יום ראשון, 25 ביוני 2023

מה קישור?

 


 יש כאן אנדרואיד אוטו אלחוטי, אומר לי אלדד, שמוסר לי את הרכב, גם סידרנו לך אחד חדש חדש, שקיבלנו ממש היום.



אם ככה מתחילים אני כבר שבע רצון, אני חושב לעצמי, ובאמת, האפליקציה השימושית שכל יצרני הרכב (כמעט) אימצו, אבל חייבו שימוש בכבל מעצבן (בכל פעם שנכנסים או יוצאים מהרכב), כבר פשוט מיותרת, והכבל, ישמש לצרכי טעינה טלפונים שלא יכולים להתמודד עם משטח הטעינה האלחוטי, בשל גודלם, למשל. כמו שיש לי.

אבל לא רק עניין האנדרואיד אוטו (או אפל קאר, לחילופין), הוא העניין שלשמו התכנסנו.

 


בתחילת השנה התבשרנו כי לאחר 4 שנות מאמץ (הייתה באמצע איזו מגיפה מוזרה, ששמחנו כבר לשכוח) הצליח תהליך של יבוא הרכב לישראל.

מה ומיהו המותג המוזר שיש לו שם של משרד עורכי דין ורואי חשבון?

LYNK&C0 הינה חברת בת של וולוו, שנשלטת בשנים האחרונות על ידי חברת ג'ילי הסינית, (כן, זו שמביאה לארץ את דגם הגיאומטרי).

ומה עניין סיני לוולוו? כסף. ורק כסף.

כאשר החברה השבדית נקלעה לקשיים פיננסיים, הגיעה הצעה של הסינים לרכישה, ושיתוף הפעולה הזה מתבטא אך ורק בכסף שמאפשר לשבדים לתכנן כראות עיניהם, לבחור ספקים כמו גודאיר, בוש, קונטיננטל ועוד, לבחור חומרים המתאימים לתפיסת עולם "ירוקה", כמו שימוש נרחב בחומרים ממוזרים בתא הנהג והנוסעים. לדוגמא, שימוש בחומר עשוי מרשתות דייגים וחומרים ממוחזרים נוספים, שעברו תהליכים על מנת ליצור חלקים חדשים, כמו המושבים ברכב, והריפודים המיוחדים, ללא שימוש מן החי.

בקיצור, הסינים מאפשרים יד חופשית, והתוצאה הניצבת באולם התצוגה, רחוקה כמו המרחק בין סין לשבדיה.



מה שכן הנחה את מתכנני הרכב (דגם שנקרא 01 משום מה), הוא שילוב אלמנטים הבאים מעולם התרבות המערבי והמזרחי ליצירת שפת עיצוב של רכב פנאי.

כל זה מתוך כוונה ליצר מותג אשר מכוון לעולם הפרמיום, אך בתמחיר יותר עממי.

נשמע פשוט אבל מורכב לביצוע.

מסתבר, לאור מה שמונח באולם התצוגה בארבעה שילובי צבעים שונים, הצליח מעל ומעבר, שכן ה-01 הזה מרשים מאד במבט ראשון, וממשיך לסובב ראשים גם במבט שני.



בניגוד למרבית כלי הרכב, זה שכאן מאפשר פתיחה במגע של כל הדלתות, וכאשר הדלת המאסיבית נפתחת, מתגלה תא נוסעים הדור ומאופק. מתוכנן נכון, ובנוי כהלכה.

עכשיו נותר רק להיכנס בשעריו של זה שיועד עבורי, ולצאת לדרכי, לסוף שבוע ארוך ומפתיע.

 

מכיוון שאני מאמין שכל מה שקורה חייב לקרות, ומה שלא אז לא נורא, יצא כי הרכב שתואם לי לפני כחודש, בוטל (" תקלה טכנית מחייבת מוסך" אמרו לי מהיח"צ), והטיול שהיה אמור להתקיים בהרכב מסוים, יצא לפועל בהרכב שונה, ועם רכב שונה.

מה שונה?

חדש חדש מהניילון, עם 37 ק"מ על השעון, ועם הריח הכי טוב בטבע, בריפוד של המושבים.

(ריח של אוטו חדש, למי מקוראיי שלא ירד לסוף דעתי).



בחנייה ממתין לי אקזמפלר כסוף, עם נגיעות מתונות של כחול עדין, בחלקים חיצוניים (כמו פס דק הנמתח ממסגרת השמשה הקדמית, עובר מעל הדלתות ומסתיים בהשתפלות כלי חרטום הרכב), ובחלל הנוסעים, במשענת המושבים ובתפרים של חלקי הבד והפלסטיק.

באופן אישי התחברתי יותר לזה שמגיע בכחול עמוק.

 


צריך לזכור כמובן, כי היות ומדובר ברכב חדש לחלוטין, עניין הטווחים אינו מקובע כפי שיהיה אצל נהג קבוע, ואני, שנוהג במתינות, אשתדל להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל החסכוני שלא יבוא על חשבון נוחות והנאה.

נדרשות לי (כאחד שמורגל כבר בריבוי נסיעות ברכבים שונים), כמה דקות של הסתגלות לכלל הכיולים והמערכות הנדרשות לנסיעה, שנמצאות במיקומים שונים, ואם יש משהו משמח שיצרן רכב עושה הוא עניין פעוט של השארת כפתורים פיזיים לתפעול מזגן, ולקביעת עוצמת מוזיקה.

ואם כבר נגענו בעוצמת השמע, כאן בחרו לאבזר את הרכב במערכת שמע מבית "אינפיניטי", בתוספת עשרה רמקולים (!!) המפוזרים בחלל הרכב, ומעניקים לנסיעה חוויה אקוסטית נפלאה.

פנס אחורי


המהדרים שבנינו וחובבי המוזיקה, לא בטוח שבכלל יזיזו את הרכב בזמן שהם מאזינים למוזיקה, שכן זוהי חוויה מרגשת של צלילים נקיים ומענגים, ואם המנוע החרישי לא יכול לתת קונצרט משל עצמו, כבר עדיף לעמוד בצל, להוריד את משענת הגב לאחור, ולתת למוח לעוף.

כעת במצב הזה, אפשר להחליט אם רוצים לגלול את כיסוי הגג הפנורמי העצום במלואו, בחלקו או להשאירו סגור, ואם מזג האוויר חיובי ניתן אפילו לפתוח  את הגג.

אם לא נבחר באופציה הזאת אלא ממש נתעקש לדהור אל המרחבים, נוכל לקבע את בקרת השיוט האדפטיבית (הלא ממש אינטואיטיבית לתפעול ראשוני), לקבע את המהירות בה נרצה להתנהל, ונשתלב בתנועה הזורמת.

וולוו ידועה במערכות הבטיחות שהביאה לעולם, ואף ה-01 שבאה כזכור מבית זה, רוויה במערכות אקטיביות ופאסיביות, ותכנון מבנה בטיחותי המעניק לרכב ציון גבוה מאד במבחני הריסוק.

יש כאן עוד עניין פעוט והוא ידית ההילוכים הקצרה הנובטת מתוך הקונסולה המרכזית. מכיוון שאין כבר הילוכים של ממש שיש צורך להעביר, המוט הזה מאפשר שני מצבי נהיגה (קדימה ואחורה), ואם ממש מתעקשים ניתן להסיטו הצידה ולהשתמש בשבעת ההילוכים הידניים, בנגיעות אצבע.



ואם כבר קונסולה אי אפשר להתעלם מהמסך הענק, שמרכז את כל המידע הרלוונטי לנהג, (אנדרואיד אוטו, זוכרים?), ומרבית המידע והאפשרויות מרוכזות כולן במסך זה.



לחיצה על מתג ההתנעה, מעיר את כל התצוגות לתחייה, על שעון המכוונים הימני מופיע הטווח החשמלי העומד לרשותי (75 ק"מ במקסימום, רכב חדש מגיע עם פחות), בצד השמאלי יופיע בין השאר הטווח הבנזינאי (התחלנו עם 440 ק"מ, אבל גם נתון זה ישתנה בהמשך), העברתי למצב נסיעה ויצאתי אל האור.

 

כבר מנגיעה ראשונה חשים פה משהו אחר. למרות הגודל והמשקל ה-01 הזה זז ברכות מפתיעה, משתלב בקלות בתנועה, ומצפצף על כל אות סכנה מתקרבת.

צריך לתת לזה את זמן הלימוד וההכרה.

אם לא שמים לב ומגיבים בפתאומיות, מגלים בלמים חסרי רגישות. חזקים מאד ועוצרים את המאסה מבלי להתנצל.

מאידך, בתנועה זורמת, בקרת השיוט יודעת להאט עד עצירה מוחלטת באופן בלתי מורגש כמעט.

על מנת ללמוד את הרכב ואת אופיו אנחנו אוספים את המשפחה ונוסעים לארוחה משפחתית במסעדה מרוחקת.

מי שרצתה לישון, הצליחה, וזו שבחרה להיות ערנית לא הוטרדה משום גורם שיסיט את העיניים שלה ממסך הטלפון,  ורק אני, זה שבודק שקל ונוח, מהיר ובטוח, מקשיב לדורי בן זאב ברדיו, שומר על נתיב קבוע, במהירות יציבה ולא מוטרד מכלום.

יש מי שאפיונים אלו לבדם יכריעו עבורו בבחירת רכב.



נסיעות שכאלו הם רק בבחינת המתאבן שמגיע לפני הארוחה, כי את הכיף הגדול אני שומר (כתמיד) ליום המחר.

יום שבו הכול פתוח, ומה שמתוכנן הוא לא זה שבטוח שיקרה.

 

חבריי, המתלווים אלי לטיולים סומכים בד"כ על שיקול דעתי, ועל המסלול שאני מתכנן.

לעיתים אני משתף אותם בפרטי המסלול, ולפעמים משאיר אותם עם תאוותם בידם.

היום סיפרתי להם מה הכיוון הכללי.

בשנה שעברה הגענו לעמק בית שאן, למשהו אחר לגמרי, ולהשלמת הסדרה החלטתי להתחיל במה שהחסרנו אז.

תחנה ראשונה, מתאימה בול למחזיקי כרטיס מטמון של רשות הטבע והגנים..

הגן הלאומי בית אלפא.

רותם, מדריך בעתיקות בית אלפא, מקבל את פנינו ומציע לנו הדרכה אישית.



היה בוקר, זבובים זמזמו חרישית, לא הייתה לנו הצעה טובה יותר. לקחנו.

אנחנו מקבלים שיעור מקוצר בתולדות העם היהודי, וכיצד מתקשר הסיפור היהודי אל רצפת הפסיפס היפה שהתגלתה בהקמת קיבוץ בית אלפא.

אין ספק, הדרכה אישית מפורטת מדייקת הרבה יותר מכל הסבר "יבש", והסברים אודות פרטי הפסיפס מרחיבים את הידע ומעשירים אותו.

רותם מעביר את המידע בצורה נעימה, קולחת ומעניינת, מצליח לדלג בין השנים (ומדובר על אלפי שנים) בקלילות ובאופן בו שומעיו לא ישתעממו.

"... בית אלפא היה יישוב יהודי קדום בבקעת בית שאן. שמו של המקום השתמר בשם הערבי בית אילפא.



בשנת 1922 קמו הקיבוצים חפציבה ובית אלפא, זה ליד זה. במהלך עבודות בקיבוץ חפציבה בשנת 1928, התגלה בית הכנסת העתיק של בית אלפא הקדומה... בבית הכנסת נחשפה רצפת פסיפס שמורה היטב, מהמפוארות שהתגלו בארץ ישראל.

 


ייחודו של פסיפס זה, בדומה לפסיפס בגן לאומי חמת טבריה הוא בפאר הרב שהושקע בו, כולל אלמנטים כמו גלגל המזלות (במרכזו מופיע אל השמש הליוס), ציור מעמד עקידת יצחק וסמלים יהודיים - ארון קודש ומנורות..."

פסיפס בית הכנסת בית אלפא




אין ביקור בקיבוץ חפציבה (או בית אלפא) שלם ללא ביקור בגן היפני.

"... מראהו היפני של הגן נוצר דווקא מחוסר הסימטריה שעומד ביסודו. כל אבן בשבילי האבן המרוצפות שבתוכו היא בגודל אחר, הפסלים המוצבים בגן שונים זה מזה בגודלם ובאופיים, המספרים הקובעים כאן הם אי-זוגיים: אחד, שלוש, חמש וכו… וכל זאת – בהתאם לרוחה של המקוייה, תנועה יפנית מוכרת היטב לנו, הישראלים, שחבריה מבקרים אותנו זה כמה עשורים באדיקות ובאהבה. ידידי אמת של ישראל, שהוכיחו את ידידותם לא פעם במרוצת השנים... ממש בסמוך לבית העם הישן של הקיבוץ מתגלה רחבת הדשא שסביבה בנוי הגן. בתוך הרחבה – בריכת מים שבתוכה שוחים בעוז קרפיונים ודגי זהב. הבריכה הזאת היא אגן הניקוז של מעיין זך, המפכה במורד הגן, אשר מימיו מקפצים בדרך מעל מפל או שניים... שום דבר במקום אינו מנקר עיניים. אינו “הגדול ביותר”, או “היפה ביותר”. אין כאן כוונה לשבור שיאים, ובפשטות הזאת טמון סוד הרוגע והשלווה, שהגן נוסך בכל מבקריו..."

הגן היפני-חפציבה


הגישה אל הגן חופשית ואין צורך לתאם דבר, אלא רק להתענג על הפשטות וההשלמה עם הטבע, ולהתמכר לשלווה גם אם היא רגעית.

אבל, אנחנו, חבורת גברים שיוצאת לטיול עם בגד ים, מגבת, והבטחה, לא באנו עד לכאן בשביל הרוגע.

אפילו שהמוביל שלנו לא גרם לנו בכל רגע נתון שום הזדמנות לאבד מהרוגע עמו הגענו, אנחנו דווקא רוצים להתחיל לחפש מקומות שיקפיצו לנו את הדופק.

לאחרונה ראיתי פרסומים שונים על מעיינות "סודיים" (כאלו המוכרים רק למתי מעט), שפותחו ושופצו לכלל הציבור, ואם ישנם כאלו שטרם נסתמו או זוהמו באשפת מטיילים לא אחראיים, נשמח כמובן לראותם, ואם אפשר אז גם לטבול בהם.



פארק ארץ המעיינות

פארק ארץ המעיינות

הוייז הרחיק אותנו מעבר לקווי 67 אל כביש 90 שממשיך דרומית מבית שאן, ומספר דקות בהם נסענו בכביש לפני הישוב מחולה, נשלחנו שמאלה אל לב השטח, בין קטעי אספלט ישן ושבור, ודרכי עפר מאובקות, אל עין גל.

המעיין נקרא כך על שם חלל צה"ל גל בסון ז"ל, שנפל במהלך מבצע "צוק איתן". גל אהב טבע ומעיינות.

עין גל
המקום התגלה כמקווה מים (לא מעיין ולא מים זורמים), בצבע ירוק עמוק, מספר שולחנות קק"ל בצל עצים, אפילו נדנדה הוקמה שם, ויש כאלו שיורדים לרחוץ במים.


אנחנו לא השתכנענו, וויתרנו.

המשכה של אותה דרך מוביל למקום בו עמדו מספר רכבים, והיכן שעומדים רכבים סתם ככה, לימד אותנו אלו שיודעים, יש לכך כנראה סיבה טובה.

כאן המקום נקרא עין ארנון.

עין ארנון
זהו מעיין עמוק מאוד המגיע בשיאו עד 4 מטרים לכן הוא מתאים למבוגרים ופחות לילדים צעירים המחפשים יותר בריכות שכשוך, בריכה זו נחשבת לקטנה יחסית , אך מימיה הצלולים בגוון טורקיז מזמינים מאוד שקשה לעמוד בפיתוי. הנביעה המזינה את עין ארנון נקראת עין א-דיר.

במקום יש דק עץ, מדרגות ואפילו מקפצה.

המרחק בין הרכב למים עומד על בערך 20 מטר.

כאן כבר לא יכולנו לעמוד בפני הפיתוי, ולמרות ההבטחה למים צלולים, מצאנו אותם די עכורים (אולי בגלל אלו שכבר טבלו בהם לפנינו), אבל ברגע הזה של היום, זו הייתה נקודה מאד צוננת.

 

עין אשר, שנמצא ממש סמוך וחלפנו על פניו, מסתבר כי זה לא מעיין כי אם בריכת בטון, ופרט זה נודע לי לאחר הטיול, ולא בזמן שחיפשנו את האתר לשווא.

עין אשר
מעיין נוסף ועלום שמטיילים מקומיים ניסו להכווין אותנו אליו, לא היה בבחינת אפשרות הגעה, שכן לא אכנס לשבילים מוצפי מים ברכב שאינו מתאים לכך, אבל הרחפן שלי היטב להראות לנו מה פספסנו.
מי מכיר??

יתרונו הגדול של עמק בית שאן הוא בריבוי המקומות בהם ניתן לטבול בחופשיות וללא תשלום, היות וכך בחרנו לחזור על עקבותינו ולהגיע אל עין נזם.

עין נזם
"... עין נזם הוא אחד מאותם מעיינות שווים בעמק שמתהדר כל כך במקורות המים השונים שבו. עומק המעיין כ-2 וחצי מטרים והוא רחב מאוד. הגישה אל המעיין חופשית והיא פתוחה לקהל הרחב. אנשי הקיבוצים שבאזור טיפחו את עין נזם ואף בנו בסביבתו פרגולה..."

עין נזם

בפעם הקודמת שהייתי כאן היה אפילו דק שנעלם משום מה.

כאן, כאשר הטמפרטורה בחוץ הייתה 43 מעלות (בצל), אפילו זה שנמנע בד"כ מטבילה, נשבר, ועל פי החיוך שלו, הייתה לזה סיבה.


 שתי טבילות בלבד זה לחלשים אמר זה שכבר חודשיים רואה אנשים מפרסמים עצמם ברשתות בנחלים ובריכות, בעוד הוא נמצא בארצות ניכר, ולכן אחרי שהרגשנו מיצוי, שבנו והתכנסנו בצל קורתו של זה שהביא אותנו עד הלום, וכיוונתי את חרטומו אל עין מודע.

בריכה מפורסמת זו ידועה בקרב המטיילים, והינה אחת מהבריכות של נחל הקיבוצים, כך שהסיכוי למצוא אותה ריקה בשבת חמה שווה לסיכוי למצוא בית כנסת של העדה הכורדית על הירח.

חניון הבריכה היה כל כך מלא שאפילו לא שקלנו לעצור, אלא לדלג אל הבא בתור, בתקווה שיהיה יותר ריק.



מכירים את המושג מחשבה יוצרת מציאות?

אז זהו, שדווקא במקום בו היית אמור לחוות את הגרוע מכל, היה ריק באופן יחסי (20-30 אנשים), ושום דבר לא יכול להרוס את ההנאה מטבילה במים הכול כך צלולים, נקיים וברורים, כמו אלו של עין מגדל, המקום ממנו יוצאים המים של הסחנה, הלאה.


חבל שהמקום לא מפותח קצת יותר, ויש אנשים הסבורים כי זה מקום בו כלבים יכולים להשתכשך במים, ואחרים שלא מכבדים את המרחב הציבורי, בוחרים לשתף את העולם בהעדפות המוזיקליות שלהם בעוצמות לא סבירות בעליל.

כל אלו לא יכולים להתחרות במה שהטבע נותן, ובבירה קרה הנשלפת מהצידנית, בשביל השילוב המנצח.

הנאות אלו, יחד עם מה שמניע אותנו לצאת ולנסוע רחוק, בנוחות ובבטחה הופכים כל נסיעה למשהו שייחרט בזיכרון, ויישאר עוד הרבה זמן גם אחרי.

זה בדיוק מה שהרכב הזה מאפשר.

הווה, עבר ועתיד.

הווה נעים, עתיד מבטיח ועבר מלא זיכרונות טובים.



 
השבדסיני הזה אינו רכב שטח, אבל מרווח הגחון הגבוה, עוצמת המנוע, המתלים המשככים כל זעזוע, מאפשרים ירידה בטוחה מן האספלט אל שבילי העפר המובילים למעיינות ולחורשות, בדיוק כפי שלקוחות ה -01 יצפו מהרכב הגדול הזה, מבלי לחשוש לתוצאות.

כמובן שעל הכביש כל ההנאות שהוזכרו לעיל יבואו לידי ביטוי מוחצן אף יותר.

 

ה- LYNK&C0 מגיע אל אולמות התצוגה ברמת אבזר אחת כוללת.

השבדים מאמינים כי החבילה הכוללת מעניקה את כלל הצרכים של הלקוחות, שלא ידרשו לתוספות ואופציות מעבר להיצע המכובד הקיים ברכב.

מה שיש זה מה שצריך, ומה שצריך הוא הטוב ביותר.

 


ירון הולנדר (עודי ומושיק)

יוני 2023

01 LYNK&C0

 

מנוע בנזין 1.5 ליטר 180 כ"ס.

מומנט 43 קג"מ.

הספק (משולב) 262 כ"ס

טווח חשמלי עד 75 ק"מ.

אחריות 4 שנים, לסוללה 8 שנים 150,000 ק"מ.

צריכת דלק (במבחן) 1:/15.3 ק"מ/ל' (לא משקף נתון אמיתי לאורך זמן).

מחיר: 235,000 ש"ח

 


 





גן לאומי בית אלפא

הגן היפני

עין גל

עין ארנון

עין נזם

עין מודע

עין מגדל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל