יום שני, 8 באפריל 2024

האל הסיני מספר שבע

 



לאחר שעשיתי היכרות עם האחות "הצנועה" ET5, הגיע תור ה-SUV הבכיר, המוגדר לפי הפרסומים, כסיני החזק והיקר ביותר בישראל.

ולא בכדי.



653 כוחות סוס המזניקים את הרכב הנאה למאה קמ"ש ממצב עמידה ב-3.9 שניות!!!

זה להרגיש כמו בשיגור לירח במישור אנכי, ולא אופקי (ולא שאני יודע איך מרגישים אסטרונאוטים, נכון?).

קיבלתי את זו שצמיגיה גדולים באינצ' יותר מהגרסה האחרת, מה שמקטין את הטווח המובטח מ-501 ק"מ ל-471 ק"מ.

חלל תא הנוסעים מאופיין בניקיון עיצובי.

ומה זה אומר?

זה אומר שאין יותר מידי דברים בולטים ומפריעים בעין, מה שיש מוצב באופן הרמוני, משתלב, ונעים לעין.

חומרי הבניה של ה-7 הזאת הם מהסוג המשובח, כיאה לרכב פרמיום אמיתי שמחירו חוצה את חצי מיליון השקלים.

כל מי שנחשף לתג המחיר הגבוה מתחיל לברר על מה ולמה.



ואם התחלתי לדבר על עיצוב הרי שהמפגש הראשוני מפגיש את המבקר עם SUV גדול ונדיב ממדים.

עם אורך כולל של 4.91 מ', גובה 1.72 מ', ובסיס גלגלים 2.96 מ', ברור מראש שצפוף לא יהיה כאן.

זהו רכב שיוביל בנוחות מרבית 5 נוסעים. נקודה.



מושב הנוסע הקדמי משוכלל יותר מכל שאר המושבים, שכן יש לו יכולת להיפתח ולהתמתח למצב אופקי, הדום מתרומם מתחת למושב ועוד מדף נפתח מתחת למיקום תא הכפפות (שאין כאן), כדי לתת לרגלים מקום נוח.

שורת המושבים האחורית יכולה לשנות כיווני מסעד הגב באופן חשמלי. ובאופן מוזר שמתי לב כי לרשות השורה כולה עומד שקע טעינה USB בודד.



יש ברכב המון  מקום לאחסון, החל מתא המטען המכובד בן 570 ליטרים, בנוסף, בכיסי אחסון גדולים בדלתות, ובתא גדול בין המושבים הקדמיים, וכן במקום מרווח מתחת לקונסולה המרכזית.


מול עיני הנהג משתקפת תצוגה עלית אשר ניתן לשלוט בזווית הצפייה שלה (למעלה ולמטה), וכן על גודל הפונט המשתקף.

במרכז הדשבורד ניצב אנכית מסך מולטימדיה גדול עליו מתבצעות מרבית פעולות תפעול הרכב והגדרותיו, כאשר אנדרואיד אוטו (ואפל קאר) פועלים באופן מהיר וחלק באופן אלחוטי.


על מנת להסתייע במרבית הפעולות בזמן נהיגה מבלי להוריד ידיים מההגה באה לעזרתנו NOMI העוזרת האישית שפגשנו כבר בדגם הקודם.

העוזרת האישית המתוקה העונה לשם נומי (NOMI), שלא עושה תכלס הרבה, אבל מצהירה על עצמה שהיא לומדת כל הזמן, עונה לשאלתי בבוקר מה שלומה, היא עונה

I'M ON THE TOP OF THE WORLD.

ללא ספק מעלה חיוך, כשמדובר בישות וירטואלית.

התשובות שלה משתנות, כך שנחמד לשאול אותה מידי פעם דברים שקשורים אליה.

כאשר ביקשתי ממנה שתפרט על עצמה היא ענתה בשיא הרצינית.

אני נומי, אני גרה במכונית. נכון שזה קול (COOL)??

מי אני שאתווכח עם כדור??

היא מעידה על עצמה שהיא שולטת במספר שפות דיבור, אבל לעברית היא טרם הגיעה.

היא משנה הבעות (מצוירות), ומסתובבת לכיוון הקול שפונה אליה.

כאשר לא יודעים מה היא יכולה לעשות, ניתן לבקש ממנה פירוט, ואז היא מפרטת, ובנוסף מופיע תפריט יכולות שלה על המסך.

הבקשה הביזארית כנראה ביותר היא הבקשה לצילום סלפי בתוך הרכב, וזה נעשה על ידי מצלמה פנימית הממוקמת במרכז הגג מעל המראה הפנימית.

"תגידו NOMI  היא אומרת...1...2...3" והצילום נשמר במאגר פנימי שגם מצלם כל הזמן את הדרך.





ואם נגעתי במצלמות, הרי שאת הרכב מקיפות 8 מצלמות (שהצלחתי לראות), שדואגות בין היתר לנטר סכנות ואיומים סביבתיים.

בתוך הרכב ממוקמים 23 (!) רמקולים של DYNAUDIO  המוכרת, שמפיקים צלילים נעימים, אבל באופן לא ברור לא ניתן להפריד בין עוצמת הניגון לבין עוצמת קול הניווט, כך שהגברה או הנמכה של עוצמת הווליום משפיעה על שניהם.

בסעיף הנוחות ניתן למנות עוד פריטים ששמתי לב אליהם, האחד הוא יחידות תאורה קטנות הממוקמות על הקשתות מעל הגלגלים, והן נדלקות ברגע שמתקרבים לרכב, יחד עם שאר התאורה, על מנת לקבל את פני הנהג/ת.

הפרט השני המוחשי והמשמעותי יותר הם מתלי האוויר האדפטיביים, האחראיים על נוחות נסיעה בכביש, ומעבר לו.

מתלי אוויר מאופיינים ברכבים יוקרתיים וניתן למצוא אותם במותגים יקרים הרבה יותר, והם כפי הנראה אות וחותם לרמת הלאקצ'רי המתבקשת.

רכב ההדגמה מגיע בצבע הנקרא airspace blue  שהוא אחד מתוך שישה במבחר, אבל בתוספת תשלום של 7,000 ₪, ומה זה הסכום הזניח מול מחירו הכולל של הדגם?



לקחתי לסיבוב את זו הראויה לכרכרה ההדורה, הלוא היא הגברת הראשונה של הממלכה המשפחתית לטיול נעים של בוקר שישי.

כבר מזמן הייתה לנו כוונה להצפין אל העיר הגדולה פרדס חנה, שם אומרת השמועה מתקיים מקום ראוי לביקור בשם אורוות האומנים.

רצה הגורל ומזג האוויר הסביר פנים, והגענו ללא שום הטעיה של הניווט (שהתחשב ולא שלח אותנו אל שדה התעופה על שם רפיק אל חרירי בביירות), למקום.

כיצד תהיה בטוח שהגעת ליעד גם אם אינך בטוח שהוא כזה? פשוט מאד לפי צפיפות החנייה. ואם בפרדס חנה הצנועה עסקינן, ברור מאליו כי שפע רכבים במקום קטן הוא תופעה לא סבירה לישוב, ועל כן תמצא מקום (רמז, הדינמיות בשעות הבוקר מאפשרת תחלופה רבה, בשעות צהרים זה כבר יותר בעייתי).




"... לפני כשש שנים החליטה קבוצה של אמנים בפרדס חנה להפוך את אורוות הסוסים, ששימשו בעבר את בית הספר החקלאי במושבה, למקום ייחודי. בית הספר החקלאי הוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת על שטח שנתרם על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד בפרדס חנה, שנקראת על שם בת דודתו, חנה פרימרוז. עם השנים הביקוש ללימודי חקלאות הלך ופחת, ומתחם בית הספר התרוקן מיושביו ועמד נטוש, שומם ומעופש. בהתאם לכך, החליטה אותה קבוצת אמנים להסב את האורוות למתחם מסוג אחר לגמרי, מעין אלטרנטיבה יאפית לקניונים המוכרים במרכזי הערים.





האמנים שיפצו ושדרגו את המקום, כל אחד את החלל שהוקצה לו, אך עם זאת הקפידו לשמר את צביונו המקורי של המקום, והוא ניכר היטב בין אם בקורות העץ ובין אם בשמות הסוסים שעדיין שם..."

אורוות האומנים

ומה אוסיף ואומר? לו היינו מגיעים למקום כזה בחו"ל בדרך המקרה, היינו עפים על עצמנו ומתגאים שהצליח לנו למצוא מקום חביב ונעים כזה.

אומרת השמועה כי באזור זה רבים העוסקים ברוחניות כלשהי, ועל כן מתערבבת התחושה כי חלק גדול מכל זה התגלגל גם לאתר הזה, שהופך אותו למקום שכיף להגיע אליו ולהעביר כמה שעות בשאנטי נינוח.

אפשרויות קולינריות מרובות נמצאות כאן, מה שנותן את האפשרות להתרווח עם משקה ומאכל באחד מאלו, ולספוג את האווירה.

 




מאידך ולשינוי חד התבקשתי על ידי האורח שהצטרף למחרת בבוקר, שניסע אל העוטף המדמם, ואל זירות הטראומה הלאומית.

הסכמתי מראש לבקשה אבל היות ולשנינו עבר והיכרות עם השטח, העדפתי להתחיל את המסע היומי שלנו דרך שמורת הטבע פורה, שנמצאת על כביש 40 לפני צומת בית קמה, וממנה משתלבים לדרך נוף נחל שקמה, שקצה שלה נמצא במערב, ומגיע עד חוף זיקים.



הזמן הראוי ביותר לביקור בשמורה הוא בשלהי החורף עת הגבעות הקטנות מלאות פריחה והמאגר הזמני מלא במי שיטפונות, אבל אנו שקצת איחרנו את המועד, נסתפק במעבר בדרך העבירה לכל רכב, ונסתפק במשבצות הנוף עם הצבעים המשתנים.

"... נחל שקמה מתחיל את דרכו ליד קיבוץ להב ונשפך לים ליד קיבוץ זיקים. הנחל הוא נחל אכזב אך ניתן למצוא מספר נקודות עם מי מעיינות באיזור תל נגילה ותל חסי. שם הנחל ניתן לו בגלל עצי השקמה שצומחים לצד הנחל באיזור מישור החוף הדרומי. הנחל הוא “מסדרון אקולוגי” חשוב מאוד שמחבר בין המדבר לים התיכון. דרך נוף נחל שקמה מתחילה את דרכה שמורת הטבע פורה והיא מחולקת לשלושה מקטעים. חשוב לציין שרוב הדרך עבירה לרכב פרטי..."

דרך נוף שקמה

אחת התחנות הראשונות בדרך זו בה תמיד עוצרים היא גשר הרכבת הטורקית, ששרידיו עומדים כאן.





"... גשר נחל שקמה או גשר הרכבת הוא גשר שעובר מעל נחל שקמה, וממוקם בסמוך לשמורת הטבע פורה. הוא אחד מהגשרים הרבים שנבנו בידי העות'מאנים ב-1916 ברחבי הנגב המערבי כתשתית להנחת מסילת הרכבת מנחל שורק לקוסיימה. מסילת רכבת זו אפשרה מעבר כוחות ואספקה רבים דרומה כדי לתמוך במאמץ הטורקי לכבוש את תעלת סואץ בתקופת המערכה על סיני וארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה... מבנה הגשר היה בעל קשתות והיה עשוי מאבן בדומה לגשרים נוספים שנבנו במסגרת פרויקט מסילת הרכבת בנגב... אי תחזוקת הגשר ושדידת אבני האומנות והכנפיים ערערו את יציבות הגשר עם השנים ובשנת 1970 הוא התמוטט במהלך שיטפון בנחל שקמה. כיום נותרו מן הגשר רק חלקיו הסמוכים לגדות הנחל..."

גשר הרכבת הטורקית

סביב הגשר יש עדויות רבות להיות האתר מגרש משחקים לרכבי שטח מהזן היותר קשוח.

אנחנו ממשיכים בדרך החולפת בין שדות קצורים עם שלף צהבהב וגבעות ירוקות של עשבי בר.



יצאנו מהדרך ליד קיבוץ רוחמה, למרות היא עוד ממשיכה מערבה, ופנינו אל העיר שדרות.

אין בישראל הרבה ערים שיש חיילים חמושים בפתחיהן, אבל שדרות היא כבר מזמן לא כמו שאר ערי ישראל.

בשבת העיר היפה והמטופחת מנומנמת, ורק "תיירות הטראומה" (הגדרה פרטית שלי) חולפת בין האתרים ש"זכו" באותה שבת איומה באוקטובר למקום שייזכר לעולמים.

כך היא רחבה גדולה ושטוחה ממנה מבצבצים שרידי יסודות מבנה.

כאן, בלב שכונת מגורים וותיקה, שכנה תחנת משטרת שדרות, ובה נערך קרב עקוב מדם מול המחבלים שהתבצרו בה.






"... במהלך הקרב רצחו המחבלים לפחות 80 שוטרים ואזרחים, בהם קבוצת גימלאים שהיו בדרכם לים המלח. המוקד העיקרי של הקרב היה תחנת המשטרה בעיר, בה התבצרו מספר מחבלים במשך זמן רב, עד שלבסוף חוסלו על ידי כוחות הביטחון..."

הקרב על שדרות

בצד, על אחת גדרות הונח צילום של המבנה ההרוס לאחר הקרב.


מצמרר.

בדרכנו החוצה הבחנתי בשלט חום מהזן החביב עלי.



מצפה שדרות נמצא בשכונה הדרומית.

"... אנדרטת הארבעה (מצפה שדרות) שנמצא על גבעת קובי. היא אתר הנצחה חדש שהוקם לזכרם של :  סא"ל דולב קידר, רב סמל בכיר דני קסהון ביינסאין, רב סמל במילואים נדב גולדמכר וסגן משנה יובל היימן. שנפלו בכ"ג תמוז, 21 ביולי 2014 במהלך מערכת "צוק איתן". בקרב עם מחבלים שיצאו מפתח מנהרה במרחק של כ- 700 מטרים מנקודה זו. במטרה לבצע מספר פיגועים רבי נפגעים בשדרות ובקיבוץ ניר-עם. האנדרטה הוקמה בתחילת פברואר 2022..."






מצפה שדרות, אנדרטת הארבעה

(ממליץ להיכנס לקישור ולקרוא בהרחבה את סיפורה של האנדרטה, ואת הרעיון סביבה).

שבנו אל הכחולה הממתינה בחניה, ובדרכנו החוצה מהעיר עברנו בשכונה החדשה הזאת שיש בה בתים מהודרים ויפים במיוחד.

הדרך משדרות אל יער רעים עוברת דרך כביש 232 שהיה אחד ממוקדי הפרעות בשביעי באוקטובר.

הכניסה אל אתר מסיבת הנובה משתנה בכל פעם שאני עובר כאן. עבודות עפר מעידות כי האתר עובר הנגשה נוחה וטובה יותר.

יער הפרחים



אנשים המגיעים לכאן מחנים את רכבם בחורשה המקיפה את האתר.

שקט מצמית אופף את אתר המסיבה, ומי שאינו יודע את משמעות הביטוי ראוי שיסור לשם ויחוש זאת על בשרו.

אנשים מתהלכים שם בזהירות ובאיטיות, חולפים ליד השמות והתמונות של פרחים שנקטפו בשיא פריחתם, מזילים דמעה, נוגעים ברכות, ונושמים בכבדות.

בלתי נתפס גם לאחר חצי שנה, ואני משוכנע שאף פעם לא נשתחרר מהאסון הזה.




בשעת צהרים אנו ממשיכים דרומה, חולפים על פני ישובים חרבים סגורים, חלק מהדרכים הצדדיות חסומות על ידי חיילים חמושים, כנראה מחשש קירבה יתרה לגבול העוטף.

הדי ירי ופיצוצים נשמעים ברקע, אולי כדי לתת לאזהרות תוקף.

לא פעם כבר נסעתי בדרך נוף הבשור, אשר בכל עונה נראה אחרת.

הפעם בחרתי להתחיל בנסיעה דרך מושב עין הבשור.












החייל המוצב בכניסה אומר לי להתקשר אליו כאשר אגיע אל השער היוצא לשטחים החקלאיים על מנת שיפתח את השער, כביש אספלט במצב סביר ממשיך בין החממות והמטעים, ובשלב כלשהו הבחנו בשלט המכוון לדרך נוף נחל הבשור.

"...בתחילת 2014 נחנך כשני קילומטר צפונית לגשר החבלים ,גשר חדש הנקרא גשר הצינורות (צינורות מוליכי המים מעל לנחל הבשור) ,הגשר המחבר בין שתי גדות נחל הבשור ובמרכזו מרפסת נוף המשמשת כנקודת תצפית בעת זרימת המים הרבים בעת השיטפונות ,מהמרפסת ניתן לצפות (ללא נדנוד וטלטול כמו בגשר החבלים הסמוך) גם בצמחיה הגדלה בנחל ובגדותיו, גשר הצינורות משמש לאחר פתיחתו את הולכי רגל ורוכבי אופנים .



בנוסף למרפסת שבמרכז גשר הצינורות, הקימה קק"ל שני מצפים לצפייה, במצפה התחתון ממש מעל משאבות שאיבת המים למאגרים, תצפית זאת מאפשרת צפייה למאגר הראשון (מאגר הבשור) שאליו מגיעים המים מהסכר בתעלה (האגם)

התצפית השנייה שהוקמה ממוקמת בראש תלולית שיצרה קק"ל, תצפית נוף זאת מאפשרת צפייה על המאגרים העליונים והסביבה, בעת שהמאגרים מלאים במים ניתן לצפות בלהקות ציפורים נודדות המרוות את צימאונן בדרכם לאירופה..."

דרך נוף הבשור

מי שבוחר לעבור בדרך נוף הבשור יתקל בדרכו במספר אטרקציות ששוות עצירה.

הראשונה שבהן היא גשר הצינורות המוזכר לעיל.

זהו גשר ארוך עם שלושה צינורות עבים של השפד"ן.



על בסיס הצנרת הוקם גשר להולכי רגל היכולים לחצות את נחל הבשור מגדה לגדה, לצפות על שיטפונות בזמן התקיימותם, או לרדת מתחת לגשר ולדשדש במים הזורמים שם כיום באיטיות.

שלוש דקות נסיעה משם ואנו מבחינים בשלט מצפור מאגרי הבשור.








שביל בטון מעלה את המבקר לרום גבוה ממנו נשקפים שלושת מאגרי המים, ונוף מרחבי נחל הבשור.

דרך הנוף ממשיכה מכאן, אל ההיי-לייט של הנחל.

הגשר התלוי שהיה עד לשנה האחרונה הארוך בישראל, והוא ניצב כאן כבר עשרות שנים, ופעמים אין ספור חציתי אותו מצד לצד.



בגדה שממול, לאחר חציית הגשר ניצבת אנדרטה גדולה בצורת שתי טבעות, וממנה נשקף נוף הבתרונות של הנחל.



דרך הנוף מסתיימת בכביש 222, ומכאן ואילך צפונה לסיומו של עוד יום עמוס רגשית אנו חוזרים הביתה.

 



ה-NIO el7  (חייבים שם כלשהו ולא מספר סתמי), שלקחה אותנו ביומיים האחרונים התגלתה (כצפוי וכמתחייב) כרכב נוח מאד מהמעלה הראשונה, הן בכביש והן על דרכי עפר.

מתלי האוויר מבטיחים הן אחיזה טובה והן שיכוך מהמורות וטלטלות, והם עומדים במשימה בכבוד רב.



גם צריכת האנרגיה שפויה לחלוטין, והטווח המובטח הוא הטווח הריאלי.

משום מה אין כאן נתון המראה צריכה ממוצעת מצטברת, אלא רק זה הבודק את מאה הק"מ האחרונים, שאינם משקפים מידע אמיתי של כבישים ומהירויות משתנות לאורך זמן.



אין כאן הבדלים אם דילגנו בין אפשרויות הנהיגה השונות ו/או אם בחרנו להשתמש במיזוג או בלעדיו.

החניה האוטומטית ההיא הטובה ביותר שנתקלתי בה עד היום.

נומי לוקחת פיקוד ובנסיעה קדימה ואחורנית היא משחילה את השבע בקלילות של בלרינה.

לא הייתי עושה זאת טוב יותר ממנה.

 


מתוך חמשת מצבי הנהיגה המוצעים (חסכוני, נוח, מותאם, ספורט וספורט פלוס), אין ספק כי מצב ספורט פלוס הוא הכיפי ביותר.

תגובת הרכב חדה ומהירה, ועדר הסוסים רק מבקש שתשחרר לו את האחו שיהיה כולו שלו.

קשה להסביר את עוצמת דחיפת המומנט העצום ברגע בו מניחים רגל כבדה על הדוושה.

אם היצרן אומר כי פחות מארבע שניות ייקח לרכב להגיע מעמידה למאה קמ"ש, אני אומר, תאמינו לו.

החיוכים הללו של אותן שניות קצרות נשארים איתי גם זמן רב אחרי שהחזרתי את הניאו הזה, שלם לבסיסו.

אם יש לך את הסכום הזה, ואתה רוצה לחייך כל יום, NOMI תהיה זו שתדאג לזה, רק אל תשכח לשאול אותה איך היא מרגישה היום.

יש לי תחושה שתופתע.

 


ירון הולנדר (שירה ואבי)

אפריל 2024

 

NIO EL7

kWh 21100

הנעה כפולה (כל הזמן)

הספק (מרבי) 653 כ"ס.

מומנט (מרבי) 86.6 קג"מ.

קיבולת סוללה 100 קווט"ש

טווח (יצרן) 471 ק"מ

מחיר 582,567 ₪

 

 

אורוות האומנים פרדס חנה.

 

שמורת פורה.

דרך נוף נחל שקמה.

הגשר הטורקי.

משטרת שדרות.

אנדרטת הארבעה (מצפה שדרות)

יער רעים.

אתר מסיבת הנובה.

דרך נוף הבשור.

גשר הצינורות.

מצפור מאגרי הבשור.

הגשר התלוי.

 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל