יום חמישי, 28 ביולי 2022

אורה הכפולה

 


בחורף האחרון הבאתי הביתה למבחן את האיוניק 5 העתידנית, בגרסת הקצה של הדגם בעל המנוע החשמלי האחד, (מבחן דרכים לאיוניק 5 )חלף זמן ולארץ עלתה זו שיש לה צמד מנועים, אשר כל אחד מהם אחראי להנעת סרן גלגלים אחר, מה שיוצר כאן דגם חזק מאד, מהיר מאד, בטיחותי יותר, וכנראה קצת פחות חסכוני.

האם פער של 20 אלף שקל, לערך מצדיק את רגעי הריגוש?

יצאנו לבדוק, כמו שאומר אותו עיתונאי צפוני, הישארו איתנו.

להבדיל מחודש ינואר, אז מחיר ליטר דלק עמד על 6.2 שקל לליטר, לאחרונה עלה המחיר בעוד שני שקלים, (וגם ירד קצת בחזרה), ועדיין, מחיר הדלק היקר מחד, וריבוי הרכבים החשמליים ועמדות הטעינה, מאידך, מראות כי המהפכה החשמלית בעיצומה.



את המבחן הקודם סיימתי בהרבה מחמאות על העיצוב הנעים, חלל הנוסעים המרווח, והנוחות הרכה של הנסיעה, ברור כי כל אלו ממשיכים גם כאן, כי למעט הבדלי המנועים לא רואים בעין כל הבדל אחר.

אני אוחז בהגה העור הנעים והשמנמן בעל הצורה הקטומה, יודע כבר היכן לוחצים ועל מה. בורר מצב הנסיעה בין קדימה לאחור, נמצא מתחת להגה מימין, ואילו בורר סוגי הנהיגה בין החסכוני, הרגיל והספורטיבי נמצא בכפתור שחור עגול על ההגה משמאל.

כפתור שאחראי על מצב הרוח

לחיצה על כפתור זה, כמו שינוי עוצמת המיזוג (גם טמפרטורה וגם שינויי עוצמת המאוורר), משנים במיידית את הטווח המופיע על הצד בעשרות רבות של ק"מ.

לכן, היות ועל מיזוג אי אפשר לוותר בימים אלו, וביציאה מחניון מוצל אין צורך ברף התחתון של הטמפרטורה, לא צריך עוצמת אוורור חזקה, ולצורך החיסכון, אפשר בהחלט להתנייד יום שלם במצב אקו, החסכוני, מצב זה אחראי גם על איחזור מקסימלי של אנרגיה בכל בלימה.

מסך המולטימדיה מציג אפשרויות שליטה ומידע בכל מה שצריך ומה שמעניין, מכשיר הטלפון מסתכרן במיידית, באמצעות כבל ואפליקציית אנדרואיד אוטו (במקרה שלי), יש כאן 3 כניסות USB שקע 12 וולט אחד בחזית ועוד אחד בתא מטען, וכמובן גם משטח טעינה אלחוטי.

תא המטען כאמור מרווח דיו שיכיל ציוד טיול של מספר מבוגרים, או בשימוש היומיומי.


בחזית הרכב, היכן שבכל רגל מנוע בעירה נמצא מנוע, ברכבים חשמליים אפשר למצוא עוד תא אחסון, וזה שפה משמש לכבל טעינה לעמדות בהן אין כבל.



למרות שהיצרן מצהיר על טווח אופטימלי של 451 ק"מ, למדתי כי אין חכם כבעל ניסיון, ואת הניסיון הראשון נעשה בלי לקחת סיכונים מיותרים, וכך, עם 300 ק"מ בטווח, (שמושפע כידוע מאלו שנהגו כך לפניי), אנו יוצאים לדרך, אל תא שטח לא רחוק מהמרכז בו נבלה את היומיים הקרובים עם שני סוגי מטיילים, אשר לכל אחד הותאם מסלול מתאים.

אל מועדון הגמלאים - אגף הנשים (שם רשום),התווספה לאחרונה חברה חדשה, ועל מנת שתבין מהר אלו חיים מצפים לה בשנים הבאות בחברתנו, בחרתי להתמקד בעיר הקודש.

שמתי את הרכב על המהירות החוקית, וכל המערכות המשובחות של האיוניק תרמו את חלקן לנסיעה חלקה, בטוחה וחסכונית לירושלים.


בניגוד למי שרגיל לשמוע בעליות משער הגיא ואילך, טורים גבוהים ומאמץ של בוכנות שסתומים וקפיצים, כאן הרחש היחיד ששומעים הוא מהסאונד המשובח של מערכת המולטימדיה, גם תחנות רדיו רגילות נשמעות כאן מעולה, על אחת כמה וכמה מוזיקה המנוגנת מאפליקציה.

חוויה.

העליות הללו לא הן מה שיצריכו שני מנועים שכן גם האחות הרזה יותר, תתגבר על העלייה בקלות, אבל, משמעותם של שני המנועים תבוא לידי ביטוי בסיבובים ועיקולים, ומן הסתם גם בימים גשומים ומושלגים. (דבר שרלוונטי מן הסתם יותר לתושבי הבירה).

צמד המנועים החזק תורם לאחיזת כביש מדהימה, שכמה שלא מנסים (וניסיתי), להוציא את האיוניק משיווי משקל, פשוט נותרי מתוסכל.



מכיוון שגם חם וגם צפוף בעיר הבירה, הדבר המתבקש ביותר הוא למצוא את החניון הציבורי הקרוב ביותר, ומשם להתנייד ברגל או בתחבורה ציבורית.

לפי ההמלצה, חניתי בחניון כיכר ספרא העצום, וממנו יצאנו בדיוק אל מגרש הרוסים.

"... מגרש הרוסים הוא מתחם משולש המשתרע על שטח של כ-68 דונם במרכז ירושלים, וכולל מספר מבני ציבור. המתחם נבנה ב-1860 ביוזמתה ובמימונה של משפחת הצאר הרוסי אלכסנדר השני, בגבול רחוב יפו מדרום, רחוב שבטי ישראל ממזרח, ורחוב הלני המלכה מצפון. מבנה אחד חורג מתחום "המגרש" והוא חצר סרגיי, שנבנתה בתקופה מאוחרת יותר. המתחם משמש מאז תקופת המנדט הבריטי כמרכז שלטוני הכולל תחנת משטרה, בית מאסר ואת בית משפט השלום בירושלים..."

מגרש הרוסים - ויקיפדיה

בימים כתיקונם ניתן לבקר במתחם הזה יום שלם, יש כאן כמה וכמה אתרים מעניינים.

אחד מהם היא הקתדרלה המרשימה בלב כיכר מוסקבה.

"... כנסיית השילוש הקדוש היא המבנה בעל השטח הקטן ביותר במגרש הרוסים, אך המרכזי והגבוה מכולם. היא נבנתה בין השנים 1860–1872 על ידי האדריכל הרוסי מרטין איוונוביץ' אפינגר בסגנון כנסיית וסילי הקדוש שבכיכר האדומה במוסקבה. מבנה הכנסייה כולל אולם תווך ושתי סיטראות ארוכות, ובחזיתה אפסיס מעוגל. היא נבנתה מאבן לבנה ולה שמונה מגדלים שבראשם כיפות שהיו צבועות במשך שנים בירוק, ועתה הן מצופות נחושת ועליהן צלב..."

לצערי הגענו ביום שני, יום בו הכנסייה סגורה לביקורים, כך שהסתפקנו בצילומים חיצוניים בלבד.

מטרה מרכזית תכננתי להיום, והיא ביקור במוזיאון אסירי המחתרות, שנמצא גם הוא במתחם.



האזור כולו עובר כיום עבודות בניה ושיפוץ נרחבות, ולקח לנו קצת זמן למצוא את המוזיאון הצנוע שנמצא במה שהיה פעם אכסניית הנשים במגרש הרוסים.

"... אכסניית מריה (חצר מריה) - אכסניית הנשים במגרש הרוסים נקראה על שם מריה פיודרובנה, אמו של הצאר ניקולאי השני, והיא בנויה כמתחם סגור סביב שתי חצרות פנימיות. האכסניה כללה עשרות מיטות עץ פשוטות, שנפרסו באולמות גדולים ללא מחיצות, וכן כמה מטבחים גדולים שהגישו ארוחות חמות, דלות למדי, לצלייניות, שהיו ברובן קשישות..." (אותו אתר של ויקיפדיה).


"... בתקופת שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל (1948-1917)  הוסבה האכסניה לבית סוהר מרכזי, ונכלאו בו מאות מלוחמי המחתרות - ה"הגנה", האצ"ל ולח"י - שנתפסו במאבק להגנת היישוב, לעלייה חופשית ולהקמת מדינה עברית.


המוזיאון הוא שיחזור הכלא המנדטורי ובו תאי האסירים, תאי צינוק, חדר גרדום, בית כנסת וחדר בריחה. בביקור במוזיאון מתוודעים לסיפורים ולדמויות שמאחורי הסורגים..."

מוזיאיון אסירי המחתרות

הביקור במבנה הזה, מעצים ומלמד, ובין המבקרים ניתן למצוא משפחות וקבוצות של בני נוער וחיילים, שבאים ללמוד פיסת היסטוריה של תקומת המדינה.



ההדרכה המקיפה, וכמויות המידע הרבות, יחד עם המוצגים המקוריים (והמשוחזרים) ממחישים את שעבר כאן על האסירים השונים.

אכן ביקור חשוב ומעניין מאד.

מקום חשוב לא פחות מהבחינה ההיסטורית, ומהווה חלק חשוב מהפסיפס הנופי של הבירה, הוא מלון וקתדרלת נוטרדם

"... מתחם נוטרדם דה-ג'רוזלם נמצא מצפון לעיר העתיקה, לא רחוק מן החומה (ממש מול השער החדש). המתחם, שנבנה על ידי הצרפתים בשלהי המאה ה-19, מסתיר בתוכו מבנה דמוי מבצר, שבתוכו יש כיום בית מלון. מי שייכנס לתוך המלון ויעלה אל מרפסת הגג, יהנה מנוף עוצר נשימה של העיר העתיקה ושל צפון ירושלים, שפרושים כמו על כף היד..."


נוטרדאם דה ג'רוזלם

ובדיוק לשם כך הגענו לכאן.

בלובי המלון שמשדר אריסטוקרטיות מאופקת, רכשנו בעשרה שקלים, כרטיס עליה אל מרפסת התצפית שנמצאת בקומה הרביעית.

הנוף הניבט מכאן פשוט מהמם.

יודעי דבר מספרים כי בלילות הכריסמס הקרים המראה יפה שבעתיים.

אל מסעדת חבש החביבה עלינו מאד, אפשר להגיע עם קו הרכבת העילית שחוצה את רחוב יפו או ללכת ברגל במדרחוב הנאה.

החברה החדשה במועדון אישרה את מה שכבר ידענו. האוכל כאן פשוט טרי זול וטעים. ממש לא מובן מאליו.




בדרכנו חזרה אל החניון נכנסנו במגרש הרוסים אל חצר סרגיי.

"... מתחם חצר סרגיי ניצב “במגרש הרוסים” שבמרכז העיר ירושלים. הוא כולל מבנים היסטוריים, גן קסום ומרכז בו ממוקמים מוזיאון וחללי תצוגה לאומנות.

החצר תוכננה על ידי האדריכל הירושלמי גאורגי פרנגיה במטרה לשמש כאכסנייה מפוארת לצליינים ולאורחים מרוסיה. בנייתה החלה ב- 29 באוקטובר 1886 והיא נקראה על שם בנו של הצאר אלכסנדר השני – הנסיך סרגיי אלכסנדרוביץ’.




בתקופת המנדט הבריטי שימש המתחם  את שלטונות המנדט ולאחר קום המדינה התמקמו במתחם משרד החקלאות, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרים.

בשנת 2011 הועבר מתחם חצר סרגיי לידי ממשלת רוסיה 

כיום פועלים במקום מלון בוטיק ומסעדה; מוזיאון “הנוכחות הרוסית בארץ הקודש” ובו ניתן לצפות בתמונות וחפצים ממאה ה- 19 המתעדים  את דרכם של הצליינים שהגיעו מרוסיה לירושלים; אולם תצוגה לאומנות; ואולם קונצרטים. במרכז החצר שוכנת קפלה המעוטרת בפרסקו מהברית החדשה, ובה מתקיימות הופעות חיות של מוזיקה קלאסית..."



חצר סרגיי

כניסה אל החצר המדהימה הזאת, מביאה את המבקר אל עולם של שקט ונינוחות מדהימה בלב אזור שוקק וסואן.

אני בטוח כי שהיה במלון הזה מביאה לסוג של חוויה אחרת.

בדרכנו חזרה אל החניון עצרנו שוב בכיכר מוסקבה ליד אצבע עוג מלך הבשן.

"... כינויו הנפוץ של עמוד אבן הנמצא בכיכר מוסקבה, מגרש הרוסים בירושלים, בסמוך לכניסה לבית המעצר. חציבתו של העמוד רחב הממדים לא הושלמה ועל כן נותר במצב מאוזן, כחלק מסלע האם. שמו ניתן לו על שם עוג מלך הבשן המתואר במסורת היהודית כמלך גדול ממדים..."

אצבע עוג מלך הבשן

אפשר לעצור בדרך באנדרטת רובינשטיין? שאלה זו שתמיד בוחרת עבורנו לאן נטייל.

למה לא? עניתי, וכיוונתי את האיוניק אל המקום הזה ששוכן ליד מושב אורה.


הכביש המוביל לשם צמוד אל דופן ההר, ובו נתיב לכל כיוון. כאן האיוניק הכפולה מראה במה היא טובה כל כך.

כל סיבוב ופניה קטנים עליה. חברות האגף ניסו להתלונן על המהירות היחסית שאני לוקח כל עיקול, אבל היחידה ששמרה על זכות השתיקה הייתה האיוניק הזאת שלא מפסיקה להפתיע.

אל מצפור רובינשטיין הגענו כאשר השמש שלחה קרניים ארוכות לפני שקיעה, שצבעו את נופי ההרים מסביב בזהוב רך, כתו סיום ענוג ליום נעים.

למרות שנסענו בסך הכול היום כ-170 ק"מ, (ויצאנו עם 300 כזכור), על הצג בבית הופיע טווח של עוד 207 ק"מ.

כבר בניסיון הראשון האיוניק מראה כי חיסכון ונהיגה רגועה בהחלט לא תביא אותך אל התקף לב כתוצאה מאובדן יכולת נסיעה.

 


בוקר יום ג' מיועד אל האגף הגברי של מועדון הגמלאים.

ביום שכזה אפשר לקחת יותר סיכונים מחושבים, ואתגרים בעלי פוטנציאל להוציא קולות מסוג ששומרים למקומות אחרים בדרך כלל.

העמדה הביתית הוסיפה לי עוד 120 ק"מ לטווח, ועם כמות זאת ידעתי כי זה אמור להספיק, אבל כדי לא להיות על הקצה נכנסנו בדרכנו אל קניון מבשרת, שם מצאנו עמדה של חברת ג'ינרגי המשובחת, שהוסיפה לנו עוד 8% חשמל  (80% קיבולת סוללה) ,ועוד 20 ק"מ לטווח, בזמן ששתינו קפה של בוקר.

ג'ינרג'י. ברגע הנכון.
היום נתמקד באזור אבו גוש, הודעתי מראש לאורח שלי. חומוס לא כלול, הוספתי.

בכל פעם שאני עובר בכפר צד את עיני מבנה גדול ומרשים, היום ננסה להבין מהו.

דרך סמטאות צרות כרוחב האיוניק פלוס סיגריה מכל צד (בערך), 

עם סיבובים ללא ראות, הצלחנו בסופו של מסע איטי להגיע אל שעריו של מסגד אחמד חאג'י קדירוב באבו גוש. זהו המסגד השני בגודלו בישראל, נחשב לאחד המסגדים המפוארים בארץ, ומשתרע על פני 4,000 מטרים רבועים, כשמעליו מתנשאים ארבעה צריחים שראשיהם מוזהבים כמקובל בקווקז, המסגד מתנשא לגובה של ארבע קומות, כל אחת בת 700 מ"ר. על חלקה הפנימי של כיפתו מצוירים מאה שמות האלוהים. גומחת התפילה ובימת הדרשן עשויים שיש מצופה זהב, והרצפה מכוסה שטיחים מפוארים.


לצערנו המסגד פתוח רק בזמן תפילות, והיות ולא באנו בשעה שכזאת וגם לא בלבוש מכבד, נאלץ מן הסתם להגיע לביקור נוסף כדי להיווכח במו עינינו בפאר הפנימי. כך או כך ניתן להתרשם חיצונית מגודל המבנה, ויופיו הבולט בין בתי הכפר.

לא רחוק משם, בכביש העולה להר אדר נמצא מצפה לוריא.

מכאן אפשר לראות את הנוף של כל הבקעה שמתחת, ואת זה שנמצא על ההרים סביב.



חבל שהמקום לא מטופח, וסובל מהזנחה ולכלוך.

בלב הישוב הר אדר נמצא אתר חטיבת הראל.

"... אנדרטת חטיבת הראל בהר אדר, בגבעת הרדאר, היא אתר ההנצחה המרכזי לזכרם של לוחמי חטיבת הראל שנפלו במלחמת העצמאות. האנדרטה ממוקמת בישוב אדר שבמועצה מקומית הר אדר, והיא נמצאת בחלק הגבוה ביותר של הישוב בגובה של 880 מטר. החלק הכי מיוחד ומרשים של האנדרטה הוא מגדל ענק ממדים שמתנשא לגובה רב וממנו יש תצפית פנורמית מדהימה על מחצית מהמדינה שלנו. מגדל התצפית מעוצב בצורת שתי צלחות רדאר..."

חבל שמישהו ריתך וחסם את העלייה למגדל התצפית שממנו אמורים לראות נוף ייחודי.

המיקום האסטרטגי של הגבעה בא לידי ביטוי כבר במלחמת העולם הראשונה, ומאז כל צבא שהיה כאן נלחם להשיג שליטה על הגבעה.

היות וכבר נגענו בהיסטוריה ונוף, החלטנו פה אחד לדלג אל גן לאומי נבי סמואל, הסמוך.

שנינו לא היינו כאן מעולם.

"... בפסגת ההר נמצא א-נבי צמוויל (קבר שמואל הנביא) - מסגד ואתר מקודש גם ליהדות, המזוהה בידי המאמינים עם קברו של שמואל הנביא.

 


המסורת המזהה כאן את קברו של שמואל הנביא ברמה, שורשיה עוד בתקופה הביזנטית, אך כיום הארכיאולוגים מזהים כאן דווקא את היישוב מצפה, גם בו פעל שמואל הנביא..."

גן לאומי נבי סמואל

במרתף המבנה הגדול יש אולם תפילה קטן, ו(כנראה) קבר עתיק.



האתר מושך למקום מאמינים רבים. אנחנו ויתרו על סיור מודרך שנמשך כשעה, ובחרנו לטפס 52 מדרגות תלולות אל גג המבנה שגם ממנו (למרבה הפלא) נשקף נוף של ירושלים רבתי וסביבותיה.




אל עין חניה המצנן והנעים יש צורך לחצות כמעט את כל ירושלים, מערכת הכבישים המהירים של הבירה מאפשרת להגיע לשם במהירות וללא פקקים.

האורח שלי לא היה כאן מעולם וגם הוא מתלהב, כמו כל מבקר שמגיע לכאן לראשונה.



המים בבריכה היום ירקרקים מצמחייה מימית, אך מרעננים ומועילים נגד חום היום. תחת עץ מצל שתינו בירה קרה וסיכמנו יום גדוש במידה.

החיים שלי הם מיתוס

אל חניון היבואן החזרתי את האיוניק הכפולה כאשר יש בכוחה לנסוע עוד 157 ק"מ נוספים.

נסעתי במהלך היומיים 367 ק"מ, ובצריכה ממוצעת של 18 קווט"ש לכל 100 ק"מ, או 68 קווט"ש בסך הכול.

בתרגום לכסף עלות הנסיעה הזאת שוות ערך לכ-40 שקלים.

רכב עם מנוע בנזין היה צורך דלק בשווי של כ-200 שקלים על אותה נסיעה.

זה כול הסיפור!!! (בדיוק כפי שכתבתי אז).

האיוניק 5 עם מנוע אחד או עם שניים מתגלה כמוביל נוסעים איכותי, נוח נעים יפה בטוח וחסכוני.

מי שבוחר לרכוש את הדגם הזה ידע לבטח כי בשנים הקרובות ייהנה מרכב שיש בו מספיק טכנולוגיות מתקדמות גם לכמה שנים קדימה.

בנוסף אפשר גם לקחת את האיוניק אל הקיצון, ולמצוא ריגושים מוטוריים מהסוג השקט והמפתיע.


שמעתי מישהו שאמר כי האיוניק הזאת תמיד תדחוף אותך ליותר.

וכמה שתנסה היא תמשיך לאתגר, ולאפשר.

אם הכיס מאפשר הייתי חותם בלב שקט על הפער הזה, ששווה את המחיר.

 











ירון הולנדר (שירה, סמדר, מירה ומושיק).

יולי 2022

 

יונדאי איוניק 5 רמת גימור   ELITE 4X4

שני מנועים חשמליים

305 כ."ס

מומנט 61.7 קג"מ

קיבולת סוללה 72.6

טווח (מוצהר) 451 ק"מ.

מחיר: 239,437 ₪

 








מגרש הרוסים

כיכר מוסקבה

כנסיית השילוש הקדוש

במוזיאון אסירי המחתרות

נוטרדם דה-ג'רוזלם

מסעדת חבש

חצר סרגיי

אצבע עוג מלך הבשן.

אצבע עוג מלך הבשן

אנדרטת רובינשטיין.

 

קניון מבשרת, עמדת  טעינה מהירה חברת ג'ינרג'י.

מסגד אחמד חאג'י קדירוב באבו גוש

מצפה לוריא

אנדרטת חטיבת הראל הר אדר

גן לאומי נבי סמואל

גן לאומי עין חניה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה המקום לכתוב לי מה דעתך על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל