יום ראשון, 3 במרץ 2024

אי טי חבר מעולם אחר.

 


בבוקר התקשרו לשאול אם ארצה להכיר את זו שעלתה בחשאי, וכבר עושה גלים גבוהים בבריכת הפרמיום הצפופה.

בתור אחד שלא בוחל, ויום אחד נוסע באבארט עצבנית בכבישים מפותלים, ולמחרת בהיילקס קשוח בין סלעים, הרי שיש מקום גם לניו, שתפתיע אותי בבוקרו של יום.

מי מכיר את הסמל הזה?

במרכז המסירה היפהפה והמושקע של פורד במושב ניר צבי, לצד אקסמפלרים מגירי ריר שממתינים לתורם, מחכה לי חבר מעולם אחר, ברור שהוא כזה אם קוראים לו אי טי, לא?



וכמו כאלו המגיעים מעולמות רחוקים גם זה נראה אחרת מכל דבר אחר.

ראשית תופס אותך הצבע הזה (אחד מתוך תשע אפשרויות),  שהיצרן קורא לו SUNBATHE YELLOW (תוספת מחיר ב-7,000 שקל), שמבדיל אותו מכל מה שיעמוד בחניון עצום כמו של דיסנילנד, למשל.


ואם כבר נגעתי בעולם הפנטזיה והשעשועים הרי שמרגע שנפתחת הדלת אתה נחשף גם לזה וגם לזה, אבל להבדיל מהמקום ההוא, כאן מגרש המשחקים למבוגרים בלבד, וכאלה שממונם בידם, שכן דגם זה שמחירו מתחיל ב-344 אלף ש"ח, צומח ועולה עם רמת הגימור ונפח הסוללה, והצהוב הזה המונח מולי כבר מתהדר בסכום של 436 אלף ש"ח, שזה סכום, איך נאמר בעדינות? הרבה כסף למוצר פחות מוכר, ואם מישהו דורש סכום כזה חלה עלי (ועליו) חובת ההוכחה להבחין על מה ולמה.


העיצוב החיצוני של החמש הזאת המוגדרת בקטגוריה של ספורט סדאן, הוא מסוג העיצובים שקשה להתעלם מהם, ובמשך כל סוף השבוע, בין אם עמדתי ובין אם נסעתי בכבישים, ראיתי את המבטים הסקרניים.

כאשר הרכב עמד, ניגשו ושאלו מה זה הרכב הזה, ושמעתי בעקיפין מישהי שאמרה שזו למבורגיני, אז או שהיא אינה מבינה ומבדילה, או שמבחינתה זה כל כך רחוק ומיוחד שזה כנראה איזה מותג על.

כך או כך נרשמה מחמאה.


"מתכנני הרכב השקיעו בטכנולוגיות הקצה המתקדמות ביותר, כל זאת תוך מחשבה על הסביבה.

למשל, בסיס ייצור מערכת ההנעה החשמלית מציע פתרונות הנעה חכמים בעזרת חדשנות טכנולוגית מרשימה וייצור מתקדם המספק למשתמשים פתרונות ידידותיים יותר לסביבה, יעילים ואמינים". (מתוך קטלוג החברה).

 

כבר ממגע ראשון של ישבני על מושב העור הרך מרגישים שמישהו שם ליבו לפרטים הקטנים, ומה שתופס את העין ממש מיד, הוא כדור שחור במרכז הדשבורד, שיש לו עיניים מצוירות, מסתובב על צירו, ותולה בך מבט סקרן.

תכירו- NOMI

זאת נומי (NOMI), העוזרת האישית, אומר לי זה שמוסר לי את הרכב, וכמו אחיותיה למגזר היא אמורה לפתור לי בעיות קיומיות שאני טרם יודע עליהן.

הזניחות שבהן היא הפעלת רדיו, שינויי עוצמת שמע, הפעלה וכיבוי של מזגן, ויתכן שנגלה במהלך הסופ"ש עוד הפתעות.



ביום שהן ידעו לקפל כביסה, להכין קפה וסלט לצהרים,  מעמדה של זוגתי הנצחית עלול להיות בסכנה, עד אז הן בבחינת גימיק נחמד.

אבל לא על אלו משלמים כל כך הרבה כסף, וכן, כסף היא מילת מפתח שאין להתבייש בקיומה, שכן הבעלים המאושרים הם אלו שלא מתביישים במה שיש להם, ושמחים לחלוק זאת עם כל העולם.

 



ה-ET5 הזה מגיע כאמור עם סוללה גדולה בנפח 100 קווט"ש ממנה בוקעים 489 כוחות סוס, שיעיפו אותו למאה קמ"ש תוך 4 שניות מעמידה מוחלטת, ועד מרחק של 583 ק"מ מכובדים.

כפי שציינתי הרכב הבסיסי עולה פחות, שכן גם הסוללה שלו צנומה יותר ומכילה 75 קווט"ש "בלבד".

 

כמו כן, רכב המבחן מגיע עם צמיגים גדולים במידת 20 אינצ' שמוסיפים למחיר, אבל מפחיתים מטווח הנסיעה כ-50 ק"מ, שזה לא מעט בשביל אינצ' אחד בקוטר חישוק הצמיג, אבל צמיגים גדולים לעיתים עושים את ההבדל באפקט ההגעה, ותכל'ס הבדל בין 530 ל-580 ק"מ הם זניחים בהנחה שאף אדם שפוי וממוצע נוסע כל יום טווחים שכאלה.

 


כמובן שכל זה הוא רק פתיח לשלל פיצ'רים (שהסינים אוהבים להפתיע איתם) כמו בישום אוטומטי בשלושה גווני ריח, וו גרירה נשלף ומתקפל, גג פנורמי עצום, אוורור ועיסוי במושבים, ושלל מערכות בטיחות ומצלמות שישמרו על בטיחות הנוסעים.

יש כאן גם מערכת סיוע בחניה שלא הספקתי לבחון את יעילותה, אבל אני מעריך שכמו כל שאר המערכות גם זו מתפקדת ביעילות רבה.

למען חווית המשתמשים מותקנת ברכב מערכת קול תוצרת Immersive sound system הכוללת 23 רמקולים.

ואיך זה נשמע?

כמו שעשרים ושלושה רמקולים בתוך חלל לא גדול צריכים להישמע.

תבחרו מקור לצליל נקי ותהנו מהרגע הראשון. פשוט חוויה של אולם קונצרטים.

מרחק סרנים של 2,88 מ' מבטיח מראש כי מי שישב מאחור ייהנה ממרווח מכובד ונוח.

שורת מושבים זו גם ניתנת לקיפול במידת הצורך להגדלת תא המטען.

על גלגל ההגה שני מתגים ולחצני למעלה למטה ימינה ושמאלה שמתפקדים ברגיל כאחראים על הווליום ודילוג בין שירים ותחנות בצד האחד, ומערכת קלה לתפעול של בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על מרחק, ברגיל, ועוד שימושים בזמן עמידה כמו כיוון מראות, ועוד.

 


לרכב אין כפתור התנעה, ומרגע שנשלפו ידיות הדלתות ממקומן הרכב מוכן לתזוזה.

חגור שלב וסע.

האנדרואיד אוטו מתממשק מיידית באופן אלחוטי ואפשר לצאת לטיסה בגובה נמוך.

 

היה מנוע?

עומדים לפני יומיים שלמים להתוודע אל כל מה שהניו יכול להציע לכן בהתאם גם בחרתי שלל כבישים ונופים שישפיעו בעיקר על הצילומים, אבל גם יתנו לי תובנות על החתיכה הבלונדינית שאיתי.



יום שישי, וועדת התרבות בראשות חברתנו המסורה סמדר שולחת אותנו להיפגש סמוך ליער המלאכים שחריה שנמצא בקרבת קריית גת.

הדרך לשם בעיקרה על כביש 6 המהיר, בו אני מקבע את המהירות באמצעות אצבע ואגודל יד שמאל, ומשייט בנינוחות בדרכנו דרומה.

מערכות הבטיחות מבטיחות נסיעה שקטה ובטוחה, וזה הזמן בו ניתן להתקיל את NOMI בשלל ניסויים לבחון את יעילותה, כמו פקודה להדלקת אורות הדרך, או הפעלת מוזיקה (ספוטיפיי או רדיו), היא יודעת לספר בדיחות לא מצחיקות ועדכונים על מזג האוויר.

בזמן ניגון מוזיקה היא משנה הבעות ואף מתנועעת לפי הקצב.

גימיק, ותו לא.

סמוך ליער המלאכים מצד ימין של כביש 34 יש מפרץ חניה ולצידו כבר מצטופפים רכבים רבים, מהם יוצאים המוני מטיילים לחזות בפריחות עצי השקד היפהפייה.




צילמנו והתלהבנו את הגרסה הישראלית לפריחת הדובדבן היפנית, חצינו את הכביש וטיפסנו בכביש הצר אל מעלה יער המלאכים, אל בית היערן.

גם תצפית זו סגורה לביקורי קהל בשל כסת"ח של קק"ל שמעדיף לסגור אטרקציה במקום לטפח אותה, ולשקם את הקיים למען הבטיחות, וחבל.

פה, מסביב לפסגה ישנם מרבדים של פריחת רקפות, מרבית המטיילים באתר מחפשים כלניות אדומות שמעמדן משום מה רם משאר הפרחים, ולא ברור מדוע.

לאחר שצעדנו כאן ושם, הצעתי בתור ידען ומכיר, לכל חברי הקבוצה לדלג איתי אל יעד קרוב.

מרבית הנוכחים לא ביקרו מעודם בתל לכיש, ועל כן נהנו שבעתיים מחדוות הגילוי והלימוד על חשיבות התל בהיסטוריה המקומית.




"... העיר לכיש החלה את דרכה עוד בתקופה הניאוליתית. בערך 10,000 לפני הספירה הנוצרית. העיר חרבה מספר פעמים במהלך ההיסטוריה המקראית. אחד החורבנים הגדולים שלה היו בימי בית ראשון (ב 586 לפנה"ס). עוד אזכור לחורבנה של העיר היה בתקופתו של יהושוע בן נון. אשר עבר באזור במהלך מסע כיבושיו בארץ ישראל הקדומה.




אדם נוסף שהיה למעשה מלך יהודה הראשון. הוא רחבעם אשר טיפח ובנה את העיר  ובנה בה ארמון (שרידיו מוצגים באתר). בתקופת שלטונו 928 לפנה"ס, מאוחר יותר באזור 700 לפני הספירה הגיע לכאן סנחריב מלך אשור, הוא בא כעוס, לאחר שהמלך חזקיהו המרה את פיו אחרי כשלונו המוחץ בכיבוש ירושלים. סנחריב בנה סוללת עפר מעל חומת העיר, הוא הציב עליה את איילי המלחמה (כלי ניגוח לפריצת חומות) שלו, אשר ניתצו וחדרו את שערי העיר ובכך טבע את שמו בהיסטוריה כמלך האשורי שהצליח לחדור את העיר לכיש המבוצרת..."

תל לכיש

לשמחת המבקרים נצפו כאן לא מעט כלניות אדומות, וועדת התרבות סימנה וי נוסף להצלחת היום.

הצעתי לקבוצה להמשיך ולהצטרף אלי ולהגיע למקום המוכר למתי מעט.

היות וזהו יום שישי ניתן להיכנס בשערי מושב אמציה (סגור בשבתות).

מיד לאחר שנכנסים לישוב פונים ימינה להרחבה שדייריה הגיעו מגוש קטיף ועל כן נקרא המקום כרמי קטיף.



במהלך פיתוח היושב התגלתה מערכת מערות בסלע הגיר, הדומות למערכת המערות של בית גוברין הנמצאת לא רחוק מכאן.

האתר המצוי בלב שכונת מגורים מוקף גדר, ולצערנו, היום השער היה נעול עקב עבודות שיקום המבטיחות שהאתר יהיה נגיש ובטוח יותר לביקורים בקרוב.

תושב מקומי שולח אותנו אל מערכת מחילות נוספת שאף היא נחשפה בפיתוח, ואף זאת עוברת כרגע עבודות פיתוח מטעם רשות העתיקות למען בטיחות מטיילי העתיד. שתי דקות הליכה משם, ואנחנו ממשיכים לפי ההמלצה אל מעלה הגבעה, כאן, סביב גדר (שער פתוח) נחשפה "הווילה". מבנה גדול ששרידיו מעידים על בית עם חדרים רבים, פסיפסים מכוסים, מקווה מים ואף בית רחצה קדום.





הווילה

כשיסתיימו העבודות מן הסתם תהווה הווילה הזאת אטרקציה תיירותית.

יום נינוח ונעים עבר עלינו, והניו שעמנו לא סתרה ולו לרגע את אותה הרגשה.

רכב נוח שלוקח אותך לכל מקום בכיף גדול.

חזרנו למרכז והתחברנו לצינור עבה שייתן לי מחר יום רגוע לאתגר רחוק יותר.

 




הצעתי לאפרת, שותפתי הוותיקה להצטרף אלי, ועם שחר כבר התייצבתי בביתה, ויצאנו לדרך ארוכה, לחפש מקומות שבעיקר יפתיעו אותנו.

את העצירה הראשונה בטיול היום אנו מבצעים במצוקי דרגות.

כאן יש בית קפה (מצוקי בר, שמו), עם נוף מדהים של חופי ים המלח ובולעניו, ועמדת טעינה (איטית יחסית), שמחזירה לרכב אלקטרונים בזמן שאנחנו שותים את הנוף ונהנים מהקפה.

בשעה זו של הבוקר הומה הקפה מחבורת אופנוענים גדולה, מטיילי שבת, ואורחי הצימרים שמעבירים כאן סופ"ש מדברי.

זהו מקום תוסס עם אווירה מיוחדת ועליזה.

מצוקי בר





בירידה ממצוקי דרגות, הניו מחזירה לעצמה עוד 8 ק"מ לטווח.

מטרת העל של טיול היום הוא בעקבות פניני ים המלח, שניתן למצוא באזור ספציפי בים המלח, מול קיבוץ עין גדי, בשטח מרובה בולענים ותופעות גיאולוגיות מעניינות ומסוכנות.

הרשתות החברתיות מלאות בסרטוני מטיילים שהגיעו לאתר והדליקו את דמיוני.

בצדו המזרחי של כביש 90 יש פתח ירידה לכביש אספלט ישן בו ניתן להשאיר את הרכב במקום בטוח, וממנו לרדת לחופים.




יש להיזהר בכביש הכניסה, מירידה לשוליים, שכן במקטע זה יש מדרגה גבוהה מידי שירידה ממנה עלולה לגרום לנזק לרכב.

היות ולפנינו כבר חנו עשרות רכבים הבנו כי הגענו למקום הנכון.

בחרנו לצעוד בנתיב ברור עליו צעדו אחרים לפנינו ולא לחפש הפתעות שיש בהן סיכון.

האדמה מחורצת בחריצים עמוקים, וחלקים ממנה רכה במיוחד בדריכה, או בעלת קרום מלח שאין לדעת מה יש (או אין) תחתיו.



בדרכנו נתקלנו בערוץ עמוק ומחורץ בו זורמים מים חמים בעלי אחוז גופרית גבוה (לפי הריח החזק). מטיילים אחרים בחרו לרדת ולרבוץ בהם, אנחנו המשכנו אל קו המים.


המים כאן צלולים להדהים ובעלי צבע טורקיז מהפנט.

גבישי מלח גדולים בשלל צורות ואדמה בגווני חום משתנים מעניקים למקום מראה פסיכדלי.



זו שאיתי מצאה את הפנינים האבודות, בשעה שאני הייתי עסוק בצילומים משלל זוויות אפשריות.

מזג האוויר המושלם שאינו חם מידי ולא אפור מידי מאפשר שהיה ובהייה אינסופית שכן לא משעמם כאן בכלל.


מי שבוחר יכול לעשות מסלול בין בולענים שמימיהם בשלל צבעים, ומפרצים מרהיבים שהטבע מפסל בהם צורות.

אמליץ למגיעים להמשיך ולצעוד אך ורק בנתיבים בטוחים ולא לחפש צרות.

היות והודעתי לשותפתי כי בכוונתי להירטב היום הפניתי את הגה הניו הנעים למגע לכיוון צפון, ותוך שלוש דקות נסיעה (בערך) הגענו לנחל ערוגות.

איזו הפתעה נעימה.



"... המסלול המעגלי בנחל ערוגות עובר בשמורת עין גדי, משמורות הטבע היפות והמיוחדות ביותר בישראל.





לאורך המסלול פוגשים חיות בר כמו יעלים ושפני סלע, נהנים מנוף מדברי מרתק וקסום, משכשכים במים קרירים ונעימים וזוכים לעיסוי טבעי תחת המפל... מסלול הכחול עובר בערוץ הנחל, חלקו מחייב צעידה במים רדודים לכן יש להצטייד בהתאם... מעבר לטבע המרתק והמרשים  שיש בנחל ערוגות במקום גם תיעוד להיסטוריה אנושית קדומה וממושכת, לאורך המסלול ניתן לראות שרידים של אמות מים ומדרגות חקלאיות מתקופות קדומות...."

נחל ערוגות

לדעתי, בפעם הקודמת הייתי כאן לפני עשרות שנים, כשהמסלול היה טבעי ופראי יותר, כיום רשות הטבע והגנים הכשירה מסלול עביר למשפחות עם ילדים שמוביל אל הערוץ היפהפה בו זורמים מים קרירים במיוחד עד למפל שילדים שלא קר להם יכולים להגלץ' עליו בחדווה.

מכאן ואילך המסלול חסום למעבר, ואני לא יודע אם באופן זמני או קבוע, אבל כך או כך זהו מסלול קליל של עשר עד חמש עשרה דקות הליכה לכל כיוון, ולדעתנו המשותפת זהו מינון מדויק ומספק.


המסלול הזה שמחציתו חשופה לשמש ואין בה צל כלל, אבל מרגע בו פוגשים במים ויורדים אל הערוץ המסלול הופך בבת אחת למעניין וכיפי הרבה יותר. עומק המים המירבי לא עובר את גובה הברך של אדם בוגר, וככל שמתקרבים למפל הם קרים יותר.


אבל, כדי להחזיר את התחושה לגפיים שאיבדו, חזרנו לרכב ונסענו דרומה אל מלונות ים המלח בעין בוקק.

חוף עין בוקק, מהנעימים, היפים והמסודרים בארץ.

נכון, חייבים להפעיל פנגו בחניה (בכל יום), אבל אם על שהייה של כשעה וחצי שילמתי בסוף פחות מעשרה שקלים, הנזק לא משמעותי, וזול מכל דו"ח או גרירה.

כאן גם קינחנו בקציצה אמריקאית במסעדת רשת מהטובות יותר, ועל בטן מלאה אפשר לחזור דרך כביש ערד ים המלח, שאין כיפי ממנו כשאין תנועה.




היום התנועה זורמת במהירות סבירה כך שלא צריך לקחת סיכונים מיותרים בעקיפות לא ממש חיוניות, והניו הזאת מוכיחה (כשצריך) גם אם בחרתי במצב נהיגה קומפורט (בנוסף לחסכוני, מתואם, ספורט וספורט פלוס), כי הרכב יציב מאד בעליות עם פיתולים אותם ניתן לעבור במהירות גבוהה מהמומלץ כאשר הרכב דבוק לאספלט משל היה רכב ספורט קלאסי.

מרכז הכובד הנמוך, הצמיגים הרחבים והמנוע החזק נותנים לפיזיקה לתפקד הכי טוב, ולהוכיח כי ספורט סדאן זה לא רק הגדרה אלא ממש כיסוי להגדרה.

השמשה האחורית צרה מהמקובל, ולא רואים הרבה על הנעשה מאחור, אבל אם אתה (או את) מאלו הלוחצים חזק על הדוושה הימנית, מה איכפת לך מה מתרחש הרחק מאחור?

הניו הזאת מגיעה חמושה במערך מצלמות המקיף אותה מכל כיוון אפשרי (ולא ספרתי כמה אבל יש לא מעט), ומערכות הבטיחות כאמור שומרות מכל משמר ומכל איום סביבתי.

 


 

לצערי, עם כל התפריטים והמידע האפשרי חסרים נתוני צריכת חשמל ממוצעים, ישנו רק נתון למאה ק"מ האחרונים, ועל פיהם צרכתי לאחרונה 24.4 קווט"ש למאה ק"מ, בעוד היצרן מצהיר על 20.7. והאמת כפי הנראה היא אי שם בין המספרים כלומר ניתן לצפות ל-21-22 קווט"ש לכל מאה, שזה נתון יפה ומכובד שייתן טווח ריאלי שלא יפחת מ- 450 ק"מ.

הניו מפציצה בדגם הראשון שעמד לרשותי, ואם זהו הסטנדרט המוביל את שאר הדגמים יש לחברים בליגת הפרמיום ממה לחשוש שכן, הסינים באים להכות באמצעים טכנולוגים מרשימים למדי, במחירים תחרותיים ומפתים.


הניו מהירה מאד כאשר נמצאים ברמת נהיגה קומפורט, זריזה יותר במצב ספורט, ובמצב ספורט פלוס כל מגע עדין על דוושת הגז, מעיף את טיל השיוט הצהיב מעבר לכל רף חוקי בישראל בפסיקי שנייה.

זה שיכול ובוחר להשקיע מעל 400 אלף שקלים ברכב מיוחד שכזה ראוי שיבחר רחצה בשמש צהובה (כשם הצבע, כזכור), כי מהם שבעת אלפים שקלים (תוספת) אם לא בשביל להיות הכי מיוחד זוהר ובולט בשכונה??

 


 

ירון הולנדר (ואפרת)

מרץ 2024

5 NIO ET

רמת גימור eT5 100kWh Comfort pack 20

הנעה חשמלית כפולה.

הספק 489 כ"ס.

מומנט 71.3 קג"מ.

זינוק 0-100 קמ"ש 4 שניות.

נפח סוללה 100 קווט"ש.

טווח (יצרן, רכב מבחן) 532 ק"מ.

מחיר (רכב מבחן) 436,558 ₪.

 

 

 

 

 

 

יער המלאכים שחריה.

תל לכיש

מערות כרמי קטיף

 

מצוקי דרגות

חוף עין גדי

נחל ערוגות

חוף עין בוקק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל