יום ראשון, 5 ביוני 2022

כן דובים וכן יער.

 


תביא בגד ים, הולך להיות חם בשבת, נחפש מעיינות מרעננים, הודעתי לאבי.

למה, מה אתה מביא לנו ? שאל.

בדיוק את מה שצריך עניתי, תתעורר מוקדם וניסע.

 


סובארו פורסטר עבר מתיחת פנים סיפר לי מייל שקיבלתי לאחרונה, ובתוך המחסור העולמי ברכבים, נפתחה פה פרצה קטנה שמאפשרת לראות מה השתנה והאם חשים בהבדלים.

מתיחת הפנים לא נגעה במנוע שניים וחצי הליטרים שמפיק 182 כוחות סוס ומומנט צנום של 24.3 קג"מ.

מרווח הגחון נותר אף הוא כשהיה בגובה 22 ס"מ, שמאפשר ירידה לשטח שלא זרועים בו סלעים גדולים ואבנים חדות מידי.



למבחן התייצב הדגם הבכיר והמאובזר ביותר.

אני לא יורד לרזולוציות בין רמות הגימור, אבל בין המערכות המגיעות ברמה הזאת נמנית גם זו שאחראית על ניתור מכשולים מאחור, שהפגינה שימושיות נדרשת במהלך סוף השבוע שבילינו יחדיו, ומנעה רגעים מביכים.

מאד מביכים.

 


תנוחת הישיבה גבוהה ומחבקת, כפי שנדרש מרכב שיכול לעמוד בעומסי טלטולים, ועל הכביש אין תחושת קשיחות אלא רכות של מוביל איכותי.

יש  כאן שפע מרחב מחייה במושבים, וכתפקידי כבוחן חיבורי חשמל נדרשים, אני מוצא כאן שני חיבורי usb, ושקע 12 וולט ליושבי המושבים הקידמיים.

עוד שקע 12 וולט מסתתר בתא שבין המושבים,

שתי כניסות usb לטובת יושבי השורה השנייה, ושקע 12 וולט שלישי !!!, בתא המטען.

משום מה להשלמת כל הארסנל המכובד חסר משטח טעינה אלחוטי לציון המושלם, אבל גם כך זה הרבה ומספק כל צורך.

חיברתי את מכשיר הטלפון בכבל, ומיד נפתח תפריט אנדרואיד אוטו המוכר, ושלל אפליקציותיו.

מסך המולטימדיה גדול דיו על מנת להציג כל מידע בצורה הברורה והחדה ביותר, וכל התפריטים בעברית.

כפי שהיה הדגם הקודם שבחנתי גם כאן שומרים עדיין כבוד לנגן תקליטורים, כנראה לאלו שאוהבים לשלב חדשנות עם וינטאג'. (אחרת אין לי ממש סיבה הגיונית, אבל שיהיה).

להפתעתי יש לומר, איכות הסאונד שונה אם בוחרים להאזין למוזיקה המגיעה מהטלפון אל מול איכות הסאונד הבוקעת מהרדיו.

לא יודע לומר מדוע יש הבדל משמעותי בין השניים, ואולי הבעיה היא במקור השידור.

תשתמשו בטלפון ותיהנו יותר. הוא הרי כבר ממילא מחובר.

 

כפתור הפלא לשעת חירום

הפורסטר בנוי מחומרים איכותיים, כזו שנתנה ליפנים את שמם הטוב ככאלו שמקפידים על קטנה כחמורה, ואני לא מצאתי שום מקום בו אסמן וי קטן שלילי.

יהיה מי שיאמר כי היפנים נאמנים עדיין לשפע הכפתורים  והידיות המפעילים את כל האופרציה התפעולית, בעידן בו יצרנים אחרים העבירו את השליטה למסך הגדול.

אפשר למצוא כאן חימום וקירור מושבים קדמיים.

חימום גלגל ההגה (לא מומלץ לשימוש בין החודשים מרץ-נובמבר, בישראל), מנופי שליטה בהילוכים הווירטואליים, טבעת בחירת מצבי נהיגת שטח, כפתור ביטול דימום מנוע ברמזור (מצריך הפעלה בכל התנעה מחדש), ועוד ועוד כאילו בעיית השבבים לא קשורה לספקי הכפתורים.

נגיעות צבע כתום שובר את קדרותו האפילה של עיצוב חלל הפנים.

נגיעות הצבע הללו מופיעות על גלגל ההגה, בקונסולה המרכזית, ועל הדלתות, ואף בתפרים המחברים את הריפוד, וכן בין חלקי הדש בורד, ומבחוץ בתחתית המרכב, כפרט עיצובי לבידול רמות האבזור.

תא המטען מספיק מרווח, כדי לשנע משפחה לטיולי שטח, ואם יש פחות משפחה אזי קיפול המושבים האחוריים מוסיף נפח הגון.

בסובארו, למי שטרם נחשף, יש מנהג להציג במרכז הדש בורד העליון, מסך צר ובו מופיעים פריטי מידע חיוניים, אפשר כמובן לבחור לאילו פריטי מידע נחשף במהלך הנסיעה, אלו החשובים יותר יגעו לזמן ירידה מהכביש לטובת השטח, ושם יוצגו נתונים חשובים ומשמעותיים.

 

בשישי בצהריים אספתי את גל, חברי לניסויי עבירות, ויחדיו יצאנו אל מגרש המשחקים של תושבי המרכז הידוע בכינויו יער בן שמן.

כאן בין כל רוכבי אופני השטח, האופנועים הטרקטורונים והג'יפים למינם (שם כולל לכל מה שעובר חצץ), לקחנו את הפורסטר לשבילים כבושים, מחורצים ובעלי בורות ומהמורות.


לא תמיד יש צורך לשלב את כל הגלגלים והצירים, והפורסטר מתגלה בתוואי הנבחר כמגהץ שבילים אולטימטיבי.

ברור כי נקטנו בנהיגה מתונה, שיש בה מן הזהירות המתבקשת ממפגעים פתאומיים, וכך גם יטיב לעשות כל מי שלא רוצה לסיים בילוי לא  נעים במוסך.

בין שבילי היער הגדול מסתתרת פגודה אוריינטלית.

לא פעם שאלתי את עצמי, מה הסיפור מאחורי המבנה המיוחד במקום הזה.

וזה אולי המקום לספר.

"...הפגודה התאילנדית:

הפגודה שהיא בעצם ביתן, ניתן כמתנה לעם ישראל מהעם התאילנדי לציון הידידות בין העמים במלאת 50 שנים לעצמאות ישראל ו-50 שנים לעלייתו לכס המלוכה של מלך תאילנד בומביל אדוליידי (בשנת 1988).

הוא עוצב כמקדש תאי מסורתי עשוי עץ ושיש בגוונים של זהב, אדום ולבן.

מדובר במבנה פתוח, בעל גג משופע, המעוטר בסמלים המקודשים למסורת התאילנדית.

 כיום, הבניין מוקף גדר וניתן לצפות בו מבחוץ (הכניסה לקבוצות בתיאום מראש)..."

הפגודה התאילנדית ביער בן שמן

אפשר כאמור לבלות שעות ארוכות ומהנות בין שבילי היער הענק הזה, ומי שחייב לחפש צרות גם עלול למצוא אותן, האמיצים פחות, או אלו שרוצים לשפר מיומנות, יכולים למצוא כאן שלל אפשרויות מענגות.

 

שבת בבוקר, כבר מזמן לא השכמתי את עצמי באור ראשון על מנת למשוך יום ארוך.

את אבי אני אוסף בנקודת המפגש הקבועה שלנו, וחיש אנו מוצאים עצמנו דוהרים חוקית בנתיב המהיר צפונה.

משום מה הכבישים ריקים, וזה סימן מעודד להמשך היום.

בחרנו פלייליסט מוזיקלי ששנינו אוהבים, ובנעימות השיוט הרך אנו נוסעים לכיוון רמת הגולן לחפש הרפתקאות מהזן הלח.



שדה חיטה זהוב שאך נקצר מספק לנו במה ראשונה כסט לצילומי בוקר.

מכיוון שלא מצאנו דובים ביער בן שמן, חשבתי לעצמי אולי נמצא אותם ביער אחר.

יער מבוא חמה שנמצא בתחילת העלייה לרמת הגולן מדרום, על כביש 98 המפותל, ועם הנוף שאף פעם לא משעמם לראות,

כאן ביער ישנן מספר אטרקציות שוות ביקור.

הראשונה נמצאת ממש עם הכניסה לכביש המוביל, פנייה שמאלה מביאה את המבקר אל מצפור בשבילי כנרת.


"... המצפה הוא מצפה חדש, אשר הוקם בשנת 2017,  לזכר כנרת מנדל, שנהרגה בגיל 23 בפיגוע בצומת גוש עציון... במקום תצפית מדהימה, ממנה רואים את הכנרת ועמק הירדן והישובים סביב.

מעבר לכנרת נראים היטב את  טבריה, קיבוץ אלומות שברמת פורייה ובקעת יבנאל.

ביום עם ראות טובה  ניתן לראות את התבור והר מירון.

המקום מונגש, יש חניית נכים ואפילו שולחן פיקניק מותאם..."

מצפור בשבילי כנרת


אל המקום השני אותו אני מוביל את אבי נחשפתי בטיול אחר, ויש מי שעובר כאן ולא מבין מהו המוצב הענק שנבנה בעומק הערוץ ומה סיפורו ההיסטורי.


"...ליד חורבות תאופיק העליונה בדרום-מזרח הגולן, הקים צה"ל בשנים 1970-1968 עמדה לתותחים נייחים ("נברונים"), שיירו לעבר הרי גלעד בתגובה לירי ירדני ועירקי על טבריה ועל יישובי עמק הירדן במלחמת ההתשה  המיזם לא מומש כיוון שאירועי ספטמבר "השחור" הביאו להפסקת אש עם ירדן, ונותר ממנו מבנה מרשים מאוד בגודלו, שהוזנח משך השנים, ובאחרונה נאטם.."

מוצב הנברונים


למרות הכתוב, המבנה הענק אומנם מוקף גדר, אך זו נפרצת פעם אחר פעם, בידי מטיילים סקרנים, ועדיף שימור ותחזוקה רציפה על פני ניסיונות איטום של נכס היסטורי עם סיפור מרתק.

כך או כך ניתן להיכנס אל חלק מהחדרים האפלים שיש בהם עטלפים מעופפים, ולהתרשם מהמבנה העצום הזה.

נכנסו על עין תאופיק, שמתגלה כחורשה מסודרת סביב פכפוך פלג קטן עליו השתלטו מטיילים מקדימים עם ילדים קטנים שמנצלים את השכשוכית הקטנה לטבילה מרעננת.



היות וזו לא המטרה המוצהרת, שבנו ועלינו עם הכביש אל היעד הבא.

תל סאקי, רבים מצופי הטלוויזיה נחשפו לסיפורו של התל בסדרה המעולה "שעת נעילה".





ואכן, התל הנטוש משמש כיום כמוזיאון אילם, לאותה תקופה.

המוצב שנבנה מחדש לאחר מלחמת יום הכיפורים, מהווה דוגמה למי שאינו מכיר כיצד נראים חיים מתחת לאדמה ללוחמי הקו הראשון.





משום מקום עולה איתנו אל ההר, אלמוני שמספר לנו את שעבר עליו באופן אישי באותם ימים של תחילת שנות השבעים כאשר שירת כאן.

"... תל סאקי (תל אֶ-סַאקי تل الساقي), הוא תל געשי קטן בדרום רמת הגולן. למקור שמו, "התל המושקה", או "תל המשקה", שתי פרשנויות אפשריות. יש הסבורים כי מקור השם במי התהום שבאזור התל, שמותירים את הצמחייה בו ירוקה רוב ימות השנה. אפשרות אחרת היא כי בסביבות התל היו בעבר תעלות מים להשקיה... על ראש התל הייתה חורבה, ולמרגלותיו דולמנים וקירות של אבני בזלת. התל המתנשא לגובה של 494 מ' מעל לפני הים, נמצא כ-400 מטרים ממזרח לכביש האורך הראשי של רמת הגולן בקטע שבין חמת גדר לצומת רפיד, כ-3 ק"מ מצפון למושב רמת מגשימים. זהו תל שמורדותיו התלולים מכוסים סלעי בזלת וקוצים. התל המתנשא מעל לסביבתו לגובה יחסי של כ-30 מטרים, נמצא כ-1,300 מטרים ממערב לקו הפסקת האש עם סוריה שסומן לאחר מלחמת ששת הימים.."

תל סאקי-ויקיפדיה

מתל סאקי שהוא הדרומי שבין תילי הגולן, נסענו אל התל הבא, שם בתחתיתו אמורה להיות בריכה ראויה.

שמעתי רבות על בריכת ג'וחדר, וחום היום המתגבר שולח אותנו הנה.

המרחק בין חניית הרכב אל הבריכה עצמה לא עולה על 50 מטר, וזה כבר נקודה ראויה וחשובה.

על משטח בטון שצמוד לחניון יש ספסלי עץ גדולים מסודרים  במעגל, לרביצה.

הבריכה עצמה מלבנית ובנויה מאבני בזלת ונמצאת כולה תחת צל עצים.

מטיילים שהקדימו אותנו ונמצאים במים מודיעים לנו – א. כי המים קרים. ב. הבריכה עמוקה, בסביבות 1.8 מ'-עד 2 מ' לערך.

גם כאן, כמו שאפשר למצוא במקומות נוספים נמצא פק"ל רנה למטייל ובו ציוד ומזון שימושי למטייל האקראי.


מישהו כאן דואג שיהיה כאן נקי ומסודר וזה לא מובן מאליו.

 

בטיולי הרבים כבר בניתי לעצמי סולם עומסי קור של מעיינות ארצנו, ובראשם ללא תחרות נמצא עין מוקש בצפון רמת הגולן, וכאן, בטבילה מהוססת ואיטית נמצא מתחרה ראוי לתואר, אך לא זה שיגזול אותו.

אכן קרים, אבל נסבלים.

כניסה איטית להקלת הסבל

חום היום מאידך מאפשר יבוש מהיר.

בירה קרה שנשלפת מעומקי ערימת קרח היא בדיוק הדבר הנכון במקום הנכון.

אל היעד הבא בחרתי להגיע דרך "ציר הנפט".

דרך זו ששימשה שנים רבות למעבר ברמת הגולן צד לצד, מאופיינת במקטעי אספלט במצב קטטוני חמור, משמע בורות, שברים, סדקים וכל מה שנדרש מרכב בעל יכולות לתת לנו מפגן מסוגלות הובלת נוסעים ללא תלונות.

כפי שכבר נוכחנו אתמול הפורסטר מדלג מעל כל אלו בניחותא אדישה.

יושבי הרכב אינם חשים  בשום הבדל של פני הקרקע.

באמצע הדרך תחת חורשה קטנה ניצבת אנדרטת שבטה, אחת ממאות אנדרטאות ברחבי רמת הגולן, שמנציחה קבצת חיילים שנפלה כאן במלחת יום הכיפורים.

בהמשך הדרך חוצה את הציר זרם מים קריר שנותן פרומו לבאות.

"... שמורת עינות פחם היא שמורת טבע יפה מאוד הנמצאת על תוואי של שביל הגולן בקטע מס' 8 בין חושניה לאום אל דנניר .

המסתוריות, הצמחייה העבותה הכוללת עצי תאנה רמים, מסלול ההליכה במים אותו יש לעבור כדי לחצות את שמורת הטבע עינות פחם ולהמשיך את ההליכה בשביל. והחשוב מכל מעיין סודי הנקרא "מעיין הרפסודות " או מעיין גן עדן (כפי שמופיע במפות עמוד ענן).  הנמצא ליד שער בקר בעורפה של שמורה זו. כל אילו הופכים את עינות פחם למסלול אהוב על "השביליסטים" בגולן..."

שמורת עינות פחם

לא קל להגיע לכאן. היות והגענו כאמור מציר הנפט הדרך אל המקום עוברת בתוואי טרשי בו יש צורך לשלב את כפתור הפלא הכתום למצב שטח, ולדלג בעדינות בין הבורות והסלעים שעלולים להפריע.

תוואי הדרך גורם לא אחת (ולשמחתנו הגלויה יש לומר), לפורסטר, להרים גלגל אחד ( או שניים) באוויר, מה שאנשי השטח קוראים הצלבה, אך מערכת ההינע המשולבת יודעת להעביר כוח אל הגלגלים האוחזים בקרקע להתגברות על כל מכשול.

במקומות מסויימים אבי יורד ומכוון אותי קרקעית למנוע כל נזק אפשרי., אך כאמור, בנהיגה זהירה ומתונה הפורסטר לא מגלה סימני לחץ.

קטן עליו.

הגענו אל בריכה אחת של הנחל הזורם, בה פגשנו במשפחה  שסיפקה לנו מידע נוסף להמשך.

במקום הזה אפשר לרבוץ במקטע הזורם, אבל זהו מקום פיצפון לצורך העניין, החלטנו להמשיך ולראות אם נצליח למשוך אל המקום היותר מבטיח במעיינות הללו.

המשכה של דרך העפר מוביל אל מעבר בערוץ הזורם, אך לפי הזווית החדה בעליה של הגדה ממול ועומק המים, החלטנו כי עדיף ללכת רגלית מאשר להצטער.

חצינו את הערוץ, ובהמשך השביל הגענו אל אנדרטה נוספת.

עוד כמה מאות מטרים צעידה מובילה אותנו אל שטח מוצף מים ברוחב של כמאה מטרים.

בפעם הבאה נגיע עם נגמ"ש או סירת גומי

הקרקע בוצית ועומק המים יכול להיות אפילו גובה מותניים (אם לא למעלה מזה).

הבנו כי נאלץ לשוב לכאן בפעם אחרת, דרך הישוב קשת, ביום חול בלבד, משם ישנה דרך עפר שמובילה אל המקום שנראה קסום בתמונות.

שעת צהריים מאוחרת מביאה אותנו לאחר ברבורים בשטח, אל מעיינות עדן, אשר בצומת קצביה.


כאן ממול העברתי את מרבית שירותי הצבאי, והסתובבנו כאן לא פעם כאשר המקום היה בתולי ופראי.

מאז זרמו מים רבים ביובליו, והמקום שודרג והונגש, ומהווה בוסתן חביב ונעים בו ניתן למצוא מקום לרבוץ ככל העולה על הדעת.

עצי הפרי הרבים שבגן כוללים גפנים, תאנים רימונים, פטל ותותי עץ לבנים ואדומים.







אכן מקום מענג בו אנחנו יכולים לסכם יום שלם שהחל בחוסר תכנון מראש, וזרם ליום מלא הפתעות והנאות.

ואם כבר מדברים על הנאות, הפורסטר הוא ללא ספק זה שדואג להפתעות מהסוג הנעים, צריך להתחשב באופיו הפייסני ולהתחשב לא לקחת אותו אל הקיצון, ואל גבולות המעטפת, ולא שהוא לא יגבר עליהן, אבל למה?











גם זה שבחנתי לפני שנה, בשטחים שונים לחלוטין, וגם זה הנוכחי, מעידים כי סובארו ידעו ויודעים ליצר רכב שימושי ביום יום, וככזה שייקח את כל המשפחה בכבישים ומעבר להם ביעילות בביטחון ובנוחות.

צריך עוד משהו?


*פרט פיקנטי שקשור לשם הרכב- בגרמנית פורסט משמעו יער, והסיומת –אר, משמעה בא מ.. כלומר, פורסטר=בא מהיער. אז נכון שדובים לא מצאנו, אבל בילוי ביערות עם הרכב הזה מחזיר אותו (כנראה) אל שורשיו.

 


ירון הולנדר (גל ואבי)

מאי 2022

 

סובארו פורסטר ספורט

מנוע 2.5 ל'.

הספק 182 כ"ס.

מומנט 24.3 קג"מ

צריכת דלק 1:11 ק"מ\ל'.

מחיר: (רכב המבחן) 215,352 ₪

 

 

יער בן שמן

הפגודה ביער

 

יער מבוא חמה

מצפור בשבילי כנרת

בונקר הנברונים

עין תאופיק

תל סאקי

בריכת ג'וחדר

אנדרטת שבטה

עינות פחם

מעיינות עדן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל