יום שישי, 23 בספטמבר 2022

הבשורה על פי סורנטו

ביום שני השבוע התייצבתי בבית קיה ברחוב המסגר על מנת לקבל לידי למבחן את הסורנטו גרסת פלאג אין.

שנה חלפה מאז שבחנתי את דגם הדיזל, ומאז צמחה נבחרת הסורנטו ומתהדרת כיום בחמישה דגמים שונים.

החל ממנוע בנזין 2.5 ל', עובר לזה שלוגם סולר עם מנוע 2.2 ל', ממשיך למנוע ההיברידי עם מנוע 1.6 ל' טורבו, וכלה במתקדם ביותר שלוקח את כל הטוב שבמנועי הבנזין, עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת המספיקה לטווח נסיעה חשמלית עד 45 ק"מ, ובנסיעה משולבת מחוץ לעיר מסייע בצריכת דלק משופרת.

זהו גם הדגם היקר ביותר הניצב באולם התצוגה של היבואן, ומאובזר בכל מה שניתן לחשוב עליו, כך שעיון בטבלת הנתונים מראה כי לרכב ציון מקסימלי (8 מתוך 8), בסעיף הבטיחות, וציון מינימלי בדרגת זיהום האוויר (2), ובהתחשב בעובדה כי זהו רכב  מגודל המסוגל להוביל שבעה נוסעים, ועם מערכת הנעה קבועה לכל ארבעת גלגליו, ונוסיף לכל אלה עוצמת מנועים משולבת של 265 כ"ס, ומומנט חזק של 35.7 ק"ג, הרי שמתקבל כאן מכלול נתונים מכובדים מאד.

המון מקום לשבעה נוסעים

תא הנוסעים של הסורנטו משדר כי נכנסים להיכלו של מותג פרמיום כהגדרתו. ריפוד פנים בהיר, וכך גם הדיפון האלגנטי והאיכותי. הגג פנורמי עצום ומכניס את אור היום (וללא קרני שמש יוקדות).

מי שכבר מכיר את הלוגיקה של הנדסת האנוש הקוריאנית יסתגל אל הסורנטו במהירות, ומי שזו לו פגישה ראשונה יגלה אינטואיטיבית, כמה השימושיות היומית קלה להבנה, למרות כל הכפתורים והאפשרויות, וכמה נוח להתנהל ברכב גדול שכזה.

כהרגלי בקודש ספרתי ומצאתי לא פחות מ-7 (!!!) כניסות USB, שקע אחד (מתחייב) של 12 וולט, ועוד משטח לטעינה אלחוטית, קשה להאמין כי מישהו מכלל הנוסעים ברכב ימצא עצמו ללא חשמל לאביזריו.

למעט רכב אחד שעולה בערך פי ארבעה, לא זכור לי שראיתי ברכב כלשהו כמות דומה לזה.

נוסעי השורה השלישית (בד"כ מקום לשני ילדים), יכולים לווסת לעצמם את עוצמת המיזוג, וגם זה לא עניין של מה בכך.

אל מערכת המולטימדיה של הרכב ניתן להתחבר עם כבל באמצעות אפליקציית אנדרואיד אוטו או אפל קאר, או למי שמעדיף את החיבור האלחוטי באמצעות הפעלת נתב אלחוטי בטלפון המשמש כנקודה חמה, ואז למשל מסך הניווט משתמש בכל רוחב מסך התצוגה, (ולא ריבוע בשימוש בכבל).

מצבי הנהיגה

כך או כך על מנת לצאת לדרך יש לסובב את החוגה הגדולה, (קדימה אחורה או חניה), בחוגה הקטנה מתחתיו ניתן לקבוע את סוג הנהיגה, או להשאיר בברירת המחדל. (חסכוני, ספורטיבי וחכם), אפרופו חכם, מה הוא אומר? האמת אני לא סגור על זה, אבל היות והשתמשתי בבורר זה לנסיעות הארוכות אני משער כי הוא זה שאחראי על צריכת הדלק הטובה אליה הגענו לאחר כ-500 ק"מ של נסיעות.

על שמשת החלון מול עיני הנהג מופיעים בתצוגה עילית כל מה שחשוב לצורך נהיגה בטיחות, ובהשאלה מחברת האם יונדאיי, גם ברמת האבזור הזאת נמצא כי הפעלת מנוף האיתות מפעילה על לוח המכוונים מצלמה צידית, ברורה יותר ממראות הצד, ובנוסף אליהן יש כמובן גם חיישנים מרובים אשר מתריעים על כל צרה ופגע מכל עבר.

לאחר שהתמקמנו בנוחות על המושב המתכוונן חשמלית, אפשר לצאת לדרך.

עם האורחת המועדפת הלוא היא זוגתי הנצחית, אנו יוצאים לסיור מתוכנן ומוזמן במלון אלמא, בזיכרון יעקב.

מלון זה נבנה בסוף שנות השישים (של המאה הקודמת) במטרה לשמש כבית הבראה לחברי קופת חולים כללית של ההסתדרות.

"... בית ההבראה של "מבטחים" בזיכרון יעקב הוא בית הבראה שתוכנן על ידי האדריכל יעקב רכטר, נבנה על ידי "סולל בונה", ונחשב לאחד משיאי האדריכלות בישראל. הבניין שוכן בזיכרון יעקב, על רכס הכרמל, וצופה אל הים התיכון ואל שדות הקיבוצים מעיין צבי ומעגן מיכאל הנמצאים בינו ובין הים. הבניין בולט לעיניהם של הנוסעים בכביש החוף. מסוף 2014 פועל במקום מלון פאר בשם "אלמא"..."

מלון אלמא, זיכרון יעקב

אל סיפורו המיוחד ויוצא הדופן של המלון שעבר מהפכים וגלגולים שונים, נחשפנו בסיור היוצא מהלובי בשעה 11 בבוקר, ואליו צריך להירשם מראש.

אפרת המדריכה מובילה אותנו בין החללים המעוצבים בקפידה אל השטחים הציבוריים המטופחים, ומספרת את תולדות הבניין הזה שהפך מ"סתם" מלון, לאייקון תרבותי מוביל, ששהייה בו הינה מעבר לכל חווית אירוח.

היא מדגישה פרטים הנסתרים מעיני המבקר האקראי, (כמו שימוש מתוכנן מראש בחומרי הבניה על מנת להדגיש קווים מסוימים לאחריה), מפרטת על כל מיני יצירות אמנות המפוזרות ברחבי המתחם, ומובילה את הסיור באופן מעורר סקרנות והקשבה.

הסיור מקיף תחומי אמנות, אדריכלות, היסטוריה, בוטניקה ועוד.

עלות הסיור 50 שח, לאדם. והוא נמשך כשעה ורבע.

על גג חיצוני של המלון עומד מיצג של קירות גרפיטי שעוצבו על ידי אמן בתחום, והוא מבוך שנכנס לספר השיאים של גינס כעבודת STREET ART הגדולה בעולם.

לצערי, מסיבות ביטחון וביטוח המיצג סגור לכניסה אל תוכו, ואפשר להתרשם ממנו רק בצלעותיו החיצוניות.

היות והגענו אל שעת הצהריים והבטן החלה לקרקר, החלטנו לסור אל העיר הגדולה הסמוכה בה יש מספר מקדשי שווארמה מפורסמים ומוכרים.

באחת מתוכניות הטלוויזיה ראינו לאחרונה מבחן טעימות במקדשים אלו, ולכן החלטנו לסור אל זו שנבחרה פה אחד, כטובה ביותר, וכך הגענו אל מתחם בו יש מספר דוכנים הניצבים על כביש 4, ליד בית הקברות הצבאי הבריטי.

ב"בית השווארמה והגריל של משה", היא לקחה צלחת עמוסה בגרסת העגל, ואילו כותב שורות אלו שמגיע תמיד עם עיניים גדולות, קיבל לאפה מעורבת של בשר פרגיות ועגל.

גם זו וגם זו היו מנות מכובדות בכמותן וטעימות מאד.

גם הסורנטו שלקחנו הבוקר הפתיע אותנו בנסיעה חרישית, בעיקר על כבישים מהירים, ובשימוש מושכל (כנראה) של מצב נסיעה חכם, הגענו עד חיפה כאשר עדיין אגורים במנוע מספר ק"מ של טווח חשמלי.

מי שיודע ומכיר מנועי פלאג אין, יודע כי יש להם גם טעינה עצמית בבלימות, ובנסיעה מתונה בשימוש עם בקרת שיוט אדפטיבית.

כל אלו יגרמו לשימושיות נכונה, בטוחה וחסכונית, שהרי הסורנטו הזה, שמשקלו העצמי מעל שני טון לא נועד להיות רכב ספורטיבי, וככזה לא צריך לנסות להוציא ממנו דברים שאין לו, (ולא שעם מה שיש מרגישים חלשים חלילה), אך במבחן התוצאה רואים כי ניתן לחיות איתו בהשלמה ובהנאה.

אם לתוצאות שכאלו הגעתי בנסיעה שבלונית בעיקרה בין שתי נקודות, חשבתי לעצמי, האם זה ישתנה לאחר שנערבב קצת את החפיסה, ונשתדל לקחת אותו למחוזות אחרים, בחברה איתה ניתן להעז יותר.

בבוקר שאחרי, אספתי שני חברים מהחוג הקבוע, שלומדים לאט לאט את ההבדלים, ונותנים לי את חוות דעתם המנוסה, וברת ההשוואה, וכדי להוציא יום שלם אל הפועל, בחרתי בתא שטח די מצומצם לטיול.

חלק מהמקומות כבר מוכרים לי וחלקם חדשים לי ולאורחיי.

בדרכנו דרך בסמת טבעון הבחנו במסגד יפהפה, לא נכנסנו פנימה, אבל מצאנו כמה זוויות מעניינות לתמונות יפות.

איך מכניסים מסגד לתוך מסגרת? ככה בדיוק!

"... טחנת הנזירים נמצאת בגליל המערבי התחתון על גדת נחל ציפורי ליד הכפר ראס עלי הממוקם על גבעת עליל. אזור הגליל התחתון מאופיין בהרים נמוכים, מעבר נוח, שפע אדמה פורייה ומעיינות. כל אלו הביאו להתיישבות אנושית באזור מהתקופות הפרה-היסטוריות ועד ימינו. עדויות להתיישבויות אלו נמצאות לכל אורכו של נחל ציפורי...

טחנת הנזירים" הוקמה בתקופה העותומאנית ופעלה עד ראשית המאה ה- 20 בכוח מימיו השופעים של מעיין עין יבקע, השוכן 2 ק"מ מזרחית לטחנה. מי המעיין הגיעו באמצעות אמת מים בנויה אל ארובה במפלס העליון של הטחנה ובכוח נפילת המים, הונעו אבני הריחיים הכבדות שטחנו את הקמח..."

טחנת הנזירים, נחל ציפורי

היות והגענו אל המקום ביום חול באמצע שבוע, מצאנו את אפיק הנחל ריק ממבקרים, ודרך עפר מובילה אל התחנה. הערוץ הזה יפהפה, ואני בטוח כי בחורף ובאביב יפה פה שבעתיים.

החנינו את הסורנטו ברחבה שלפני התחנה, אשר לצערי מצאנו סגורה על בריח, ויצאנו לסיבוב קצר בסביבתה.

צב מים גדול התחרדן בשמש, וקפץ אל תוך המים כאשר התקרבנו אליו, משמע המים נקיים דיים לקיים פה חיים.

מטיילים שהגיעו מהמשכה של דרך העפר, המליצו לנו להמשיך משם על גדת נחל ציפורי, ואכן הסורנטו, שנהנה כזכור מיכולות מוטוריות משופרות, לא התקשה בדרך זו בכלל. זה שישב מאחור דיווח כי המתלים עושים עבודתם נאמנה, וזה שנהג יכול לומר כי לא שנזקקנו להרבה ממנו, אבל כוח לא חסר בשום שלב.

גם במעבר מים, בדרכנו, (נמדד לפני מעבר), לא נרשמה דרמה גדולה.

דרך זו שהיא חלק מנתיב "שביל ישראל" מובילה את המבקר דרך כפר כעביה אל מעיין הסוסים או בשמו הנוסף עין יבקע.

כאן מצאנו חנייה בתוך כרם זיתים, המעניקים קצת צל, יש כאן גם משטח כורכר גדול, והגישה אל המים הינה במרחק הליכה של בין דקה לשתיים.

מעיין זה מתהדר בבריכת מים צלולים להפליא, בהם משוטטים שפמנונים קטנים, והטמפרטורה שלהם נעימה ביום חם, וסבירה ביותר.

יש כאן גם מקומות מוצלים וגם חשופים וניתן להתמקם בהתאם לכמות המבקרים.

יודעי דבר סיפרו כי בסופי שבוע עמוס כאן הרבה יותר.

אחרי התרעננות מתחייבת יצאנו אל צדו האחר של הכפר שם ימצא גשר כעביה שניצב על טיילת נחל ציפורי.

טיילת זו בנויה משביל בטון ומאפשרת הליכה לצד הנחל. חלקה נאה ומטופחת, וחלקה פחות. ניתן להשאיר רכב אחד בקצה אחד ושני בצד השני וללכת לטיול ארוך בין הנקודות.

גשר כעביה
היות וכבר נגענו בנחל, החלטתי בהחלטה של רגע לשנות מן המתוכנן ולדלג אל גן לאומי ציפורי.

יש לי איזה חוב עם המקום הזה, שלא מילאתי בביקורי הקודם לפני אי אלו שנים. השומר המשועמם בכניסה, לא סיפר לנו כי המחילות  המרשימות והמפורסמות של האתר חסומות לרגל שיקום ושיפוץ, אבל הליכה אל עבר אמת המים הקדומה גילה כי עדיין ניתן להיכנס אל המחילה הזאת שאורכה 90 מטרים חשוכים להפליא, וגובהה משתנה מקומת אדם בוגר, עד למקום בו חייבים לרדת על ארבע כדי להמשיך הלאה.

חוויה ייחודית בלב האדמה שמחזירה את המבקר אלפי שנים אחורה.

"...
אספקת המים לציפורי נעשתה ע"י מערכת של אמות מים באורך כ- 15 ק"מ, שהובילה מים מסדרת מעיינות בהרי נצרת לעבר מאגר מים גדול. מאגר זה בנוי בסלע קירטון ואורכו 260 מ'. גובה המאגר כעשרה מטרים, ואילו רוחבו נע בין 4-2 מ'. ההליכה במאגר המים חוויתית ואינה מחייבת שימוש באמצעי תאורה. בשנות ה- 90' נחשפה מנהרה באורך 235 מטרים שהובילה מהמאגר לכיוון העיר. מנהרה זו, המכונה "מנהרת ששת הפירים" נפתחה בחלקה (90 מטרים) לביקורי קהל במרץ 2012. הניקבה חשוכה והמעבר בה מחייב הליכה כפופה והצטיידות בפנסים. למאגר המים ולמנהרה ניתן להגיע בשביל קצר היוצא מחנייה הסמוכה למבואת האתר, וניתן גם לשלב אותם במסלול ההליכה הארוך בעתיקות ציפורי.
.."

גן לאומי ציפורי

הביקור בציפורי כולל גם טיפוס אל ראש הגבעה עליה ניצבת המצודה אשר טיפוס קל אל הגג שלה, מאפשר תצפית מרהיבה 360 מעלות לכל הסביבה.

בירידה משם נחשפנו אל רצפות הפסיפס המרהיבות שהשתמרו באתר, ולאחר שמיצינו את זמננו כאן, הודענו לשומר המנומנם בכניסה כי אחרונים יצאו והוא יכול ללכת הביתה, החלטתי (שוב), ספונטנית להמתיק לחבריי המלווים אותי מימים ימימה, את יומם בקינוח הולם.

הפנינו את הגה הסורנטו אל העיר נצרת, הסמוכה.

כאן, מבלי שהתכוונתי אפשר לבחון כל רכב בטיפוס ברחובות עם זוויות טיפוס לא הגיוניות.

נצרת שופעת רחובות צרים ורחבים, מפותלים ומסובבים, בעליות חדות, ובירידות מלחיצות, ובניהם באמפרים שהעירייה פיזרה בעיר ברוחב לב.

אם חיפשתי אתגרים לסורנטו מצאתי אותם כאן בערמות, והמגודל הזה לא צפצף ולא הוציא גרגר תלונה מעבר להתרעות החיישנים אם התקרבתי לעצמים שסיכנו אותי לפעמים.

בממתקי אלמחרום בכיכר העיר ליד כנסיית הבשורה יש תמיד כנאפה עדינה במתיקות מאופקת, וליד קנקן קפה מהביל עם קפה מר, שממתן את מה שרופא המשפחה שלי היה מתפלץ לראות.

אי אפשר לצאת מכאן בלי לקחת הביתה כמה "מזכרות" מתאימות של המקום.

בני ביתי אהבו ללא תנאי.

שמתי עלייך עין

אהבה ללא תנאי יטפח כל מי שיכניס את הסורנטו הזה אל ביתו. ראוי שיצרף לאהבה שקע טעינה, שמוסיף את הערך המוסף שלוקח אותנו אל כל גחמה בשקט בחיסכון ובבטחה.

היה לנו מוי כיף.

8 בסולם הבטיחות זה לא רק נתון במפרט הבטיחות.

לפעמים 8 הם 100%.

אם כך מעכשיו אמרו, סורנטו, 100 אחוז בטיחות, ומאה אחוז הנאה.

ירון הולנדר (שירה, אבי ועודי)

ספטמבר 2022

קיה הסורנטו פלאג אין.

מנוע 1.6 ל'.

הספק 265 כ"ס.

מומנט (משולב) 35.7 קג"מ.

צריכת דלק (במבחן) 1:17.6 ק"מ\ל'.