מסתבר שגם בקצב המדבר דברים זזים פה, ומשתנים.



כביש אספלט סובב עכשיו את מרבית חלקו של האגם, שביל מונגש לצועדים הוסלל קרוב יותר אל קו המים, ובין פינות חמד לפיקנוק.

"... פארק אגם ירוחם הינו נווה מדבר ייחודי, ריאה ירוקה ומקווה מים מרהיב בלב השממה המדברית. ראשיתו של הפארק בסכר שהוקם על ידי חברת מקורות בשנת 1951, במטרה לאצור את מי השיטפונות המגיעים בתוואי נחל רביבים (וכן שועלים, ירוחם ואבנון) ולייעד אותם להשקיית שדות וללמידה על הקמת סכרים. השקיית השדות לא צלחה אך אגם ירוחם צמח והתפתח לכדי מערכת אקולוגית מרשימה, המקיימת מינים רבים של דגים, דו חיים, עופות מים וציפורים נודדות.




סביב האגם, מצוי יער אורנים, אשלים ואקליפטוסים שניטע במרוצת השנים על ידי קק"ל ומתפרש על שטח של כ-500 דונם. במקום ניתן לקיים פיקניקים ואף ללון לינת שטח..."

פארק אגם ירוחם

בצדו הדרומי של האגם, על גבעה רמה ניצבים שרידי מצד ירוחם.



אלו הם שרידי מצודה מהתקופה הנבטית-רומית שהגנה על התעבורה ועל המסחר באזור נתיב המסחר מעבדת לממשית.

המצד כונה בשם "תל רחמה".

בחפירות שנעשו במקום התגלו כלי חרס וכתבים ביוונית, ונחשפו שרידי ישוב הכוללים רחובות, מבנים, חומה ומגדל של מצודה.

כיום האתר די נטוש ומלא פסולת בת ימינו.

חזרנו אל העיירה ירוחם שקיבלה בדממה את כניסתנו המרשימה

חלפנו ביעף ברחובות שאין בהם פקקים ועומסים, ויצאנו אל כביש 225.

כביש רוחב ירוחם - עין ירקעם (225) הוא אחד מכבישי הנוף היפים והמיוחדים בארץ, בעיקר אם באים מירוחם (בירידה).

הצרה של הכביש הזה היא שמיעוט הרכבים הנוסעים בו מושך את הנהג לקחת סיכונים, ומאחר ומדובר בכביש צר עם ראות מוגבלת לטווח קצר זה עלול להיות בעייתי.

הוא סובב על צלעות ההרים, מתפתל כנחש, ואין בו כנראה מטר אחד ישר, מה שהופך אותו אטרקטיבי ביותר לרכבים מהסוג בו אנו נוסעים היום, שיש להם גם אחיזה מופתית, גם גמישות מנוע מדהימה וגם נוחות המעבירה שלווה לנוסעים כאילו באמת נוסעים על כביש משובח ולא על מקטע שכוח אל ותחזוקה.

הכביש עובר ליד אתר חולות צבעוניים, בו ניתן להתעכב ולצלם תמונות יפות, אבל תוך מספר דקות מגיעים אל ההיי-לייט היומי.

חניון מצד שמאל לכביש 206 עם שלט המפנה לעין ירקעם ומעלה פלמ"ח.

כאן אנו משאירים את הרכב ויורדים בעקבות השביל המסומן, הליכה קצרה של מספר דקות המביאה את המטייל אל עין ירקעם.



סימני מים מעידים כי גשמים שירדו כאן לאחרונה הותירו שלוליות מים בין הסלעים.

"... עין ירקעם הינו מעיין עונתי שנביעתו מספיקה בעונת הקיץ ובחורפים שחונים. מי המעיין, ובעיקר מי גשמים ושיטפונות נאגרים בגב ענקי שמידותיו 10x15 מטר ועומקו המירבי הוא 5 מטרים. לאחר הגשמים ובאביב הגב הופך לבריכה מרשימה שניתן לשחות בה, ובסוף הקיץ רק בחלקו התחתון של הגב נשארים מים, בעוד שחלקו העליון הופך ל"תמילה" - מעיין בעל מי תהום גבוהים..."

עין ירקעם









היות ואנו בימי החורף ושעות האור קצרות. הגענו בשעת אחר צהרים מוקדמת, וסימני האור הנחלש חייבו אותנו לקצר את הביקור במקום החביב הזה, אליו נשוב במהרה מכיוון אחר, ולהתחיל בדרכנו חזרה למרכז.

הדרך חזרה היא גם זמן לסיכום החוויה היומית עם הזיקר 001.

אין ספק באיכותם של החומרים מהם בנויה הזיקר הזאת.

יש כאן חומרים טובים, נעימים למגע, ובנויים כהלכה.

הנדסת האנוש הכללית משובחת, למעט (לטעמי) תפעולים רבים מידי דרך המסך, ופקדים מרגיזים על ההגה.

נדמה כי היצרניות הסיניות מתחרות בניהן על הגימיק הייחודי להן בשדות הסאונד, ואם טסלה מפורסמים בהדמיית נפיחות, הרי שכאן בחרו בצליל סוגי מנועים שונים המשנים את הסאונד שלהם לפי עוצמת הדריכה על דוושת הגז.

לרכב טעינה רגרנטיבית סבירה המאחזרת חלק מהאנרגיה האבודה בזמן בלימה.


 
גברים נשואים יתכן ולא יתרגשו משלל ההתראות שהזיקר הזאת משדרת ללא הפסק, אם נסעת מהר מידי, סטית ממרכז הנתיב, הורדת את העיניים מהכביש, חיטטת באף ביד אחת או עצמת עין בלתי מכוונת, יהיה כאן צפצוף דיגיטלי שיזכיר לך בכל שניה את ייעודו. להוביל אנשים מנקודה לנקודה בבטחה מוחלטת.


אני מניח שאת כל הצפצופים הללו ניתן לכוון בלוח הבקרה הגדול, אבל אני מאמין כי יש בהם צורך אמיתי גם אם זה לעיתים מעצבן, מטרתם חשובה ביותר, והכי חשוב שבהם הוא זה שבמידה ועזבת את הרכב, עם המפתח בכיסך ונשארו אנשים ברכב, (ואני מזכיר כי אין כפתור התנעה בכלל), תוך שניות הרכב יתחיל להפעיל צופר חזק במיוחד וכל אורותיו יפצחו במחול בולט.

אם הרגע הזה ימשך יותר מידי הרכב יפעיל את המזגן ויפתח את החלונות.

למקרה של שכחת ילדים ברכב אין חשוב מהתראה זו.

ושיצפצף כמה שיותר!!!

למרות שנהגתי באופן מאד מאופק (למעט מספר שיגורים), הצלחתי לגרד טווח הנושק ל-450 ק"מ בין טעינות, ונכון הוא כי 600 ק"מ נסיעה עוד לא מעיד על הכלל, אך יתכן הוא כי נהג שינהג כמוני לאורך זמן יגיע לתוצאה טובה וקרובה יותר לנתון היצרן,

הקריפטון לא תהפוך אותך לגיבור-על, אבל בהחלט תיתן לך את התחושה שיש לך כוחות על, בעיקר אם הם כאלו שישכנעו אותך להשאיר בקופה 330,000 שקלים עבור רגעים קסומים של עונג.

 


ירון הולנדר (עודי ומושיק)

ינואר 2024

 

זיקר 001.

רמת גימור קריפטון.

צמד מנועים חשמליים.

הספק משולב 544 כ"ס.

מומנט 70 קג"מ.

קיבולת סוללה 100 קווט"ש.

צריכת חשמל (במבחן)  22.37 קווט"ש לכל מאה ק"מ.

מחיר 330,548 ₪.

 


 




מושב נבטים.

מרכז מורשת יהדות קוצ'ין.

ירוחם.

אגם ירוחם.

מצד ירוחם.

כביש 225.

חולות צבעוניים.

עין ירקעם.

 

 

עמדת טעינה דימונה 180 קווט"ש





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל