יום ראשון, 9 ביולי 2023

עד כמה תרד נמוך בשביל אהבה?

 


פרולוג.

מעטות הן הפעמים, אם בכלל, בהן חייו של זה שמקבל רכבים חדשים למבחן דרכים, שנרשמת התרגשות וציפייה מרגע קבלת האישור, ועד לרגע בו מונח ישבנו על כיסא נמוך והדוק במיוחד.

ולמען הגדלת הריגוש גם דאג מי שדאג להזכיר לי כי הפעם לרגל שמאל יהיה שימוש מעשי, ולא רק כמדרך הנותן קונטרה.

הייתכן כי לפנינו רכב שאינו חשמלי, אינו סיני ואף אינו מצויד בממסרת אוטומטית להעברת ההילוכים??

 


בחמישי האחרון נפגשתי בצהריים פנים אל פנים עם הכחולה המהממת הזאת שעמיתי העיתונאים כבר חרכו בחברתה לא מעט כבישים, ועתה היא עומדת לרשותי לסוף שבוע ארוך.

באולם התצוגה הייתה גם אחת באדום לוהט, ומזלי הוא שאני לא מאלו הצריכים להתלבט, שכן הבחירה במצב הזה מאד בעייתית.

אני לא מתכוון לישון הרבה, ואני מניח שגם לא תראי הרבה בבית בימים הללו, הודעתי מראש לזוגתי הנצחית.

יש כאן מישהי שתיקח את הלב שלי, אבל רק ליומיים.

ידעתי כבר לאן אני רוצה לקחת אותה, וידעתי גם מי יבוא איתי לחלוק בחוויה.



מי שרגיל למצוא ברכבי ספורט קלאסיים לפחות שני שעונים גדולים על לוח השעונים, אחד של המהירות ושני של מד סיבובי המנוע, ימצא כאן במרכז לוח השעונים עיגול אחד בלבד, צנוע יחסית, עם מד דיגיטלי בתחתיתו שמציין את הסל"ד, ובמרכזו מד המהירות.


אין כאן תאי אחסון כמעט, ומה שמוגדר מאחור כשני מושבים, יכילו במקרה הטוב שני גורים קטנים במיוחד של חתולים סיאמיים.

גם תא המטען לא יכיל הרבה מטען, לכן ברור, כי זאת לא מכונית לנסיעות ארוכות עם ציוד ומטען.



שני חיבורי USB  יספיקו גם להטעין טלפון אחד, וגם לחבר את השני אל אפליקציית אנדרואיד אוטו הבלתי נמנעת.

בצד השמאלי של השמשה הותקן מובילאיי, שחשבנו כי עבר זמנו מן העולם, אבל אם אנחנו בעניין של חזרה בזמן, (גיר ידני למי ששכח), הרי שמערכת בטיחות פאסיבית בהחלט משתלבת פה.

מובילאיי שבעיקר מצפצף





בינתיים עובר איתי נציג היבואן על מה שאני צריך לדעת, ובעיקר על אלו כפתורים רצוי שלא ללחוץ, (רמז, ביטול כל הבקרות והמגננות המכניות שישמרו על בטיחותי בימים הקרובים), מספר לי כי העלמה הכחולה שותה אך ורק שמפניית אוקטן 98 מובחרת, ושולח אותי לדרכי.

"על אלו, אל תלחץ"

על מנת להתניע את הסובארו נדרשת פעולה משולבת של שתי הרגליים שילחצו (בו זמנית) על הבלם והמצמד, ורק אז ניתן להעיר את הענק.

לפחות כבר אין צורך במפתח אלא רק שימוש בכפתור התנעה, כמקובל.

מנוע הבוקסר מתעורר בחרחור חינני, יש מי שיגדירו זאת כגרגור בשרני, ולא כל כך משנה איך זה יוגדר, כל עוד זה נשמע אחרת מכל מנוע שביקר אצלי בחודשים האחרונים.

לחיצה על דוושת שמאל עמוק ככל האפשר, שילוב להילוך ראשון ושחרור איטי של הרגל, על מנת להתחיל לזוז.

שחרור מהיר מידי יכבה את המנוע לקול צחוקם של הנוכחים.

לך תסביר להם שזו רק החלודה, ושריר השוק השמאלי שהתכווץ עם השנים.

הישיבה כאן נמוכה. נמוכה מאד.

כמה נמוכה?

אם נשתמש בפארפרזה מוכרת, אוכל לומר כי מנקודת המבט שלי אני יכול לראות לרכב שלפני את השחור באגזוז.



היות והרכב הזה הוא בעיקר מסע אל הזיכרונות מצאתי את עצמי נובר במקומות בהם ביקרתי ויתאימו ביותר לחוויה שארצה לזכור מכאן והלאה, ולכן ביום שישי, מוקדם בבוקר יצאתי למצוא את אותם מקומות.

אוגוסט 1978. אני כמה ימים בצבא, נמצא בגיבוש לקורס חובלים.

מגיעים מוקדם בבוקר אל צומת אורן (כביש 721), ומתחילים מסע ארוך שעולה את כל ההר, עם אלונקות כבדות ומשימות שונות בדרך, כאשר בפסגה, על הכביש המוביל מהאוניברסיטה לעוספייא, פנינו שמאלה וימינה וירדנו למטה עד נשר.

אוגוסט. אמצע היום.




היה חם ברמות של השאול. הנעליים היו חדשות, ומדי הצבא כבדים ומעיקים.

ואז, הבטחתי לעצמי, כי יום אחד אבוא לכאן כדי לנקום, ולא ברגל.

הייתי כאן כבר מספר פעמים, אבל הנקמה הכי מתוקה הגיעה היום.

לקח לה קצת זמן. ואין כמו הזמן כדי להעצים את התחושה.

איזה כביש מענג לנסיעה במכונית כזאת, בעיקר המקטע היורד לנשר.

אבל, כיף גדול צריך למשוך ולא לסיים בבת אחת את כולו, לכן המשכתי עד עכו, כי לא רק הלב צריך להתמלא, אלא גם הבטן המקרקרת בסל"ד נמוך.



העמדתי את הכחולה, בחניון מוצל, שתמשוך מבטי סקרנים ואת עצמי לקחת אל סמטאות השוק המהולים בריחות קטורת, מאפים חמים ודגים טריים שנשלו מהים.


כאן נמצא חומוס סעיד, שנמצא אצלי במקום השני של פסגת החומוס בישראל, ואין ביקור בעכו שלם ללא ביקור נימוסין,  וכמה שתתאמץ לא תצליח להוציא יותר מ-20 שקלים.




המשאוושה מוגשת חמה, טובלת בים שמן זית, עם כדורי פלאפל בצד, חמוצים וקנקן מים קרים. לקינוח מקבלים כוס תה מתוק שנתן פיניש לארוחה שתשב שעות, ומחליק את כל העיסה הזאת למקומה הטבעי.

עכשיו אפשר לטייל רגוע.

על כביש 8993 המופלא בעליות לכיוון פארק אידמית קל לדמיין את עצמך כמשתתף פעיל בסרט של ג'יימס בונד, במרדף מהיר בכביש הררי מתפתל.

בסיבובים החדים במקום ללחוץ על הבלמים להאט, אתה מוצא את עצמך לוחץ על דוושת הגז ומאפשר לפיזיקה לעבוד.

מרכז כובד נמוך, חלוקת משקל, צמיגים רחבים, גיר גמיש והגה חד ומדויק עושים פשוט שמח בלב.

חו"ל זה פה ממש ממול

הסובארו הזאת דבוקה לאספלט, ואם לא תתעקש לעשות לה מעשה מגונה, כנראה גם לא תצליח להוציא אותה משלוותה.



תגיע לפנייה הדוקה בהילוך רביעי, כנס לפנייה, תוריד לשלישי, תלחץ על הגז, וביציאה תשלב שוב לרביעי, חמישי ושישי, וחוזר חלילה.

(צריך לשים לב ללחוץ חזק על דוושת שמאל ולשחרר לאט על מנת להחליק את תגובת הרכב).

הסיבובים החדים לוקחים את הלב שלי לגבהים ששכחתי שהם קיימים.

הערה חשובה- אל תגיעו לכאן עם המכונית הזאת עם כאלו שישביתו לכם את שמחת החיים.

לעצירת התאוששות קצרה נכנסתי אל פארק אידמית, ומהחנייה, על השביל המונגש ירדתי עד מערת קשת.




"... המערה היא בעצם קשת ענקית תלויה, ותחתיה תהום. בעבר הייתה המערה סגורה כמעט מכל עבריה, עד שתהפוכות גיאולוגיות חשפו את פתחה הדרומי, התמוטטות פערה את תקרתה, וכל מה שנותר הוא קשת סלע הנישאת לעדות עד היום. אם תהיו בשקט ותשבו בסבלנות, תוכלו לראות בתחתית המערה שפני סלע מגיחים ממאורותיהם... בהגיעכם למערת קשת לא תפספסו את הנוף המדהים. אתם תזכו לתצפית מרשימה הנפרשת עד לים התיכון ורכס הכרמל..."

מערת קשת

לא פעם ולא פעמיים כבר הייתי כאן, אך היום הראות לא במיטבה, והנוף נותר עכור במקצת.

חזרתי אל כביש העינוגים על מנת להגיע אל הנקודה הבאה במסעי.

 


אביב 1979, נשלחנו לאבטח את מושב שתולה ששכן אז בצמידות לקו הגבול עם לבנון. מעבר לגדר הרעועה היה צבא דרום לבנון (צד"ל),  ששמר על כל הגזרה, ומה שנדרש מאתנו החיילים זה להיות 5 שעות בכל לילה על מגדל תצפית אפל, ועוד כמה שעות במחסום יומי על הכביש.

מעבר לגדודי זבובים ענקיים לא נרשמה כאן אף פעולה נגד כוחותינו.



היום בשתולה, ליד קירות מדברים יש דוכן קפה ופיתויים, אני משוחח עם צביקה משתולה, שמראה לי את המתחם המוצל והזולה החביבה, המאפשרת הורדת הדופק לאחר העליות והסיבובים שהעלו לי את הלחץ בסעפת היניקה.


"... קירות מדברים הוא פרויקט ענק ומיוחד מאוד של יצירת אמנות בצורת ציורי גרפיטי על החומה המגנה שלנו בגבול הצפון, בחלקו המזרחי של הישוב שתולה. למי שלא מכיר נספר שבגבול הצפוני של ישראל הוקמה חומת בטון בגובה של 4 מטרים ואורכה כ-200 מטר במטרה להגן על הגבול. החומה נמצאת בסמוך למקום חטיפתם של אודי גולדווסר ז”ל ואלדד רגב ז”ל, אותה חטיפה שהחלה את מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

מדובר בפרויקט שבאמצעותו הפכה החומה המאיימת למיצג ענק שמטרתו להעביר מסרים חיוביים ובטחון לתושבי הישוב..."

קירות מדברים



מכאן בחזרה למרכז, רק על מנת לצבור כמה שעות שינה ומנוחה לקראת יום המחר שיתחיל מוקדם, על מנת לאסוף חוויות רבות ככל האפשר.

על הכביש המהיר, הישר, ה-BRZ  פחות מרגשת. נכון, היא יכולה להגיע למהירויות העלולות להשבית לך את רישיון הנהיגה לזמן ארוך, המנוע שמרגש אותך  בשינויי הילוכים תכופים, נשמע פחות קשוח בקו הישר, ורק האצות מהירות לצרכי עקיפה מזכירות לרגע עד כמה אפשר להתהפך עם התחושות בשבריר של רגע.

 


אם הייתי צריך להסתפק רק ביום אחד הרי שיום האתמול מילא לי מכסה של עינוגים, אך מאחר ועומד לרשותי יום נוסף נחפש כאלו גם בצדה האחר של המדינה.

הזמנתי את אפרת, שותפה וותיקה למסעות רבים, שמזמן לא טיילנו יחד, להצטרף לחוויה.

אמרתי לה כהקדמה כי מה שיותר כחול יותר עמוק, ושתביא איתה בגד ים ומגבת, כדי שנצלול יחדיו.

שבת מוקדם בבוקר, הכבישים ריקים כמעט לגמריי, בזמן שאנשים נורמליים עוברים בין חלום שש לשבע, אני מעביר הילוכים ביד ימין,  ומשייט בנינוחות על הכביש המהיר.





בגן הלאומי ממשית (ליד דימונה), הפקח בכניסה משפשף עיניים טרוטות, מהזוג המוזר הזה שפותח לו את הבוקר באתר.

"...ממשית, עיר נבטית קדומה משמעותית ביותר בנגב.  בתקופתה שימשה כנקודת מעבר מרכזית לסחורות מאזור ירדן ועד ירושלים. הנבטים היו עם שהתגורר באזור הנגב במאה הראשונה לפנה"ס.





הנבטים היו עם של סוחרים וזה "היה בדם שלהם".מעבר למסחר, באזור המדבר, בו עסקו באופן אינטנסיבי, הם גם עסקו בחקלאות. מקורם של הנבטים בחצי הערב,  עם של שבטים שהגיע לישראל. עיקר המסחר שלהם היה במוצרים כגון :בשמים ,בדים ותבלינים.שבו בדמיונכם שיירות גמלים עושות את דרכן במדבר הלוהט שעל גביהם נישאים נבטים, עוטים לראשיהם כאפיות וביגוד שלם כנגד השמש. על "דרך הבשמים" הידועה מסעותיהם נמשכו ימים ארוכים במדבר הצחיח.

הדבר המעניין הוא שהנבטים חיו בתקופה הרומית והם למעשה עסקו בסחר של מור ולבונה שבתקופה ההיא היו מצרך מבוקש(סוג של בשמים).

גן לאומי ממשית הוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמי. עד היום נותרו שרידים מרשימים מהעיר הנבטית אשר שגשגה כעיר מסחר שוקקת חיים..."

גן לאומי ממשית

בשעה מוקדמת של היום, השמש כבר דופקת חזק על הראש, ולאחר שיטוט של כשעה, ועם תחושת מיצוי המשכנו הלאה.

פחות מחצי שעה נסיעה משם כבר פנינו על כביש 90 בצומת הערבה, שמאלה, (ימינה זה עד אילת), ופנייה הראשונה ימינה, פנינו לכיוון מושב נאות הכיכר.

באמצע הדרך בצד שמאל נמצא מעיין חביב.



עין פלוטית הוא בריכה קטנטנה של מים צלולים, מלאה דגיגונים שחורים, בצל עצי תמר.

מישהו בנה כאן זולה חמודה עם ספסל לשבת בצל המעיין.

המים נעימים ומגיעים עד גובה מותניים, אבל זבובים ויתושים מעיבים על חדוות הטבילה.

לא נורא, אמרתי, נתנחם תיכף במים אחרים.

המשך הכביש מוביל לשניים מהישובים הכי מבודדים בישראל, ועדיין יש מספיק אנשים שבחרו להתגורר כאן, ורבים הבאים לבקר.

בכניסה, לאחר המחסום, נמצא פארק אקולוגי נחל אמציהו.



"... בכניסה לישובים נאות הכיכר ועין תמר נמצאת פינת החמד בה תוכלו להתקרר בצל הדקלים, סככת ההתכנסויות ופרגולת העץ ולהתרענן בשכשוכיות המים הצוננות.

הפארק הוקם בשנת 2014 ובו ממוקם מונומנט מיוחד: שתי אבנים, האחת מים המלח, המקום הנמוך בעולם והשנייה מהאוורסט, המקום הגבוה בעולם.

האבנים הוצבו גם בפארק וגם בשמורת האוורסט כאות לידידות בין העמים ולקשר בין הנקודה הגבוהה לנמוכה..."

פארק אקולוגי נחל אמציהו

אותן שכשוכיות הן בריכות מים מלאכותיות ורדודות הנמתחות לאורך של כ-200 מטר.

לא ממש עמוס כאן, וכך ניתן לרבוץ כג'מוס במים, ולבקש ממי שנמצא בחוץ שיביא את הבירה שהבאנו, או כל דבר שנזדקק מבלי לצאת מהמים.

ממכר בשנייה.

צילום פנורמי 360 מעלות (פרוש)


אבל לא הגענו עד לכאן רק בשביל לרבוץ במים. נכון?

יש עוד מקומות רטובים בהמשך הדרך,

וכך, לאחר שקצת התרעננו, חזרנו והתיישבנו הכי קרוב לכביש, שילבנו לראשון ושני, ופנינו על כביש 90 צפונה.

נחל בוקק, שנמצא מעל מתחם המלונות, התוססים, עובר בימים אלו מהלך של בניית כניסה מוסדרת של רשות שמורות הטבע והגנים, בינתיים ניתן להיכנס אל הערוץ המוצל ללא כל בעיה או תשלום, ומיעוט הפסולת בה נתקלנו במהלך הצעידה בערוץ מלמד אולי (בתקווה) על היפוך מגמה מכוערת.

יתכן כי כניסת רשות לתוך הטבע תמנע כליל את התופעה, אך שום דבר לא יכול לכער את יופיו של המקום, בו ניתן לדשדש בהתחלה במים זורמים על חלוקי נחל קטנים, וככל שמעמיקים אל לב הערוץ הזרימה הופכת חזקה יותר.


במקום מסוים בנחל מצאנו אמבטיה טבעית מוצללת כולה מהסלע המגונן מקרני השמש, המספיקה די מקום לזוג, ברביצה נינוחה במים הנעימים.




מכאן באמת כבר אין חשק לצאת, אבל היות ודרך רבה לפנינו גם מכאן ידענו לחתוך.

כביש 31 העולה מים המלח לערד הוא אחד הכבישים הכי כיפיים בישראל, אם אתה מגיע עם הרכב "הנכון".

וזה שעמנו עונה להגדרה, אבל אנשים רעי לב הנוהגים בקוביות מתכת משפחתיות עולים בכביש זה בשיירה מתונה ואיטית שלא מאפשרת ללב שלי לצאת בריקוד פרוע.

60-70 קמ"ש ללא ריגושים הם לא מה שאני מחפש ברגעים כאלה.

מזל שבקצה העוגה יש דובדבן, עליו נשחית את כל מה שצברנו במעלה ההר.


מנחת ערד, הוא מסלול המראה נטוש עליו טסים בעיקר בדואים מהסביבה, אבל מאפשר לשחרר כל גרם עצבים, ובאפשרות (זהירה), לקחת סיכונים מחושבים של סיבובים צמודים ותאוצות מהירות.

חבל שלסובארו הזאת אין כנפיים כי ללא ספק היינו ממריאים.

 

הכתבה על ה - brz  היא מסוג הכתבות הכותבות את עצמן תוך כדי המבחן, זוהי מכונה מוכוונת ריגושים, וכשיש כאלו הם כמעיין המתפרץ.

הכי בסיסי, והכי כיף, ושזה לא יגמר לעולם.

 

820 ק"מ ביליתי איתה ביומיים משותפים. אם זה לא היה פאן מתמשך כנראה שזה לא היה בכלל.

כבר מזמן לא נהניתי ככה.

יש מהירות ממנה, יש חזקות ממנה, יש יקרות ממנה.

אבל, אין אף אחת כמותה.

 


בחניונים הבחנתי במבטי קנאה של גברים נשואים המתניידים בקופסה משפחתית, וליבם יוצא מתשוקה.

לאחר מעשה אני לגמריי יכול להבין אותם.

 

אפילוג

קיץ 2014

ביציאה מטרמינל שדה התעופה במילנו עמד מוביל, ועליו מכונית למבורגיני צהובה, מדהימה.

איזה אוטו יפה אמרתי לנהג.

לא יפה בכלל, הוא ענה לי בזעף.

למה? שאלתי.

כי זה לא שלי, הוא ענה.

ככה בדיוק זה עם הסובארו הזאת.

 


ירון הולנדר (ואפרת)

יולי 2023


סובארו BRZ.

Premium MT Final Edition

מנוע 2.4 ל.'

הספק 228 כ"ס.

מומנט 25.5 קג"מ.

צריכת דלק (במבחן) 1:10.5 ק"מ/ל'.

מחיר: 233,475 ₪.

 






כביש 721.

שוק עכו.

חומוס סעיד.

כביש 8993.

פארק אידמית.

מערת קשת.

קירות מדברים, שתולה.

 

גן לאומי ממשית.

עין פלוטית.

פארק אקולוגי נחל אמציהו.

נחל בוקק.

כביש 31.

מנחת ערד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל